Therapeutic drug monitoring of isoniazid and rifampicin during anti-tuberculosis treatment in Auckland, New Zealand

2016 ◽  
Vol 20 (7) ◽  
pp. 955-960 ◽  
Author(s):  
M. J. Maze ◽  
J. Paynter ◽  
W. Chiu ◽  
R. Hu ◽  
M. Nisbet ◽  
...  
2018 ◽  
Vol 68 ◽  
pp. 18-23 ◽  
Author(s):  
Isaac Zentner ◽  
Chawangwa Modongo ◽  
Nicola M. Zetola ◽  
Jotam G. Pasipanodya ◽  
Shashikant Srivastava ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 32 ◽  
pp. 101-104 ◽  
Author(s):  
Giovanni Sotgiu ◽  
Jan-Willem C. Alffenaar ◽  
Rosella Centis ◽  
Lia D’Ambrosio ◽  
Antonio Spanevello ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 9 (2) ◽  
pp. 41-44
Author(s):  
Massimo Calderazzo ◽  
Pierandrea Rende ◽  
Paolo Gambardella ◽  
Manuela Colosimo ◽  
Giovambattista De Sarro ◽  
...  

We describe a 67-year-old man with medical history of focal post-stroke seizure and type 2 diabetes mellitus treated with carbamazepine, clobazam, gliclazide, insulin glargine, and omeprazole we visited for the onset in the last 7 days of asthenia, cough with mucus, breathing difficulty, chest pain, and weight loss. After clinical and laboratory tests, pulmonary tuberculosis was diagnosed, and a treatment with isoniazid, ethambutol, pyrazinamide rifampicin, and pyridoxine was started. Therapeutic drug monitoring of tuberculosis treatment documented that all drugs were in normal therapeutic range. Four days after the beginning of the treatment, we documented the improvement of fever, and three days later the patient showed sleepiness, visual disorder and asthenia. Clinical and pharmacological evaluation suggested a carbamazepine toxicity probably related to a drug interaction (Drug Interaction Probability Scale score = 6). The impossibility to switch carbamazepine for another antiepileptic drug, due to a resistant form of seizure, induced the discontinuation of tuberculosis treatment, resulting in the normalization of serum carbamazepine levels in one day (10 µg/ml) and in the worsening of fever, requiring a new clinical and pharmacological evaluation. The titration dosage of carbamazepine and its therapeutic drug monitoring allowed to continue the treatment with both antitubercular drugs and carbamazepine, without the development of adverse drug reactions. To date, tuberculosis treatment was stopped and clinical evaluation, radiology and microbiology assays documented the absence of tubercular infection and no seizures appeared (carbamazepine dosage 800 mg/bid; serum levels 9.5 µg/ml).


2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


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