Faculty Opinions recommendation of Small Amounts of Gluten in Subjects With Suspected Nonceliac Gluten Sensitivity: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Cross-Over Trial.

Author(s):  
Giovanni Barbara
2020 ◽  
Vol 10 (1) ◽  
Author(s):  
Bijan Shahbazkhani ◽  
Mohammad M. Fanaeian ◽  
Mohammad J. Farahvash ◽  
Najmeh Aletaha ◽  
Foroogh Alborzi ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 47 ◽  
pp. e269 ◽  
Author(s):  
A. Gentile ◽  
F. Cristofori ◽  
L. Verzillo ◽  
F. Arezzo ◽  
C. Polloni ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 13 (9) ◽  
pp. 1604-1612.e3 ◽  
Author(s):  
Antonio Di Sabatino ◽  
Umberto Volta ◽  
Chiara Salvatore ◽  
Paolo Biancheri ◽  
Giacomo Caio ◽  
...  

2019 ◽  
Vol 13 (1) ◽  
pp. 15-23 ◽  
Author(s):  
Pasquale Mansueto ◽  
Maurizio Soresi ◽  
Rosario Iacobucci ◽  
Francesco La Blasca ◽  
Giulia Romano ◽  
...  

A significant percentage of the general population reports gastrointestinal and non-gastrointestinal symptoms caused by wheat and/or gluten ingestion, even though they do not suffer from celiac disease (CD) or wheat allergy (WS), because they test negative both for CD-specific serology and histopathology. All patients report improvement of symptoms on a gluten-free diet. This clinical condition has been named non-celiac gluten sensitivity (NCGS). The objective of this paper was to review some studies regarding the pathogenesis of NCGS to summarize the current hypotheses about the mechanisms, which can lead to NCGS. Particular attention was given to the immunologic and the malabsorptive hypotheses. We reviewed data of our previous studies involving patients diagnosed with NCWS by means of double-blind placebo-controlled wheat challenge. The data indicating a possible wheat allergy diagnosis were examined and other data in the literature were reviewed; we also reviewed the putative role of fermentable oligosaccharides disaccharides monosaccharides and polyols (FODMAPs) and of α-amylasetrypsin inhibitors (ATIs) proteins in the NCGS pathogenesis. NCGS pathogenesis has been attributed to very different mechanisms, among others: i) activation of innate and adaptive immunity (the immune/allergic mechanisms) induced by gluten or the non-gluten ATI family; ii) incomplete digestion and/or absorption of FODMAPs (the intolerance mechanisms); and iii) psychological effect.We suggest that NCGS is a heterogeneous condition, which includes different subgroups of patients who have different pathogenic mechanisms: strong data suggest a direct pathogenic immunogenic/inflammatory role of wheat-cereal proteins (not only gluten) in a subgroup, probably the largest, of these patients.


2018 ◽  
Vol 43 (06) ◽  
pp. 479-483 ◽  
Author(s):  
Imke Reese ◽  
Christiane Schäfer ◽  
Jörg Kleine-Tebbe ◽  
Birgit Ahrens ◽  
Oliver Bachmann ◽  
...  

ZusammenfassungIn den letzten Jahren häuft sich die Nennung der Nicht-Zöliakie-Gluten-/Weizen-Sensitivität (NCGS, „non celiac gluten sensitivity“) sowohl in den Medien, aber auch in Fachkreisen. Die Existenz und die möglichen verantwortlichen Trigger werden kontrovers diskutiert. Drei internationale Expertentreffen mit Empfehlungen zur NCGS waren nicht unabhängig organisiert und wenig transparent bezüglich potenzieller Interessenkonflikte der Teilnehmer.Die vorliegende Stellungnahme enthält wichtige Überlegungen aus allergologischer und ernährungsphysiologischer Sicht: (1) Aufgrund häufiger Selbstdiagnosen, unklarer Prävalenz und unbestätigter Ätiologie der NCGS sind validierte Diagnosekriterien und/oder verlässliche Biomarker notwendig. (2) Infolge hoher Nocebo- und häufiger Placebo-Effekte konnte Gluten bislang nicht sicher als Auslöser einer NCGS identifiziert werden. Doppelblinde, placebokontrollierte Provokationen (DBPCFC: double-blind, placebo-controlled food challenge) sind bei Verdacht auf NCGS nur in modifizierter Form (verändertes Verhältnis von Placebo zu Verum) geeignet. (3) Zahlreiche Störgrößen (Confounder) erschweren die Bewertung subjektiver Symptome unter glutenarmer/-freier Kost. Letztere kann je nach Lebensmittelauswahl (z. B. vermehrt Gemüse mit löslichen Ballaststoffen) physiologische Verdauungseffekte bewirken und gastrointestinale Transitzeiten unabhängig vom Glutenverzicht verändern. (4) Streng glutenfreie Kost ist bei einer gesicherten Zöliakie wissenschaftlich begründet und unerlässlich. Bei einem medizinisch unbegründeten Glutenverzicht überwiegen jedoch potenzielle Nachteile und Risiken. (5) Aktuell kann wegen fehlender überzeugender Diagnosekriterien bei Verdacht einer NCGS ausschließlich eine sorgfältige Differenzialdiagnostik empfohlen werden. Hierzu gehören eine sorgfältige Anamnese, einschließlich eines Ernährungs- und Symptomtagebuchs, eine allergologische Diagnostik und ein sicherer Ausschluss einer Zöliakie.Wir befürworten ein derartiges strukturiertes Vorgehen, da ohne eine medizinisch gesicherte Diagnose die Durchführung einer längeren Glutenkarenz nicht zu empfehlen ist. Englische Fassung http://link.springer.com/journal/40629


F1000Research ◽  
2018 ◽  
Vol 7 ◽  
pp. 1631 ◽  
Author(s):  
Maria Raffaella Barbaro ◽  
Cesare Cremon ◽  
Vincenzo Stanghellini ◽  
Giovanni Barbara

Non-celiac gluten sensitivity (NCGS) is a condition characterized by intestinal and extra-intestinal symptoms related to the ingestion of gluten-containing foods in the absence of celiac disease and wheat allergy. The diagnosis is cumbersome and currently confirmed only by gluten withdrawal and double-blind placebo challenge protocols. There is great overlap in symptoms between NCGS and other functional gastrointestinal disorders, making a differential diagnosis difficult. The pathophysiology of NCGS is largely unclear, and there are contrasting data on the trigger of this condition. This review will highlight the state-of-the-art knowledge on NCGS and the key open questions.


2018 ◽  
Vol 113 (3) ◽  
pp. 421-430 ◽  
Author(s):  
R Francavilla ◽  
F Cristofori ◽  
L Verzillo ◽  
A Gentile ◽  
S Castellaneta ◽  
...  

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