10th World Orphan Drug Congress (WODC) (November 12-14, 2019 - Barcelona, Spain)

2019 ◽  
Vol 55 (12) ◽  
pp. 753
Author(s):  
K. Künnemann
Keyword(s):  
2019 ◽  
Vol 19 (06) ◽  
pp. 383-386
Author(s):  
Claudia Kappes ◽  
Matthias K. Bernhard ◽  
Andreas Merkenschlager
Keyword(s):  

ZUSAMMENFASSUNGNusinersen (Spinraza® ) ist das einzige bislang zugelassene Medikament zur Therapie der spinalen Muskelatrophien (SMA). In der EU besteht die Zulassung als Orphan Drug seit Anfang 2016 und gilt für alle Formen der spinalen Muskelatrophien. Dieser Artikel gibt einen Überblick über Wirkmechanismus und Anwendung des Medikaments sowie erste klinische Erfahrungswerte nach 3 Jahren der Behandlung von Patienten mit SMA an der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendmedizin Leipzig.


2010 ◽  
Vol 29 (04) ◽  
pp. 191-198
Author(s):  
G. Kluger ◽  
S. Arnold

ZusammenfassungRund ein Drittel aller Patienten mit fokaler Epilepsie ist trotz medikamentöser Behandlung nicht anfallsfrei (1). Insbesondere für diese Patienten mit schwer behandelbaren Epilepsien bieten medikamentöse Neuentwicklungen neue Chancen. Seit 2008 steht in Deutschland für Patienten mit fokaler Epilepsie mit Lacosamid ein Wirkstoff mit einem neuen Wirkungsmechanismus zur Verfügung. 2009 wurde die Medikamentenpalette um Eslicarbazepinacetat erweitert. Beide Substanzen haben in großen randomisierten Doppelblindstudien eine signifikante Reduktion der Anfallshäufigkeit im Vergleich zu Placebo belegen können. Zur Behandlung seltener Erkrankungen können Substanzen mit der Option des “Orphan- Drug”-Status auch nach Untersuchung vergleichsweise geringer Patientenzahlen unter besonderen Auflagen zur Verfügung gestellt werden. Als “Orphan Drug” zur Zusatzbehandlung des Lennox-Gastaut-Syndroms wurde 2007 Rufinamid von der EMEA zugelassen. Bereits seit 2001 ist Stiripentol als “Orphan Drug” von der EMEA zur Zusatzbehandlung des Dravet-Syndromes ausgewiesen und seit 2007 als “Orphan Drug” mit Auflagen für Europa zugelassen. 2008 konnte Stiripentol auch in Deutschland eingeführt werden. In dieser Übersicht sollen die wesentlichen Merkmale der genannten Substanzen dargestellt werden.Da selten auftretende Nebenwirkungen nach der Markteinführung einer Substanz auftreten können, sind weitere Untersuchungen notwendig,um die langfristige Sicherheit der vorgestellten Substanzen zu überprüfen.


Therapies ◽  
2020 ◽  
Vol 75 (2) ◽  
pp. 141-147 ◽  
Author(s):  
Olivier Blin ◽  
Marie-Noelle Lefebvre ◽  
Olivier Rascol ◽  
Joëlle Micallef

2019 ◽  
Vol 35 (S1) ◽  
pp. 16-16
Author(s):  
Orla Maguire ◽  
Laura McCullagh ◽  
Cara Usher ◽  
Michael Barry

IntroductionThere is ongoing debate as to whether conventional pharmacoeconomic evaluation (PE) methods are appropriate for orphan medicinal products (OMPs). The National Centre for Pharmacoeconomics (NCPE) in Ireland has a well-defined process for conducting pharmacoeconomic evaluations of pharmaceuticals, which is the same for OMPs and non-OMPs. The objective of this study was to identify whether supplementary criteria considered in the pharmacoeconomic evaluation of OMPs would affect final reimbursement recommendations.MethodsA literature search was conducted to identify criteria. Orphan drug pharmacoeconomic evaluations completed by the NCPE between January 2015 and December 2017 were identified and supplementary criteria, where feasible, were applied.ResultsFourteen pharmacoeconomic evaluations were included in the study. Three criteria that could feasibly be applied to the NCPE evaluation process were identified, all three of which essentially broadened the economic perspective of the pharmacoeconomic evaluation. Higher cost-effectiveness threshold: Despite being arbitrarily raised from EUR 45,000/QALY to EUR 100,000/QALY, only one orphan drug demonstrated cost-effectiveness at this higher threshold. Weighted QALY gain: here, a weighted gain of between one and three is applied to drugs demonstrating QALY gains between 10 and 30, respectively. No OMPs included in the study showed a QALY gain of more than 10. Thirteen demonstrated QALY gains less than 10 and one could not be evaluated. Societal perspective: six submissions incorporated societal perspective as a scenario analysis. Despite incremental cost-effectiveness ratios (ICERs) being reduced between 4 percent and 58 percent, only two OMPs demonstrated cost-effectiveness at the higher threshold (EUR 100,000/QALY).ConclusionsApplication of supplementary criteria to the pharmacoeconomic evaluation of OMPs had a minor effect on three products assessed. However, for the majority, the final cost-effectiveness outcomes remained the same. The study highlights that other criteria are being considered in the decision to reimburse.


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