Avascular island in the vascularised retina in zone II ROP

2021 ◽  
Vol 14 (1) ◽  
pp. e237004
Author(s):  
Subina Narang ◽  
Amandeep Hans ◽  
Navya Naveen Kalra ◽  
Deepak Chawla

We describe an atypical form of avascular island demarcated by a ridge in the vascularised retina of retinopathy of prematurity. Fundus fluorescein angiography showed an unusual finding of an avascular island demarcated by shunt vessels in vascularised retina posterior to the ridge. There is a need to document this finding as this could throw some light on the aetiopathogenesis of the disease.

Ophthalmology ◽  
2009 ◽  
Vol 116 (12) ◽  
pp. 2442-2447 ◽  
Author(s):  
Sachiko Nishina ◽  
Tadashi Yokoi ◽  
Tae Yokoi ◽  
Yuri Kobayashi ◽  
Miina Hiraoka ◽  
...  

Eye ◽  
2021 ◽  
Author(s):  
Amandeep Hans ◽  
Subina Narang ◽  
Meenakshi Sindhu ◽  
Suksham Jain ◽  
Deepak Chawla

Retina ◽  
2020 ◽  
Vol 40 (12) ◽  
pp. 2357-2365
Author(s):  
Jianbo Mao ◽  
Yirun Shao ◽  
Jimeng Lao ◽  
Xueting Yu ◽  
Yiqi Chen ◽  
...  

2021 ◽  
Author(s):  
Jeany Q. Li ◽  
Ulrich Kellner ◽  
Birgit Lorenz ◽  
Andreas Stahl ◽  
Tim U. Krohne

Zusammenfassung Hintergrund Durch Verbesserungen in der neonatologischen Versorgung von Frühgeborenen und die Entwicklung neuer Behandlungsmöglichkeiten der Frühgeborenenretinopathie („retinopathy of prematurity“ [ROP]) haben sich die Anforderungen an das ROP-Screening seit der Veröffentlichung der letzten Fassung der deutschen Leitlinie zum ROP-Screening im Jahr 2008 verändert. Auf Grundlage aktueller Studiendaten wurde die Leitlinie in 2020 grundlegend überarbeitet und in einer aktualisierten Fassung veröffentlicht. Ziel Dieser Artikel fasst die wichtigsten Änderungen in der neuen Leitlinie zusammen. Ergebnisse Die Altersgrenze für einen Screeningeinschluss wurde für Kinder ohne zusätzliche Risikofaktoren auf ein Gestationsalter von unter 31 Wochen gesenkt. Die Mindestdauer für eine Sauerstoffsupplementation, die einen Einschluss in das Screening bei Frühgeborenen erforderlich macht, wurde auf über 5 Tage angehoben. Eine Behandlung bei ROP in Zone II kann nun schon bei jedem Stadium 3 mit Plus-Symptomatik unabhängig von der Anzahl der betroffenen Uhrzeiten erfolgen. Für die Nachkontrollen nach Anti-VEGF („vascular endothelial growth factor“)-Therapie wurden Kriterien zur Frequenz und Dauer definiert. Das verbindliche Dokument für diese und weitere neue Empfehlungen ist die Leitlinie selber. Schlussfolgerungen Die Empfehlungen der Leitlinie ermöglichen eine zuverlässige Identifikation von Kindern mit ROP-Risiko für den Einschluss in das Screening und eine rechtzeitige Erkennung fortgeschrittener Krankheitsstadien für die Therapieeinleitung, um so Erblindung durch ROP zu verhindern.


Author(s):  
Ketaki Rajurkar ◽  
Meenakshi Thakar ◽  
Priyadarshi Gupta ◽  
Anju Rastogi

Abstract Purpose To study the macular features in Eales disease patients observed with fundus fluorescein angiography (FA), optical coherence tomography (OCT) and optical coherence tomography angiography (OCTA). Methods A cross-sectional study was done on treatment naïve 31 eyes (23 patients) with Eales disease. Baseline parameters such as Best-corrected visual acuity (BCVA), slit-lamp bio microscopy (SLB), indirect ophthalmoscopy, FA, spectral-domain OCT {quantitative (central macular thickness [CMT]) and qualitative analysis on SD-OCT} and OCTA were performed. Any media opacity precluding the above investigations was excluded. Results Macular findings comprised of- epiretinal membrane, macular exudation, full thickness macular hole, sub internal limiting membrane bleed, cystoid macular oedema, neurosensory detachment and retinal thickening. Sixteen (51.6%) of our patients had macular changes as seen on all modalities together. SLB and indirect ophthalmoscopy missed macular findings in 50% patients and FA in 18.8% patients. OCT and OCTA diagnosed all macular findings. On comparison of mean BCVA in patients with macular involvement on FA, OCT and OCTA, compared to those without macular involvement, patients with macular involvement had lower BCVA (p 0.000, 0.01 and 0.001 respectively). Thus, FA missed many patients who had significant macular involvement and hence less vision. Conclusion Eales disease though described in literature as classically being peripheral retina disease process, also has macular involvement. OCT and OCTA are useful guides to evaluation of macular involvement in these patients. The latter seems to be superior to FA in detecting macular abnormalities in this ailment. OCTA is non-invasive and shows deep capillary plexus changes which are not shown by any other modality.


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