Integrative Therapies to Support Palliative and End-of-Life Care in Lung Disease

Author(s):  
Sandra W. Gordon-Kolb
2017 ◽  
Vol 24 (5) ◽  
pp. 206-214
Author(s):  
Dina M. Khateeb ◽  
Frances Mae West

2021 ◽  
pp. 026921632110593
Author(s):  
Evelyn Palmer ◽  
Emily Kavanagh ◽  
Shelina Visram ◽  
Anne-Marie Bourke ◽  
Ian Forrest ◽  
...  

Background: People dying from interstitial lung disease experience considerable symptoms and commonly die in an acute healthcare environment. However, there is limited understanding about the quality of their end-of-life care. Aim: To synthesise evidence about end-of-life care in interstitial lung disease and identify factors that influence quality of care. Design: Systematic literature review and narrative synthesis. The review protocol was prospectively registered with PROSPERO (CRD42020203197). Data sources: Five electronic healthcare databases were searched (Medline, Embase, PubMed, Scopus and Web of Science) from January 1996 to February 2021. Studies were included if they focussed on the end-of-life care or death of patients with interstitial lung disease. Quality was assessed using the Critical Appraisal Skills Programme checklist for the relevant study design. Results: A total of 4088 articles were identified by initial searches. Twenty-four met the inclusion criteria, providing evidence from 300,736 individuals across eight countries. Most patients with interstitial lung disease died in hospital, with some subjected to a high burden of investigations or life-prolonging treatments. Low levels of involvement with palliative care services and advance care planning contributed to the trend of patients dying in acute environments. This review identified a paucity of research that addressed symptom management in the last few days or weeks of life. Conclusions: There is inadequate knowledge regarding the most appropriate location for end-of-life care for people with interstitial lung disease. Early palliative care involvement can improve accordance with end-of-life care wishes. Future research should consider symptom management at the end-of-life and association with location of death.


2014 ◽  
Vol 23 (4) ◽  
pp. 173-186 ◽  
Author(s):  
Deborah Hinson ◽  
Aaron J. Goldsmith ◽  
Joseph Murray

This article addresses the unique roles of social work and speech-language pathologists (SLPs) in end-of-life and hospice care settings. The four levels of hospice care are explained. Suggested social work and SLP interventions for end-of-life nutrition and approaches to patient communication are offered. Case studies are used to illustrate the specialized roles that social work and SLP have in end-of-life care settings.


2011 ◽  
Vol 12 (6) ◽  
pp. 2
Author(s):  
DAMIAN McNAMARA

2010 ◽  
Vol 3 (7) ◽  
pp. 6
Author(s):  
SIDNEY GOLDSTEIN

Pflege ◽  
2011 ◽  
Vol 24 (3) ◽  
pp. 171-182
Author(s):  
Mandy Lohe ◽  
Manja Zimmermann ◽  
Christiane Luderer ◽  
Katharina Sadowski

Als Einrichtungen des Gesundheitswesens sind stationäre Hospize in Deutschland zur Qualitätssicherung und internen Qualitätsentwicklung verpflichtet. Die Bedeutung der Patientenzufriedenheit als einer der indirekten Indikatoren zur Beurteilung der Pflege- und Betreuungsqualität ist mittlerweile unumstritten. Eine subjektive Bewertung des Hospizes durch den Gast selbst birgt sowohl praktische als auch ethische Probleme. Eine Befragung der Angehörigen empfiehlt sich. Der vorliegende Artikel beschreibt die Entwicklung eines Instruments zur Evaluation stationärer Hospize aus der Sicht hinterbliebener Angehöriger. Mit dessen Hilfe soll die Frage, wie Angehörige die Begleitung und Pflege beurteilen, die ihnen sowie ihrem verstorbenen Familienmitglied durch das Hospiz zuteil wurde, beantwortet werden. Die Konstruktion der Fragen erfolgte auf Basis bestehender Konzepte zum Assessment der end-of-life care und einer Analyse aller identifizierten Instrumente zur Evaluation stationärer Hospize aus der Perspektive hinterbliebener Angehöriger. Die Fragebogenentwicklung umfasste neben der umfassenden Literaturrecherche die Bildung eines Itempools, die Itemauswahl, die kritische Diskussion der Fragen im Expertenkreis sowie einen standardisierten und kognitiven Pretest. Entstanden ist ein fünfdimensionaler Fragebogen, der physische, psychologische, soziale, spirituelle und versorgungsorganisatorische Aspekte der end-of-life care integriert. Das Instrument umfasst 53 Items in Form überwiegend geschlossener Fragen.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document