Anästhesie bei ophthalmologischen Operationen – eine Standortbestimmung

2016 ◽  
Vol 73 (2) ◽  
pp. 61-66 ◽  
Author(s):  
Jens Moll ◽  
Mark Kaufmann

Zusammenfassung. Ein Grossteil der opthalmologischen Eingriffe kann heute in Lokoregionalanästhesie mit «Monitored Anesthesia Care» (MAC) durchgeführt werden. Allgemeinanästhesieverfahren sind hauptsächlich im pädiatrischen Segment, bei spezifischer Comorbidität und bei langdauernden Eingriffen mit völlig ruhiggestelltem OP-Gebiet notwendig. Kataraktoperationen bei mehrheitlich geriatrischen Patienten gehören aufgrund Ihrer Häufigkeit zur sogenannten «Hochvolumen-Chirurgie»: In Anbetracht des niedrigen perioperativen Risikos bei dieser Patientengruppe sind angepasste, optimierte Prozesse sinnvoll. Eine fokussierte Prämedikation und Information dieser Patienten gewährleistet eine gute perioperative Compliance. Präoperative Untersuchungen sollen bei dieser Patientengruppe nur in Abhängigkeit von relevanter Comorbidität durchgeführt werden. Neben der klassischen Anästhesiesprechstunde stehen heute für gesundheitlich kompensierte Patienten auch neue Verfahren wie eine internetbasierte Prämedikationsvisite zur Verfügung. Das intraoperative Anästhesieverfahren hängt von den Erfordernissen des Chirurgen und den Erwartungen und Kooperationsmöglichkeiten des Patienten ab.

2021 ◽  
Vol 15 (1) ◽  
Author(s):  
Yumin Jo ◽  
Jagyung Hwang ◽  
Jieun Lee ◽  
Hansol Kang ◽  
Boohwi Hong

Abstract Background Diffuse alveolar hemorrhage (DAH) is a rare, life-threatening condition that can present as a spectrum of nonspecific symptoms, ranging from cough, dyspnea, and hemoptysis to severe hypoxemic respiratory failure. Perioperative DAH is frequently caused by negative pressure pulmonary edema resulting from acute airway obstruction, such as laryngospasm, although hemorrhage itself is rare. Case presentation This case report describes an unexpected hemoptysis following monitored anesthesia care for vertebroplasty. A 68-year-old Asian woman, with a compression fracture of the third lumbar vertebra was admitted for vertebroplasty. There were no noticeable events during the procedure. After the procedure, the patient was transferred to the postanesthesia care unit (PACU), at which sudden hemoptysis occurred. The suspected airway obstruction may have developed during transfer or immediate arrive in PACU. In postoperative chest x-ray, newly formed perihilar consolidation observed in both lung fields. The patients was transferred to a tertiary medical institution for further evaluation. She diagnosed with DAH for hemoptysis, new pulmonary infiltrates on chest x-ray and anemia. The patient received supportive care and discharged without further events. Conclusions Short duration of airway obstruction may cause DAH, it should be considered in the differential diagnosis of postoperative hemoptysis of unknown etiology.


Retina ◽  
2012 ◽  
Vol 32 (7) ◽  
pp. 1324-1327 ◽  
Author(s):  
Colin A. Mccannel ◽  
Eric J. Olson ◽  
Mark J. Donaldson ◽  
Sophie J. Bakri ◽  
Jose S. Pulido ◽  
...  

1988 ◽  
Vol 67 (Supplement) ◽  
pp. 258 ◽  
Author(s):  
P F White ◽  
L O Vasconez ◽  
S A Mathes ◽  
W L Way

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