Klinischer Verlauf in Korrelation zu immunologischen Parametern von Pneumocystis carinii Pneumonien bei hämophilen Patienten mit AIDS

Author(s):  
H. G. Nüsslein ◽  
M. Gramatzki ◽  
G. R. Burmester ◽  
N. Heyder ◽  
W. Rödl ◽  
...  
Author(s):  
Michael P. Goheen ◽  
Marilyn S. Bartlett ◽  
James W. Smith

Studies of the biology of Pneumocystis carinii (PC) are of increasing importance because this extracellular pathogen is a frequent source of severe pneumonia in patients with acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) and is a leading cause of mortality in these patients. Immunoelectron microscopic localization of antigenic sites on the surface of PC would improve the understanding of these sites and their role in pathenogenisis of the disease and response to chemotherapy. The purpose of this study was to develop a methodology for visualizing immunoreactive sites on PC with transmission electron microscopy (TEM) using immunogold labeled probes.Trophozoites of PC were added to spinner flask cultures and allowed to grow for 7 days, then aliquots of tissue culture fluid were centrifuged at 12,000 RPM for 30 sec. Pellets of organisims were fixed in either 1% glutaraldehyde, 0.1% glutaraldehyde-4% paraformaldehyde, or 4% paraformaldehyde for 4h. All fixatives were buffered with 0.1M Na cacodylate and the pH adjusted to 7.1. After fixation the pellets were rinsed in 0.1M Na cacodylate (3X), dehydrated with ethanol, and immersed in a 1:1 mixture of 95% ethanol and LR White resin.


Author(s):  
C. A. Itatani ◽  
A. Hing ◽  
W. Jackson ◽  
G.J. Marshall

Pneumocystis carinii (PC) is an organism capable of causing fatal pneumonia in immune suppressed individuals and has recently gained prominence because of its association with AIDS. A similar organism occurs in rats and infection may be induced with cortisone injections. In order to isolate PC for further study bronchoal veol ar lavage (BAL) was performed. Differences in the ul trastructure of BAL-obtained organisms and PC in situ were observed and are herein reported.


Praxis ◽  
2019 ◽  
Vol 108 (1) ◽  
pp. 59-62
Author(s):  
Silvio Barandun ◽  
André Wyss ◽  
Armin Stucki

Zusammenfassung. Ein Patient mit bekannter hereditärer hämorrhagischer Telangiektasie stellt sich aufgrund einer transienten rechtsseitigen Armschwäche und Schwindel vor. Aufgrund der Klinik und der Risikofaktoren wird die Diagnose einer transienten ischämischen Attacke gestellt. Im Verlauf erleidet der Patient ein Krampfereignis und fiebert zweimalig auf, ohne dass sich ein klarer Infektfokus zeigt. Die initiale Schädel-MRT zeigt eine zentroparietale Läsion links mit Zeichen eines Begleitödems. Aufgrund dieses ungewöhnlichen Begleitödems muss differenzialdiagnostisch auch an ein neoplastisches Geschehen gedacht werden. Die weiteren Untersuchungen zeigen jedoch keine Hinweise auf eine Neoplasie, die Verlaufs-MRT des Schädels dann jedoch das Bild septischer Embolien mit einem Hirnabszess. Nach neurochirurgischer Sanierung und entsprechender antibiotischer Behandlung zeigt sich ein erfreulicher klinischer Verlauf. Als Ursache der septischen Embolien fand sich eine pulmonale arteriovenöse Malformation im Rahmen der hereditären hämorrhagischen Teleangiektasie, die komplikationsfrei gecoilt werden konnte.


Pneumologie ◽  
2016 ◽  
Vol 70 (S 01) ◽  
Author(s):  
J Behr ◽  
H Wirtz ◽  
A Prasse ◽  
D Pittrow ◽  
J Klotsche ◽  
...  
Keyword(s):  

2019 ◽  
Author(s):  
K Schultz ◽  
M Wittmann ◽  
R Wagner ◽  
N Lehbert ◽  
B Szentes ◽  
...  
Keyword(s):  

Pneumologie ◽  
2005 ◽  
Vol 59 (S 1) ◽  
Author(s):  
T Blum ◽  
A Roth ◽  
H Mauch ◽  
H Lode
Keyword(s):  

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