Predictors for symptom re-exacerbation after targeted stepwise drug discontinuation in first-episode schizophrenia

2016 ◽  
Vol 170 (1) ◽  
pp. 168-176 ◽  
Author(s):  
Wolfgang Gaebel ◽  
Mathias Riesbeck ◽  
Wolfgang Wölwer ◽  
Ansgar Klimke ◽  
Matthias Eickhoff ◽  
...  
2016 ◽  
Vol 13 (03) ◽  
pp. 136-144 ◽  
Author(s):  
L. Wunderink ◽  
M. Riesbeck ◽  
W. Gaebel

Summary Background: After acute treatment of a first episode in schizophrenia, continued antipsychotic maintenance treatment (MT) is effective regarding (positive) symptom remission and relapse prevention. Nevertheless, due to unwanted effects patients and clinicians sooner or later are faced with the decision to continue or discontinue antipsychotics. Evidence indicates that risk for relapse or symptom recurrence is 2- to 5-times higher after personalized dose-reduction (PDR) or complete drug discontinuation, even if early intervention in case of early warning signs of relapse is applied. Method: A recent 7-year follow up of an 18 months RCT comparing MT with PDR however, revealed advantages of PDR regarding functional outcome and recovery. Although only one study with its specific characteristics limits generalization, the findings have newly fueled the debate whether early drug discontinuation-strategies have more risks or benefits. Result: The paper discusses the pros and cons of early drug discontinuation-strategies, in particular of PDR, after a first episode in schizophrenia and summarizes the empirical evidence to support patients and clinicians in this essential treatment decision.


2010 ◽  
Vol 07 (01) ◽  
pp. 11-17
Author(s):  
A. Schmied ◽  
W. Kissling ◽  
J. M. Davis ◽  
S. Leucht

ZusammenfassungSeit etwa zehn Jahren gibt es eine kontrovers geführte Debatte über die Antipsychotika der zweiten Generation („second generation antipsychotics“, SGA) in der Schizophreniebehandlung, die in der Publikation der sogenannten Effektivitätsstudien CATIE (Clinical Antipsychotic Trial of Intervention Effectiveness), CUtLASS (Cost Utility of the Latest Antipsychotic Drugs in Schizophrenia Study) und EUFEST (European First-Episode Schizophrenia Trial) gipfelte. In der vorliegenden Übersicht fassen wir die Ergebnisse dreier aktueller systematischer Reviews zusammen, in denen die Antipsychotika der zweiten Generation (SGAs) mit Placebo, mit konventionellen Antipsychotika oder direkt miteinander verglichen wurden. Wir stellen die Metaanalysen in den Kontext anderer systematischer Reviews und beleuchten sie vor dem Hintergrund von CATIE, CUtLASS und EUFEST. Unserer Meinung nach sind viele Ergebnisse konsistent, sie werden aber von verschiedenen Experten und Interessensvertretern unterschiedlich interpretiert. Die Daten zeigen, dass SGAs keine homogene Gruppe darstellen und dass diese eher verwirrende Einteilung aufgegeben werden sollte. Unserer Meinung nach stellen die SGAs nicht den Durchbruch dar, den die Industrie gerne sehen würde. Ihre unterschiedlichen Eigenschaften erlauben aber eine bessere Ausrichtung des Behandlungsplans an den Problemen des individuellen Patienten. Diese Medikamente haben die Behandlungspalette deutlich erweitert und die meisten Psychiater, ganz zu schweigen von den Patienten, würden wohl nur sehr ungerne auf diese Präparate verzichten wollen.


2000 ◽  
Vol 15 (S2) ◽  
pp. 373s-373s
Author(s):  
V.P. Kontaxakis ◽  
B.J. Havaki-Kontaxaki ◽  
S.S. Stamouli ◽  
G.N. Christodoulou

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