P1224 : Next-generation sequencing for the diagnosis of wilson's disease

2015 ◽  
Vol 62 ◽  
pp. S816
Author(s):  
D. Németh ◽  
J. Pál Kósa ◽  
K. Árvai ◽  
P. Horváth ◽  
B. Tobiás ◽  
...  
2016 ◽  
Vol 2016 ◽  
pp. 1-6 ◽  
Author(s):  
Dániel Németh ◽  
Kristóf Árvai ◽  
Péter Horváth ◽  
János Pál Kósa ◽  
Bálint Tobiás ◽  
...  

Objective. Wilson’s disease is a disorder of copper metabolism which is fatal without treatment. The great number of disease-causingATP7Bgene mutations and the variable clinical presentation of WD may cause a real diagnostic challenge. The emergence of next-generation sequencing provides a time-saving, cost-effective method for full sequencing of the wholeATP7Bgene compared to the traditional Sanger sequencing. This is the first report on the clinical use of NGS to examineATP7Bgene.Materials and Methods. We used Ion Torrent Personal Genome Machine in four heterozygous patients for the identification of the other mutations and also in two patients with no known mutation. One patient with acute on chronic liver failure was a candidate for acute liver transplantation. The results were validated by Sanger sequencing.Results. In each case, the diagnosis of Wilson’s disease was confirmed by identifying the mutations in both alleles within 48 hours. One novel mutation (p.Ala1270Ile) was found beyond the eight other known ones. The rapid detection of the mutations made possible the prompt diagnosis of WD in a patient with acute liver failure.Conclusions. According to our results we found next-generation sequencing a very useful, reliable, time-saving, and cost-effective method for diagnosing Wilson’s disease in selected cases.


2020 ◽  
Vol 11 (05) ◽  
pp. 232-238
Author(s):  
Marcus Kleber

ZUSAMMENFASSUNGDas kolorektale Karzinom (KRK) ist einer der häufigsten malignen Tumoren in Deutschland. Einer frühzeitigen Diagnostik kommt große Bedeutung zu. Goldstandard ist hier die Koloskopie. Die aktuelle S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom empfiehlt zum KRK-Screening den fäkalen okkulten Bluttest. Für das Monitoring von Patienten vor und nach Tumorresektion werden die Messung des Carcinoembryonalen Antigens (CEA) und der Mikrosatellitenstabilität empfohlen. Für die Auswahl der korrekten Chemotherapie scheint derzeit eine Überprüfung des Mutationsstatus, mindestens des KRAS-Gens und des BRAF-Gens, sinnvoll zu sein. Eine Reihe an neuartigen Tumormarkern befindet sich momentan in der Entwicklung, hat jedoch noch nicht die Reife für eine mögliche Anwendung in der Routinediagnostik erreicht. Den schnellsten Weg in die breite Anwendung können Next-Generation-Sequencing-basierte genetische Tests finden.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document