Effect of intravenous calcitonin gene related peptide on ischaemia threshold and coronary stenosis severity in humans

1993 ◽  
Vol 27 (8) ◽  
pp. 1477-1481 ◽  
Author(s):  
N. G Uren ◽  
C. Seydoux ◽  
G. J Davies
2021 ◽  
Vol 44 (4) ◽  
pp. E23-30
Author(s):  
Xian-Feng Dong ◽  
Jia-Xin Zhong ◽  
Yuan-Ming Yan ◽  
Ming-Fang Ye ◽  
Qiong Jiang ◽  
...  

Purpose: To evaluate the relationship between the serum calcitonin gene-related peptide (CGRP) level and severity of coronary stenosis. Methods: A total of 233 eligible patients who underwent coronary angiography were divided into two groups: a control and a coronary heart disease (CHD) group. The angiographic severity of coronary stenosis was evaluated by SYNTAX and Gensini scores. The incidence of major adverse cardiovascular events within two years was collected. Results: A negative correlation between serum CGRP levels and Gensini scores was observed in all patients (r=-0.352, p<0.001), the control group (r=-0.422, p<0.001) and the CHD group (r=-0.393, p<0.001). Serum CGRP levels were negatively associated with SYNTAX scores in the CHD group (r=-0.522, p<0.001). The area under the curve of CGRP for identifying high SYNTAX scores (>22) was 0.772 [95% confidence interval (CI): 0.673-0.870, p<0.001], and for identifying high Gensini scores was 0.744 (95% CI: 0.646-0.842, p<0.001). A CGRP concentration of 25.05 pg/ml was selected as the cutoff point. A low CGRP level (<25.05 pg/ml) was an independent predictor of severe coronary stenosis, a SYNTAX score >22 [odds ratio (OR) =5.819, 95% CI: 2.240-15.116; p<0.001] and a high Gensini score (>64) (OR=4.943, 95% CI: 2.020-12.095; p<0.001). The low CGRP group had a higher incidence of major adverse cardiovascular events within two years (11.1 vs. 3.1%, p=0.031). Conclusion: In coronary atherosclerosis patients without acute myocardial injury, serum CGRP levels were negatively associated with the severity of coronary stenosis.


2020 ◽  
Vol 39 (07/08) ◽  
pp. 490-494
Author(s):  
Borries Kukowski

ZUSAMMENFASSUNGDie Charakterisierung von calcitonin gene-related peptide (CGRP) als Schlüsselmolekül in der Pathophysiologie der Migräne hat nicht nur unser Verständnis der Erkrankung, sondern auch die Entwicklung neuer Therapien vorangetrieben. Seit kurzem steht mit den monoklonalen Antikörpern gegen CGRP oder den CGRP-Rezeptor eine spezifische und hoch selektive Option für die medikamentöse Prophylaxe der episodischen und chronischen Migräne zur Verfügung, die in zahlreichen klinischen Studien ihre Überlegenheit gegenüber Placebo belegt hat. Hier werden Erfahrungen aus dem praktischen Behandlungsalltag zur kurz- und mittelfristigen Wirksamkeit und Verträglichkeit mitgeteilt und weitere Aspekte wie Therapiewechsel bei Non-Response, Verlauf nach Therapieende und die Frage des Wirkungsortes unter Einbeziehung bereits publizierter Daten angesprochen.


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