scholarly journals Therapeutic Drug Monitoring of Antiepileptic Medications

10.5772/21479 ◽  
2011 ◽  
Author(s):  
Matthew D.
2005 ◽  
Vol 39 (11) ◽  
pp. 1928-1931 ◽  
Author(s):  
Steven C Stoner ◽  
Jessica W Lea ◽  
Angel L Wolf ◽  
Arnaldo A Berges

OBJECTIVE To report the case of a patient who experienced adverse events in succession to antiepileptic medications being used for both antiepileptic and mood-stabilization benefit. CASE SUMMARY A 46-year-old white woman developed hyponatremia with carbamazepine, hyperammonemia with divalproex, cognitive impairment with topiramate, and hyponatremia with oxcarbazepine. The patient was stabilized physically and psychiatrically on levetiracetam without any noted adverse events. DISCUSSION The adverse events in this report have been associated with the medications in question. The patient's presentation is unique, as she developed adverse events in succession to antiepileptic drugs being used to treat both a seizure disorder and symptoms of mood instability. The Naranjo rankings for the reported adverse events indicated the associations were probable (carbamazepine, divalproex, oxcarbazepine) and possible (topiramate). After repeated incidences of intolerability to these drugs, levetiracetam was initiated and provided both seizure control and mood-stabilizing benefits, which eventually led to hospital discharge. CONCLUSIONS Levetiracetam may provide mood-stabilizing qualities through a mechanism that is unique from that of other antiepileptic agents used for their mood-stabilizing properties. There are potential advantages with levetiracetam, as no specific therapeutic drug monitoring parameters need to be followed after its introduction. Additionally, this case emphasizes the importance of therapeutic drug monitoring and frequent assessments to prevent physical and psychiatric adverse reactions.


2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
L Mercolini ◽  
G Fulgenzi ◽  
M Melis ◽  
G Boncompagni ◽  
LJ Albers ◽  
...  

2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
R Mandrioli ◽  
L Mercolini ◽  
N Ghedini ◽  
M Amore ◽  
E Kenndler ◽  
...  

2012 ◽  
Vol 45 (06) ◽  
Author(s):  
D Hansen ◽  
R Taurines ◽  
C Wewetzer ◽  
B Pfuhlmann ◽  
P Plener ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 46 (06) ◽  
Author(s):  
G Hefner ◽  
A Brueckner ◽  
K Geschke ◽  
C Hiemke ◽  
A Fellgiebel

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