scholarly journals Integrating pharmacogenetics and therapeutic drug monitoring: optimal dosing of imatinib as a case-example

2010 ◽  
Vol 66 (4) ◽  
pp. 369-374 ◽  
Author(s):  
Alain Li-Wan-Po ◽  
Peter Farndon ◽  
Charles Craddock ◽  
Michael Griffiths
2019 ◽  
Vol 9 (6) ◽  
pp. 404-407 ◽  
Author(s):  
Rebecca Tourtellotte ◽  
Robert Schmidt

Abstract Limited evidence exists for the use of psychiatric medications in patients with end-stage renal disease on hemodialysis. Many psychotropic medications are not well-studied in this population, and optimal dosing of these medications is not well-established. Therapeutic drug monitoring is a useful tool in assessing the safety and efficacy of psychotropic medications; however, the use is unclear with long-acting injectable antipsychotics. We present a case of a 73-year-old male initiated on hemodialysis while on risperidone microspheres long-acting injection (RMLAI). Risperidone and 9-hydroxyrisperidone plasma concentrations obtained from this patient were relatively similar before and after initiation of hemodialysis, therefore it appears hemodialysis does not significantly influence clearance of RMLAI. Plasma concentrations in this patient were higher than those reported in the literature for equivalent doses, which may indicate accumulation of the medication secondary to renal impairment.


2017 ◽  
Vol 15 (1) ◽  
pp. 48-52
Author(s):  
Rodion A Oseshnyk ◽  
Inna E Ushal ◽  
Ekaterina V Svetkina ◽  
Ekaterina A Kolobova ◽  
Yury V Strukov ◽  
...  

The data of inter-individual variations in pharmacokinetics of antiblastomic drugs from the group of tyrosine proteinkinase inhibitors (imatinib, gefitinib and nilotinib) and antiblastomic immune modulator lenalidomide in healthy volunteers by meams of HPLC-MS/MS were represented in the article. The concentrations of the drugs studied were measured in the volunteer blood serum. The indeces Cmax (maximal concentration and time reaching), Tmax (time covering maximal concentration measure), AUC0-t (squire under pharmaceutical curve) were processed by trapetias method, Cmax/AUC0-t as well as Kel (elimination constant) and T1/2 (period of semielimination) according to individual signs. The significant individual variability revealed for imatinib, gefitinib and nilotinib in healthy volunteers indicates on necessity of therapeutic drug monitoring in patients treated with them to aim optimal dosing.


2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
L Mercolini ◽  
G Fulgenzi ◽  
M Melis ◽  
G Boncompagni ◽  
LJ Albers ◽  
...  

2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
R Mandrioli ◽  
L Mercolini ◽  
N Ghedini ◽  
M Amore ◽  
E Kenndler ◽  
...  

2012 ◽  
Vol 45 (06) ◽  
Author(s):  
D Hansen ◽  
R Taurines ◽  
C Wewetzer ◽  
B Pfuhlmann ◽  
P Plener ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 46 (06) ◽  
Author(s):  
G Hefner ◽  
A Brueckner ◽  
K Geschke ◽  
C Hiemke ◽  
A Fellgiebel

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