scholarly journals CME: Achtung, Lamelle! Pilzvergiftungen in der Praxis CME-Fragen

Praxis ◽  
2021 ◽  
Vol 110 (10) ◽  
pp. 543-553
Author(s):  
Katharina Schenk-Jäger ◽  
Mirjam Gessler ◽  
Stefan Weiler
Keyword(s):  

Zusammenfassung. In der ärztlichen Praxis die banalen Unverträglichkeiten nach Konsum von Speisepilzen von einer sich anbahnenden Vergiftung mit potenziell tödlichem Ausgang zu unterscheiden ist nicht trivial. Trotzdem gibt es einige Kriterien, an denen man sich orientieren kann: Für eine Vergiftung mit Amatoxinen, den Giftstoffen z.B. im Grünen Knollenblätterpilz (Amanita phalloides) spricht eine Latenz von sechs Stunden oder mehr zwischen dem Konsum von nicht durch Fachpersonen kontrollierten Lamellenpilzen und dem Beginn meist heftiger Brechdurchfälle. Auch wenn die Therapieoptionen kontrovers diskutiert werden, hat sich die zeitnahe antidotale Behandlung mit Silibinin als zielführend erwiesen.

2021 ◽  
pp. 1-4
Author(s):  
Rona Zuker-Herman ◽  
Roger Tong ◽  
Anselm Wong
Keyword(s):  

2012 ◽  
Vol 2012 ◽  
pp. 1-6 ◽  
Author(s):  
Luca Santi ◽  
Caterina Maggioli ◽  
Marianna Mastroroberto ◽  
Manuel Tufoni ◽  
Lucia Napoli ◽  
...  

Mushroom poisoning is a relatively rare cause of acute liver failure (ALF). The present paper analyzes the pathogenesis, clinical features, prognostic indicators, and therapeutic strategies of ALF secondary to ingestion ofAmanita phalloides, which represents the most common and deadly cause of mushroom poisoning. Liver damage fromAmanita phalloidesis related to the amanitins, powerful toxins that inhibit RNA polymerase II resulting in a deficient protein synthesis and cell necrosis. After an asymptomatic lag phase, the clinical picture is characterized by gastrointestinal symptoms, followed by the liver and kidney involvement. Amatoxin poisoning may progress into ALF and eventually death if liver transplantation is not performed. The mortality rate afterAmanita phalloidespoisoning ranges from 10 to 20%. The management of amatoxin poisoning consists of preliminary medical care, supportive measures, detoxification therapies, and orthotopic liver transplantation. The clinical efficacy of any modality of treatment is difficult to demonstrate since randomized, controlled clinical trials have not been reported. The use of extracorporeal liver assist devices as well as auxiliary liver transplantation may represent additional therapeutic options.


2015 ◽  
Vol 89 (12) ◽  
pp. 2305-2323 ◽  
Author(s):  
Juliana Garcia ◽  
Vera Marisa Costa ◽  
Alexandra T. P. Carvalho ◽  
Ricardo Silvestre ◽  
José Alberto Duarte ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 198 (1) ◽  
pp. 43-47 ◽  
Author(s):  
Darren M Roberts ◽  
Michael J Hall ◽  
Morna M Falkland ◽  
Simone I Strasser ◽  
Nick A Buckley

1971 ◽  
Vol 2 (3) ◽  
pp. 138-141 ◽  
Author(s):  
G. L. Floersheim ◽  
J. Schneeberger ◽  
K. Bucher
Keyword(s):  

2015 ◽  
Vol 12 (3) ◽  
Author(s):  
Funda Gok ◽  
Ahmet Topal ◽  
Gülçin Hacibeyoglu ◽  
Atilla Erol ◽  
Murat Biyik ◽  
...  

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