team time out
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2021 ◽  
Author(s):  
C Boedecker ◽  
T Borchardt ◽  
F Huettl ◽  
N Wachter ◽  
PP Grimminger ◽  
...  
Keyword(s):  
Time Out ◽  

2021 ◽  
Author(s):  
Anne Lammert ◽  
Markus Alb ◽  
Lena Huber ◽  
Frederic Jungbauer ◽  
Benedikt Kramer ◽  
...  

Zusammenfassung Hintergrund Ein Operationsteam ist ein für Störungen anfälliges Konstrukt aus hierarchisch und oft geschlechtlich differenten Mitgliedern, die unterschiedlichen Berufsgruppen angehören. Zieldiversitäten der einzelnen Akteure unter ökonomisch steigendem Leistungsdruck bergen Konfliktpotenzial im Arbeitsalltag. Dies kann negative Auswirkungen auf die Patientensicherheit und die wirtschaftliche Effizienz des Klinikbetriebs haben. Ziel Ziel dieser Übersicht ist es, den Leser/die Leserin für die im operativen Klinikalltag bestehende Problematik zu sensibilisieren und ein Bewusstsein für die möglichen Lösungsansätze einer guten Kommunikationsstruktur und Teambildung sowie einer Moderation von außen durch ein Operationssaal(OP)-Management zu schaffen. Methoden Narratives Review anhand einer Literaturrecherche relevanter Originalarbeiten und Expertenempfehlungen der Datenbanken PubMed/MEDLINE; Schlüsselworte u. a. Teamarbeit, Kommunikation, OP, Teambildung. Ergebnisse und Schlussfolgerung Kommunikation und Teamarbeit im OP sind von immenser Bedeutung für die Patientensicherheit und die wirtschaftliche Entwicklung eines Klinikbetriebs. Verbesserungen in der Kommunikationsstruktur u. a. durch die konsequente Durchführung eines Team-Time-Out und eine „Moderation von außen“ (OP-Manager) bieten Lösungsansätze zur Vermeidung von Konfliktpotenzial im klinischen Alltag an.


2021 ◽  
pp. 155335062110184
Author(s):  
Christoph Hirche ◽  
Ulrich Kneser

Objective. Aviation and affiliated training concepts have gained a pioneering role in the establishment of interpersonal competence training for physicians and in particular for surgical disciplines. Strengthening interpersonal competence in conjunction with standardized processes and tools aims at implementing safety and error culture in the clinical surroundings while improving patient safety. In a surgical center, safety culture starts with decisive day-to-day management, continues with WHO team time-out and optimal surroundings for the operation, and goes beyond mortality and morbidity conferences and reevaluation of the daily work. Nevertheless, operational day-to-day management has been only little in the focus of security and error culture in surgical literature yet. Method. Interpersonal competence training has been introduced in the hospital group. In 2017, a checklist-based team time-out was implemented to optimize day-to-day management so that conflicts and collisions can be identified timely. Results. The daily completed checklist addresses changes in staff and resource availability, patient-relevant, and other organizational factors. The introduction has provided a significant level of stability and proven itself as part of the safety culture and exemplary leadership beyond the “classical” fields in surgery. Conclusion. This “simple” instrument from the aviation toolbox in conjunction with interpersonal competence training can be recommended to improve the management and safety culture in a surgical clinic to streamline operations and positively affect patient safety and staff development as well as employee satisfaction. Nevertheless, it is not sufficient to implement standard operation procedures templates and checklists, and they have to be lived daily and by everyone.


2020 ◽  
Author(s):  
Ralf Weckenbrock

ZusammenfassungChirurgische Behandlungspfade können die Entstehung von Unerwünschten Ereignissen (UE) durch die immanente Komplexität ihrer Leistungserbringung begünstigen. Die »Surgical Safety Checklist« (SSC) der Weltgesundheitsorganisation (WHO) ist ein Instrument, das die perioperative Morbidität und Mortalität wirksam senkt. Vor diesem Hintergrund hat der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) 2016 in einer Qualitätsmanagement-Richtlinie (QM-RL) die Anwendung von OP-Checklisten bei chirurgischen Eingriffen verpflichtend vorgeschrieben. Ziel der Untersuchung war deshalb, die vergleichende Erfassung der Checklisten-Compliance an allen 10 chirurgischen Organisationseinheiten der Universitätsmedizin Mainz in der zweiten Jahreshälfte 2017 und 2018. Neben der Anlage der SSC wurde die Bearbeitung der Unterpunkte »Sign-In«, »Team-Time-Out« und »Sign-Out« ausgewertet. Im Vergleich von 2017 zu 2018 zeigten alle Parameter Steigerungen (»Anlage der Checkliste (94,2 / 96,5%), »Sign-In« (81,4 / 84,4%), »Team-Time-Out« (56,8 / 62,4%) und »Sign-Out« (50,7 / 57,9%) ohne statistische Signifikanz (p>0,05). Demgegenüber ergaben sich signifikante Unterschiede zwischen zertifizierten und nicht zertifizierten Chirurgischen Betriebseinheiten. 2017 wiesen die Parameter »Sign-In« (87,9 / 71,8%; p=0,034), »Team-Time-Out« (68,4 / 39,4%; p=0,029) und »Sign-Out« (62,1 / 33,6%; p=0,029) und 2018 das »Team-Time-Out« (76,2 / 41,7%; p=0,019) und das »Sign-Out« (71,3 / 37,9%; p=0,019) signifikante Unterschiede zwischen zertifizierten und nicht zertifizierten Betriebseinheiten auf. Von 2017 zu 2018 konnte die Implementation der SCC insbesondere in zertifizierten Einrichtungen gesteigert werden. Demnach scheint die externe Kontrolle vorgeschriebener Qualitätsmerkmale z. B. im Rahmen eines Zertifizierungsverfahrens als ein geeignetes Instrument zur Steigerung der Checklisten-Compliance.


Im OP ◽  
2020 ◽  
Vol 10 (03) ◽  
pp. 108-112
Author(s):  
Annette Helmer
Keyword(s):  
Time Out ◽  

Das Team-Time-Out hat sich mittlerweile im OP etabliert. Allerdings werden mit den gängigen Sicherheitschecklisten selten Informationen abgefragt, die speziell für Pflegende relevant sind, zum Beispiel vorhandene Instrumente oder benötigte Implantate. Um die Patientensicherheit zu erhöhen, stellt unsere Autorin eine Checkliste mit pflegerelevanten Aspekten vor und erläutert diese anhand von Fallbeispielen.


2019 ◽  
Vol 31 (5) ◽  
pp. 882-885 ◽  
Author(s):  
Mark Fitzgerald ◽  
Stephanie Reilly ◽  
De Villiers Smit ◽  
Yesul Kim ◽  
Joseph Mathew ◽  
...  

Im OP ◽  
2018 ◽  
Vol 09 (01) ◽  
pp. 28-32
Author(s):  
Michael Weiler
Keyword(s):  
Time Out ◽  

ZusammenfassungTrotz Zeitnot und Sparmaßnahmen steht die Sicherheit des Patienten immer an erster Stelle. Deshalb wurde an der Kopfklinik des Universitätsklinikums Heidelberg die Empfehlung der WHO-Sicherheitscheckliste implementiert und erweitert. Unser Autor hat die Checklisten mitentwickelt und schildert Schritt für Schritt, worauf es dabei insbesondere beim Team-Time-Out ankommt.


2017 ◽  
Vol 35 (15_suppl) ◽  
pp. e17046-e17046
Author(s):  
Mareike Sporkmann ◽  
Jenny Katharina Wagner ◽  
Rolf Richter ◽  
Alexander Burges ◽  
Barbara Schmalfeldt ◽  
...  

e17046 Background: Perioperative positioning injuries occur in approximately 4% of all medical complications. The aim of the present survey was the analysis of positioning-management in gynecologic-oncological surgery, the process- and structure-reliability and the implementation of current guidelines into daily clinical practice. Methods: A multiple-choice anonymous questionnaire about the perioperative positioning management in gynecologic oncology was sent to all gynecological departments in Germany. Sixty questions were divided into five different parts: 1) descriptive information about the department, 2) focus on the pre- and 3) postoperative management, 4) on the quality management, and 5) information regarding the management of positioning in the operation room based on two fictional case examples in gynecologic oncology procedures. Results: 184 of 633 departments participated in the survey between June and September 2016. Complications related to intraoperative positioning occurred in 48.4% of all participating departments, independent from department size. Knowledge of the current guideline on positioning did not impact the incidence of complications. The positioning of the patient was mentioned in the team-time-out procedure in 66.1% of the participating departments. No difference was found between high-volume and low-volume gynecologic oncologic operative departments with regard to the use of supportive tools such as anti-thrombotic leg pumps. The vast majority with 92.7% included information of positioning injuries into the written informed consent. Knowledge of the guideline or a previous legal dispute did not influence the willingness to inform about possible positioning-related complications. Conclusions: Our survey shows, that the awareness of perioperative positioning management in gynecologic cancer surgery is high throughout all sizes departments in Germany. Almost half of all 184 participating departments report positioning-related complications in the previous 12 months, stressing the importance of this often underrated topic.


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