Self-Regulated Practice Behavior Scale--Portuguese Version

2018 ◽  
Author(s):  
Lígia Raquel B. Madeira ◽  
Marcos V. Araújo ◽  
Christopher F. Hein ◽  
Helena Marinho
2016 ◽  
Vol 26 (65) ◽  
pp. 273-281
Author(s):  
Sofia Major ◽  
Maria João Seabra-Santos

ABSTRACT The early identification of problem behaviors is essential in preschool. This paper presents evidence of validity (confirmatory factor analysis) for the Problem Behavior scale of the Portuguese version of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2). Analyses were performed for the scale's 46 items, which were grouped into 16 item-parcels. Once it was verified that the model fit the total sample (N = 2000; CFI = .98; RMSEA = .06), analyses were replicated for the samples collected at home and at school (n = 1000 per setting). Results indicate a factor structure equivalent to the original version, with five supplemental subscales, distributed into two subscales (Externalizing and Internalizing), stable for the two subsamples, with high internal consistency levels (α = .78-.97). The discussion highlights the utility/validity of the Portuguese version of the Problem Behavior scale among preschoolers.


2014 ◽  
Vol 52 (5) ◽  
pp. 379-387 ◽  
Author(s):  
Sofia Santos ◽  
Pedro Morato ◽  
Ruth Luckasson

Abstract The adaptive behavior construct has gained prominent attention in human services over the last several years in Portugal, and its measurement has become an integral part of the assessment of populations with intellectual disability. In Portugal, diagnosis remains exclusively based on IQ measures, although some attention recently has been given to the adaptive behavior concept. In this article, we explain the adaptation and validation process of the Portuguese version of the Adaptive Behavior Scale (PABS) on a sample of 1,875 people with and without intellectual disability. Results of the study are discussed in terms of the reliability and validity of PABS on the sample. The PABS appears to be a valid and reliable assessment of adaptive behavior in individuals in Portugal with intellectual disability.


Author(s):  
Rosa Maria Gomes ◽  
Anabela Pereira

Investigações recentes evidenciam a relevância do desenvolvimento de competências sociais das crianças, bem como, a necessidade de serem usados instrumentos válidos e fieis para avaliar as aptidões sociais em contextos da educação pré-escolar. O presente estudo tem como objetivo principal aferir a estrutura empírica do instrumento Escala Comportamental para Crianças em Idade Pré-Escolar (PKBSpt), que procura avaliar as aptidões sociais e problemas de comportamento na primeira infância. A amostra é constituída por 577 crianças, dos 3 aos 6 anos de idade, que frequentam a educação pré-escolar. Com a participação dos educadores aplicaram-se as subescalas Aptidões Sociais e Problemas de Comportamento, avaliadas através de escalas tipo likert de quatro pontos. Os resultados mostram que os modelos relativos às subescalas do PKBSpt apresentam um ajustamento pouco elevado, mas aceitável e índices de consistência interna adequados. Estes resultados são semelhantes e enquadram-se nos estudos desenvolvidos por outros autores com o mesmo instrumento. As implicações deste estudo apontam para a utilidade do PKBSpt no pré-escolar em Portugal e em países de Língua Portuguesa. É realçada a necessidade de se realizar mais pesquisas sobre estudos confirmatórios com outra população e diferentes países. 


Appetite ◽  
2021 ◽  
Vol 156 ◽  
pp. 104957
Author(s):  
D.S. Teixeira ◽  
L. Pelletier ◽  
J. Encantado ◽  
M.M. Marques ◽  
B. Rodrigues ◽  
...  

2020 ◽  
Author(s):  
D. S. Teixeira ◽  
L. Pelletier ◽  
J. Encantado ◽  
M. M. Marques ◽  
B. Rodrigues ◽  
...  

Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document