Adding advance care planning to the criminal justice diversion dialogue

2014 ◽  
Author(s):  
Heather Zelle ◽  
Michael Binns
2021 ◽  
Vol 33 (S1) ◽  
pp. 8-8
Author(s):  
Dionne Hart

AbstractThere is a growing number of older people incarcerated across the United States. With a population of greater than 300 million, the US has 5% of the world’s population, yet incarcerates 25% of the world’s prisoners. From 2000 to 2005, the percentage of prisoners in federal and state correctional institutions who were 55 and older increased by 33%. According to the American Civil Liberties Union older prison population has climbed 1300% since the 1980s, with 125,000 inmates aged 55 or older incarcerated.Correctional facilities are the largest mental health institutions with 1 out of 5 individuals with serious mental health or substance use disorders. These facilities lack the capacity to provide long-term care for those with severe physical or mental health disorders even in the most ideal circumstances.Individuals within the criminal justice system have a higher burden of chronic physical and health disorders and have a lower life expectancy.Health care decision making is one area where patients in custody have autonomy in discussing advance directives, substitute decision makers and medical decision making. However, prisoners are at risk of suboptimal care, unmet palliative and end of life care needs, and lacking or inappropriate surrogates. Without documentation of advance directives or surrogates there are bureaucratic, practical, and legal barriers particularly for those without family or friends. In addition, some individuals involved in the correctional system’s only surviving family members may also be their victims, thus have a conflict of interest.This presentation will explore capacity and substitute decision making for individuals involved in the criminal justice system who have severe mental and physical health disorders. A case description will be used to illustrate a decision-making tree for patients who are incarcerated. As the world population continues to age, the number of older people who are incarcerated and unable to make healthcare decisions will continue to increase. In this special population, correctional system clinicians and providers need to be familiar with strategies to address the need for advance care planning before older people lose decisional capacity.


2018 ◽  
Vol 75 (2) ◽  
pp. 105-111 ◽  
Author(s):  
Ralf J. Jox ◽  
Francesca Bosisio ◽  
Eve Rubli Truchard

Zusammenfassung. Die Palliative Care muss sich im Zuge des demographischen Wandels vieler Gesellschaften rund um den Globus tiefgreifend wandeln. Sie muss mehr und mehr mit der Geriatrie zusammenarbeiten und geriatrische Expertise integrieren. Eine der zentralen Herausforderungen Geriatrischer Palliative Care ist die ethisch angemessene Therapieentscheidung für Menschen, die nicht mehr urteilsfähig sind. Nachdem der bisherige Ansatz herkömmlicher Patientenverfügungen erwiesenermassen enttäuscht hat, wird aktuell, gerade auch in deutschsprachigen Ländern, das systemische Konzept des Advance Care Planning (ACP) verfolgt. In diesem Artikel wird zunächst ACP mit seinen Zielen, Elementen und Effekten vorgestellt. Sodann wird gezeigt, weshalb es für Menschen mit Demenz eines adaptierten ACP-Programms bedarf und was ein solches demenzspezifisches ACP beinhalten muss.


Praxis ◽  
2017 ◽  
Vol 106 (25) ◽  
pp. 1369-1375 ◽  
Author(s):  
Barbara Loupatatzis ◽  
Tanja Krones

Zusammenfassung. Advance Care Planning ist ein begleiteter, strukturierter Prozess, der es Patienten und ihren Angehörigen ermöglicht, sich mit ihren Einstellungen zu Leben und Sterben sowie möglichen Behandlungen für den Fall einer Urteilsunfähigkeit mit Hilfe eines ausgebildeten Beraters auseinander zu setzen. Das Konzept kombiniert die individuelle Beratung des Patienten mit einem regionalen, systemischen Ansatz, der sicherstellt, dass alle Beteiligten die verwendeten Dokumente kennen und auch in einer Notfallsituation korrekt anwenden können. Ziel ist es, die Behandlung von urteilsunfähigen Patienten besser im Sinne ihrer Wünsche und Bedürfnisse zu koordinieren und dadurch die Patientenautonomie zu stärken.


2012 ◽  
Author(s):  
Joy E. Lere ◽  
Jichuan Wang ◽  
Yao Iris Cheng ◽  
Jennifer P. Perez ◽  
Shana S. Jacobs ◽  
...  

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