scholarly journals Validierung und Reliabilitätsprüfung des Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire in deutscher Sprache

HNO ◽  
2021 ◽  
Author(s):  
Michaela Plath ◽  
Matthias Sand ◽  
Philipp S. van de Weyer ◽  
Kilian Baierl ◽  
Mark Praetorius ◽  
...  

Zusammenfassung Hintergrund Der Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ) ist ein krankheitsspezifischer Fragebogen zur Erhebung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität von Patienten vor und nach Cochleaimplantation. Ziel der Arbeit Validierung und Reliabilitätsprüfung der deutschen Übersetzung des NCIQ. Material und Methoden Es wurde eine prospektive Studie an 100 postlingual ertaubten oder hochgradig schwerhörigen Patienten durchgeführt, welche präoperativ sowie 3 und 6 Monate nach einer Cochleaimplantation mittels NCIQ, Abbreviated Profile of Hearing Aid Benefit (APHAB) und Hearing Participation Scale (HPS) untersucht wurden. Als Kontrolle fungierte ein postlingual ertaubtes oder hochgradig schwerhöriges, unbehandeltes Patientenkollektiv (n = 54). Cronbach‑α und Test-Retest-Reliabilität dienten der Reliabilitätsüberprüfung. Es wurde auf Inhalts‑, Übereinstimmungs- und auf diskriminative Validität getestet. Die Konstruktvaliditätsprüfung basiert auf kürzlich veröffentlichen Daten. Als Gütekriterien wurden die Sensitivität und eine ROC(„Receiver Operating Characteristic“)-Analyse, inklusive AUC(„Area Under the ROC Curve“)-Betrachtung, eingesetzt. Ergebnisse Das Test-Retesting ergab nach 3 und 6 Monaten postoperativ stabile NCIQ-Werte. Die Cronbach-α-Werte wiesen auf eine gute interne Konsistenz hin. Der NCIQ diskriminierte valide zwischen behandelten und unbehandelten Patientengruppen. Es ergaben sich statistisch signifikante, wenn auch schwache, Korrelationen zwischen dem NCIQ und dem APHAB (r = −0,22; p = 0,04) und dem HPS (r = 0,30; p = 0,01). Sensitivitäts- und ROC-Analysen zeigten eine gute Messqualität des deutschsprachigen NCIQ. Schlussfolgerung Die deutsche Übersetzung des NCIQ misst zuverlässig und valide die Lebensqualität vor und nach Cochleaimplantation und kann zur klinischen Erfolgskontrolle nach Cochleaimplantationen verwendet werden.

Author(s):  
Mario A. Cleves

The area under the receiver operating characteristic (ROC) curve is often used to summarize and compare the discriminatory accuracy of a diagnostic test or modality, and to evaluate the predictive power of statistical models for binary outcomes. Parametric maximum likelihood methods for fitting of the ROC curve provide direct estimates of the area under the ROC curve and its variance. Nonparametric methods, on the other hand, provide estimates of the area under the ROC curve, but do not directly estimate its variance. Three algorithms for computing the variance for the area under the nonparametric ROC curve are commonly used, although ambiguity exists about their behavior under diverse study conditions. Using simulated data, we found similar asymptotic performance between these algorithms when the diagnostic test produces results on a continuous scale, but found notable differences in small samples, and when the diagnostic test yields results on a discrete diagnostic scale.


2020 ◽  
Vol 11 (02) ◽  
pp. 261-266 ◽  
Author(s):  
Ramdas S. Ransing ◽  
Neha Gupta ◽  
Girish Agrawal ◽  
Nilima Mahapatro

Abstract Objective Panic disorder (PD) is associated with changes in platelet and red blood cell (RBC) indices. However, the diagnostic or predictive value of these indices is unknown. This study assessed the diagnostic and discriminating value of platelet and RBC indices in patients with PD. Materials and Methods In this cross-sectional study including patients with PD (n = 98) and healthy controls (n = 102), we compared the following blood indices: mean platelet volume (MPV), platelet distribution width (PDW), and RBC distribution width (RDW). The receiver operating characteristic (ROC) curve was used to calculate the area under the ROC curve (AUC), sensitivity, specificity, and likelihood ratio for the platelet and RBC indices. Results Statistically significant increase in PDW (17.01 ± 0.91 vs. 14.8 ± 2.06; p < 0.0001) and RDW (16.56 ± 2.32 vs. 15.12 ± 2.43; p < 0.0001) levels were observed in patients with PD. PDW and mean corpuscular hemoglobin concentration had larger AUC (0.89 and 0.74, respectively) and Youden’s index (0.65 and 0.39, respectively), indicating their higher predictive capacity as well as higher sensitivity in discriminating patients with PD from healthy controls. Conclusion PDW can be considered a “good” diagnostic or predictive marker in patients with PD.


2000 ◽  
Vol 23 (2) ◽  
pp. 134-139 ◽  
Author(s):  
Vinod Shidham ◽  
Dilip Gupta ◽  
Lorenzo M. Galindo ◽  
Marian Haber ◽  
Carolyn Grotkowski ◽  
...  

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