Team-Time-Out: Before It’s Too Late

2016 ◽  
pp. 97-102
Author(s):  
Thomas Schmitz-Rixen ◽  
Michael Keese
Keyword(s):  
Time Out ◽  
2009 ◽  
Vol 148 (05) ◽  
pp. 525-531 ◽  
Author(s):  
C. Wingenfeld ◽  
M. Abbara-Czardybon ◽  
D. Arbab ◽  
D. Frank
Keyword(s):  
Time Out ◽  

2021 ◽  
Author(s):  
C Boedecker ◽  
T Borchardt ◽  
F Huettl ◽  
N Wachter ◽  
PP Grimminger ◽  
...  
Keyword(s):  
Time Out ◽  

2021 ◽  
Author(s):  
Anne Lammert ◽  
Markus Alb ◽  
Lena Huber ◽  
Frederic Jungbauer ◽  
Benedikt Kramer ◽  
...  

Zusammenfassung Hintergrund Ein Operationsteam ist ein für Störungen anfälliges Konstrukt aus hierarchisch und oft geschlechtlich differenten Mitgliedern, die unterschiedlichen Berufsgruppen angehören. Zieldiversitäten der einzelnen Akteure unter ökonomisch steigendem Leistungsdruck bergen Konfliktpotenzial im Arbeitsalltag. Dies kann negative Auswirkungen auf die Patientensicherheit und die wirtschaftliche Effizienz des Klinikbetriebs haben. Ziel Ziel dieser Übersicht ist es, den Leser/die Leserin für die im operativen Klinikalltag bestehende Problematik zu sensibilisieren und ein Bewusstsein für die möglichen Lösungsansätze einer guten Kommunikationsstruktur und Teambildung sowie einer Moderation von außen durch ein Operationssaal(OP)-Management zu schaffen. Methoden Narratives Review anhand einer Literaturrecherche relevanter Originalarbeiten und Expertenempfehlungen der Datenbanken PubMed/MEDLINE; Schlüsselworte u. a. Teamarbeit, Kommunikation, OP, Teambildung. Ergebnisse und Schlussfolgerung Kommunikation und Teamarbeit im OP sind von immenser Bedeutung für die Patientensicherheit und die wirtschaftliche Entwicklung eines Klinikbetriebs. Verbesserungen in der Kommunikationsstruktur u. a. durch die konsequente Durchführung eines Team-Time-Out und eine „Moderation von außen“ (OP-Manager) bieten Lösungsansätze zur Vermeidung von Konfliktpotenzial im klinischen Alltag an.


2019 ◽  
Vol 31 (5) ◽  
pp. 882-885 ◽  
Author(s):  
Mark Fitzgerald ◽  
Stephanie Reilly ◽  
De Villiers Smit ◽  
Yesul Kim ◽  
Joseph Mathew ◽  
...  

Im OP ◽  
2018 ◽  
Vol 09 (01) ◽  
pp. 28-32
Author(s):  
Michael Weiler
Keyword(s):  
Time Out ◽  

ZusammenfassungTrotz Zeitnot und Sparmaßnahmen steht die Sicherheit des Patienten immer an erster Stelle. Deshalb wurde an der Kopfklinik des Universitätsklinikums Heidelberg die Empfehlung der WHO-Sicherheitscheckliste implementiert und erweitert. Unser Autor hat die Checklisten mitentwickelt und schildert Schritt für Schritt, worauf es dabei insbesondere beim Team-Time-Out ankommt.


2012 ◽  
Vol 33 (5) ◽  
pp. E6 ◽  
Author(s):  
Ági Oszvald ◽  
Hartmut Vatter ◽  
Christian Byhahn ◽  
Volker Seifert ◽  
Erdem Güresir

Object Quality and safety are basic concerns in any medical practice. Especially in daily surgical practice, with increasing turnover and shortened procedure times, attention to these topics needs to be assured. Starting in 2007, the authors used a perioperative checklist in all elective procedures and extended the checklist in January 2011 according to the so-called team time-out principles, with additional assessment of patient identity and the planned surgical procedure performed immediately before skin incision, including the emergency cases. Methods The advanced perioperative checklist includes parts for patient identification, preoperative assessments, team time-out, postoperative treatment, and imaging controls. All parts are signed by the responsible physician except for the team time-out, which is performed and signed by the theater nurse on behalf of the surgeon immediately before skin incision. Results Between January 2007 and December 2010, 1 wrong-sided bur hole in an emergency case and 1 wrong-sided lumbar approach in an elective case (of 8795 surgical procedures) occurred in the authors' department. Using the advanced perioperative checklist including the team time-out principles, no error occurred in 3595 surgical procedures (January 2011–June 2012). In the authors' department all team members appreciate the chance to focus on the patient, the surgical procedure, and expected difficulties. The number of incomplete checklists and of patients not being transferred into the operating room was lowered significantly (p = 0.002) after implementing the advanced perioperative checklist. Conclusions In the authors' daily experience, the advanced perioperative checklist developed according to the team time-out principles improves preoperative workup and the focus of the entire team. The focus is drawn to the procedure, expected difficulties of the surgery, and special needs in the treatment of the particular patient. Especially in emergency situations, the team time-out synchronizes the involved team members and helps to improve patient safety.


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