Use of Saliva in Therapeutic Drug Monitoring of Caffeine in Preterm Infants

2001 ◽  
Vol 23 (3) ◽  
pp. 250-254 ◽  
Author(s):  
Saskia N. de Wildt ◽  
Katja T. M. Kerkvliet ◽  
Muriël G. A. Wezenberg ◽  
Sabine Ottink ◽  
Wim C. J. Hop ◽  
...  
2021 ◽  
Vol 12 ◽  
Author(s):  
Jia-Yi Long ◽  
Hong-Li Guo ◽  
Xin He ◽  
Ya-Hui Hu ◽  
Ying Xia ◽  
...  

Caffeine citrate is the drug of choice for the pharmacological treatment of apnea of prematurity. Factors such as maturity and genetic variation contribute to the interindividual variability in the clinical response to caffeine therapy in preterm infants, making the optimal dose administered controversial. Moreover, the necessity for therapeutic drug monitoring (TDM) of caffeine is still worth discussing due to the need to achieve the desired target concentrations as well as concerns about the safety of higher doses. Therefore, we reviewed the pharmacokinetic profile of caffeine in preterm infants, evidence of the safety and efficacy of different doses of caffeine, therapeutic concentration ranges of caffeine and impact of genetic variability on caffeine therapy. Whereas the safety and efficacy of standard-dose caffeine have been demonstrated, evidence for the safety of higher administered doses is insufficient. Thus, preterm infants who lack clinical response to standard-dose caffeine therapy are of interest for TDM when dose optimization is performed. Polymorphisms in pharmacodynamics-related genes, but not in pharmacokinetics-related genes, have a significant impact on the interindividual variability in clinical response to caffeine therapy. For preterm infants lacking clinical response, how to develop individualized medication regimens for caffeine remains to be explored.


Drug Research ◽  
2020 ◽  
Vol 70 (10) ◽  
pp. 455-462
Author(s):  
Nasir Idkaidek ◽  
Salim Hamadi ◽  
Rabab Bani-Domi ◽  
Ibrahim Al-Adham ◽  
Motasem Alsmadi ◽  
...  

AbstractGentamicin has proven to be a very successful treatment for bacterial infection, but it also can cause adverse effects, especially ototoxicity, which is irreversible. Therapeutic drug monitoring (TDM) in saliva is a more convenient non-invasive alternative compared to plasma. A physiologically-based pharmacokinetic (PBPK) model of gentamicin was built and validated using previously-published plasma and saliva data. The validated model was then used to predict experimentally-observed plasma and saliva gentamicin TDM data in Jordanian pediatric preterm infant patients measured using sensitive LCMS/MS method. A correlation was established between plasma and saliva exposures. The developed PBPK model predicted previously reported gentamicin levels in plasma, saliva and those observed in the current study. A good correlation was found between plasma and saliva exposures. The PBPK model predicted that gentamicin in saliva is 5–7 times that in plasma, which is in agreement with observed results. Saliva can be used as an alternative for TDM of gentamicin in preterm infant patients. Exposure to gentamicin in plasma and saliva can reliably be predicted using the developed PBPK model in patients.


Therapies ◽  
2017 ◽  
Vol 72 (6) ◽  
pp. 685-689 ◽  
Author(s):  
Amel Chaabane ◽  
Fatma Z. Chioukh ◽  
Zohra Chadli ◽  
Nadia Ben Fredj ◽  
Karim Ben Ameur ◽  
...  

1999 ◽  
Vol 45 (6) ◽  
pp. 901-901
Author(s):  
S N de Wildt ◽  
M G A Wezenberg ◽  
J N van den Anker ◽  
A G Vulto

Author(s):  
AA Garcia Robles ◽  
T Palanques Pastor ◽  
P Sáenz González ◽  
Á Solaz García ◽  
I Lara Cantón ◽  
...  

2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
L Mercolini ◽  
G Fulgenzi ◽  
M Melis ◽  
G Boncompagni ◽  
LJ Albers ◽  
...  

2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
R Mandrioli ◽  
L Mercolini ◽  
N Ghedini ◽  
M Amore ◽  
E Kenndler ◽  
...  

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