scholarly journals 1235. On the Edge of Tomorrow: Expedited Regulatory Pathways for Anti-Infective Therapies

2020 ◽  
Vol 7 (Supplement_1) ◽  
pp. S637-S637
Author(s):  
Cem Atillasoy ◽  
Panagiotis Gourlias

Abstract Background The FDA has developed expedited review programs and pathways to increase drug development for products that have a major clinical benefit. These programs include: Fast Track, Orphan Drug Status, Accelerated Approval, Priority Review, Breakthrough Therapy (BTD) and Qualified Infectious Disease Products (QIPD). Given the heightened awareness of infectious diseases--and emerging global threats, such as resistant bacteria and Ebola—academia and industry have developed and received approval for 88 new infectious disease agents. The objective of this study was to assess the use of expedited review pathways for the 88 anti-infective agents that were approved between 2001-2020. FDA Expedited Drug Development Programs Methods We analyzed the FDA Drug Approval Database entitled, “Compilation of CDER New Molecular Entity (NME) Drug and New Biologic Approvals” for anti-infective therapies that were approved after 2000. Anti-infective therapies were defined as agents that were used to treat or prevent infectious diseases and include antibiotics, antivirals and antifungals. Our analysis focused on a comparison of the percentage of approved anti-infective agents that used each of the aforementioned designations across 2 decades (2001-2010 & 2011-2020). A drug may have one, none, or multiple of these designations. Results There were significant differences in the percentage of anti-infective agents approved with priority review, fast track and accelerated approval in 2001-2010 compared to 2011-2020 (See Results Figure 1) BTD and QIDP did not exist until 2012, thus preventing comparisons between decades. QIDP • Between 2012-2020, 16 anti-infectives have been approved with QIDP. From 2017-2020, 40% (n=10) of approved anti-infectives had QIDP. Orphan Drug Status: • Between 2017-2020, 32% of anti-infectives approved have the orphan drug designation. Comparison of FDA Expedited Drug Development Programs use between 2001-2010 and 2011-2020 Conclusion Our findings indicate Priority Review and Fast Track use has increased since 2010 among anti-infective products. Additionally, our analyses indicate that since 2017 there has been increased use of Orphan Drug Status and QIDP. However, there has been limited use of Breakthrough Therapy and Accelerated Approvals. These two pathways should be increasingly considered by academia, industry and the FDA to further expedite innovative anti-infective development. Disclosures All Authors: No reported disclosures

2010 ◽  
Vol 29 (04) ◽  
pp. 191-198
Author(s):  
G. Kluger ◽  
S. Arnold

ZusammenfassungRund ein Drittel aller Patienten mit fokaler Epilepsie ist trotz medikamentöser Behandlung nicht anfallsfrei (1). Insbesondere für diese Patienten mit schwer behandelbaren Epilepsien bieten medikamentöse Neuentwicklungen neue Chancen. Seit 2008 steht in Deutschland für Patienten mit fokaler Epilepsie mit Lacosamid ein Wirkstoff mit einem neuen Wirkungsmechanismus zur Verfügung. 2009 wurde die Medikamentenpalette um Eslicarbazepinacetat erweitert. Beide Substanzen haben in großen randomisierten Doppelblindstudien eine signifikante Reduktion der Anfallshäufigkeit im Vergleich zu Placebo belegen können. Zur Behandlung seltener Erkrankungen können Substanzen mit der Option des “Orphan- Drug”-Status auch nach Untersuchung vergleichsweise geringer Patientenzahlen unter besonderen Auflagen zur Verfügung gestellt werden. Als “Orphan Drug” zur Zusatzbehandlung des Lennox-Gastaut-Syndroms wurde 2007 Rufinamid von der EMEA zugelassen. Bereits seit 2001 ist Stiripentol als “Orphan Drug” von der EMEA zur Zusatzbehandlung des Dravet-Syndromes ausgewiesen und seit 2007 als “Orphan Drug” mit Auflagen für Europa zugelassen. 2008 konnte Stiripentol auch in Deutschland eingeführt werden. In dieser Übersicht sollen die wesentlichen Merkmale der genannten Substanzen dargestellt werden.Da selten auftretende Nebenwirkungen nach der Markteinführung einer Substanz auftreten können, sind weitere Untersuchungen notwendig,um die langfristige Sicherheit der vorgestellten Substanzen zu überprüfen.


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