Impact of autoimmune comorbidity on fatigue, sleepiness and mood in myasthenia gravis

2019 ◽  
Vol 266 (8) ◽  
pp. 2027-2034 ◽  
Author(s):  
T. M. Alekseeva ◽  
O. A. Kreis ◽  
Y. V. Gavrilov ◽  
P. O. Valko ◽  
K. P. Weber ◽  
...  
2020 ◽  
Vol 10 (4) ◽  
pp. 27-37
Author(s):  
O. A. Kreis ◽  
T. M. Alekseeva ◽  
Yu. V. Gavrilov ◽  
P. O. Valko ◽  
Yu. Valko

Introduction. Examination of excessive daytime sleepiness, fatigue and depression in patients with myasthenia gravis is important for differential diagnosis of other disorders, and adds to a comprehensive clinical assessment.Objective. The aim is a comprehensive assessment of sleepiness, fatigue and depression and evaluation of the impact of autoimmune comorbidity on these symptoms in myasthenia gravis patients, using newly validated Russian versions of international questionnaires. The present article aims at familiarizing a wider Russian-speaking audience of specialists in the field of neuromuscular disease and sleep medicine with the main findings of our previously published work.Materials and methods. The study included 73 patients with MG and 230 control subjects. For sleepiness, fatigue and depression evaluation were used: Fatigue Severity Scale (FSS), Fatigue Impact Scale (FIS) (cognitive / physical / psychosocial subscales), Epworth Sleepiness Scale (ESS), Beck Depression Inventory (BDI) (cognitive-affective and somatic domains), Spielberger–Khanin State Trait Anxiety Inventory (STAI).Results. The Fatigue Severity Scale and Fatigue Impact Scale showed good psychometric properties and can be used to identify distinct aspects of fatigue in patients with myasthenia gravis. The studied patient cohort revealed clinically significant fatigue (69.9 %), excessive daytime sleepiness (15.1 %), moderate to severe depression (20.5 %), a high level of personal (64.4 %) and situational anxiety (27.4 %). Among 13 patients with myasthenia gravis and additional autoimmune comorbidity, there were no significant differences in the severity of sleepiness, fatigue and depression compared with the main group.Conclusion. The use of self-reported scale of sleepiness, fatigue and depression combined with careful clinical-neurological characterization adds to a more comprehensive view of the patient. The identification of sleepiness, fatigue and depression can guide therapeutic decisions and contributes to a better patient care. The presence of concomitant autoimmune pathology in patients with myasthenia gravis does not seem to increase the severity of sleepiness, fatigue and depression.


2016 ◽  
Vol 22 ◽  
pp. 277-278
Author(s):  
Lima Lawrence ◽  
Aleida Rodriguez ◽  
Tahira Yasmeen ◽  
Erin Drever

2009 ◽  
Vol 56 (S 01) ◽  
Author(s):  
M Bensch ◽  
RP Van Wijk ◽  
C Schimmer ◽  
JH Krannich ◽  
I Aleksic ◽  
...  
Keyword(s):  

2014 ◽  
Vol 45 (01) ◽  
Author(s):  
C Eienbröker ◽  
F Seitz ◽  
A Spengler ◽  
H Kurz ◽  
M Seipelt ◽  
...  
Keyword(s):  

2016 ◽  
Vol 35 (10) ◽  
pp. 665-672
Author(s):  
S. Zierz ◽  
B. Jordan
Keyword(s):  

ZusammenfassungDie Thymuspathologie bei der Myasthenia gravis (MG) umfasst sowohl die lymphofollikuläre Hyperplasie (LFH) bei der Frühmanifestation der Azetylcholinrezeptorantikörper (AChR-AK) positiven Form als auch Thymome. Die Diagnostik schließt die Erhebung des Antikörperstatus ein, um die Indikation zur Thymektomie bei der klassischen AChR-Antikörper positiven Form prüfen zu können. Bei radiologischem Verdacht einer mediastinalen Raumforderung kann nuklearmedizinisch die Bindung von Somatostatinrezeptoren (DOTA-TOC-PET) bei Thymomen visualisiert werden. Die Thymektomie mit Thymomresektion ist unter onkologischem Aspekt grundsätzlich indiziert. Die Diagnose der paraneoplastischen MG besitzt somit eine besondere Indikatorfunktion für den weiteren Verlauf der Thymomerkrankung.Wenngleich die thymomassoziierte MG sich im klinischen Verlauf nicht von der klassischen Myasthenie unterscheidet, bedarf die Betreuung dieser Patienten besonderer Sorgfalt. Meist ist die Fortführung der Immunsuppression erforderlich. Gleichzeitig sind dabei die erhöhte Infektneigung, das erhöhte Risiko eines Zweitmalignoms als auch eines Thymomrezidivs zu beachten.


2007 ◽  
Vol 27 (05) ◽  
pp. 261-266
Author(s):  
St. Kallert
Keyword(s):  

ZusammenfassungInzwischen existieren zahlreiche Indikationen zur extrakorporalen Therapie autoimmun vermittelter Erkrankungen auf hohem Evidenzniveau. Neben der rheumatoiden Arthritis und den Glomerulonephritiden im Rahmen der Kollagenosen gehören hierzu auch Krankheiten aus dem Bereich der Neurologie (Polyradikulitis, Myasthenia gravis), der Dermatologie (Pemphigus), der Transplantationsmedizin und der Kardiologie (DCM). Zudem scheinen neuere Entwicklungen wie die Zytapherese, die Immunadsorption sowie die Photopherese das Spektrum in Richtung GvHD und chronischen Darmerkrankungen zu erweitern. Das Nebenwirkunkspektrum der Behandlungen ist günstig zu bewerten. Esumfasstvorwiegend Flüssigkeits-und Elektrolytverschiebungen. Eine immunsuppressive Wirkung wird vor allem bei der Immunadsorption vermutet. In der Verbindung ACE-Hemmer und negativ geladene Oberflächen kann es zu relevanten Bradykinin-Wirkungen kommen.


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