Companion of oral movements with limb movements in patients with sleep bruxism: preliminary findings

2017 ◽  
Vol 36 ◽  
pp. 156-164 ◽  
Author(s):  
Yangping Zhang ◽  
Junlan Lu ◽  
Zilong Wang ◽  
Zhijun Zhong ◽  
Miao Xu ◽  
...  
2019 ◽  
Vol 47 (2) ◽  
pp. 170-179 ◽  
Author(s):  
Zhijun Zhong ◽  
Miao Xu ◽  
Xueliang Zou ◽  
Qian Ouyang ◽  
Ling Zhang ◽  
...  

2001 ◽  
Vol 44 (2) ◽  
pp. 306-316 ◽  
Author(s):  
Torrey M. J. Loucks ◽  
Luc F. De Nil

The role of proprioception in speech and oral motor control was investigated by applying tendon vibration to the masseter during vowel production and nonspeech oral movements. Measures were made of peak jaw-opening amplitude, jaw-opening velocity, and movement time in both vibration and nonvibration conditions. Generally, the tendon vibration caused a consistent and marked reduction in the amplitude and velocity of jaw-opening movements for each subject in both tasks. Movement time remained consistent across the vibration conditions for both tasks. These results indicate that masseter tendon vibration causes significant changes in jaw kinematics during simple speech gestures and nonspeech movements. These findings are consistent with the documented effects of tendon vibration on limb movements. The study demonstrates that tendon vibration is a potent tool for investigating proprioception in speech and oral motor control.


2019 ◽  
Vol 46 (5) ◽  
pp. 399-408 ◽  
Author(s):  
Kangning Han ◽  
Chuanying Wang ◽  
Zhijun Zhong ◽  
Miao Xu ◽  
Xueliang Zou ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 18 (2) ◽  
pp. 507-513 ◽  
Author(s):  
Jacques van der Zaag ◽  
Machiel Naeije ◽  
Darrel J. Wicks ◽  
Hans L. Hamburger ◽  
Frank Lobbezoo

Author(s):  
Sandra Godinho ◽  
Margarida V. Garrido ◽  
Oleksandr V. Horchak

Abstract. Words whose articulation resembles ingestion movements are preferred to words mimicking expectoration movements. This so-called in-out effect, suggesting that the oral movements caused by consonantal articulation automatically activate concordant motivational states, was already replicated in languages belonging to Germanic (e.g., German and English) and Italic (e.g., Portuguese) branches of the Indo-European family. However, it remains unknown whether such preference extends to the Indo-European branches whose writing system is based on the Cyrillic rather than Latin alphabet (e.g., Ukrainian), or whether it occurs in languages not belonging to the Indo-European family (e.g., Turkish). We replicated the in-out effect in two high-powered experiments ( N = 274), with Ukrainian and Turkish native speakers, further supporting an embodied explanation for this intriguing preference.


2019 ◽  
Vol 19 (03) ◽  
pp. 194-199
Author(s):  
Silvano Vella

ZusammenfassungDas Restless-Legs-Syndrom (RLS) ist eine zentralnervöse, genetisch prädisponierte, durch biochemische Faktoren getriggerte chronisch-progrediente sensomotorische Störung, oft mit Beginn im Kindes- oder Jugendalter. Zugrundeliegend wird eine zerebrale Störung des Eisen- und Dopamin-Stoffwechsels postuliert. Diese manifestiert sich durch den unwiderstehlichen Zwang seine Extremitäten bewegen zu müssen, verbunden mit Parästhesien und Dysästhesien. Die Beschwerden nehmen in Ruhe und in der Nacht zu und bessern sich durch Bewegung. RLS sollte eigentlich mit Restless-Limbs-Syndrome übersetzt werden, da langfristig auch Beschwerden in den Armen auftreten können. Kinder ab 18 Monaten können bereits betroffen sein. Die Prävalenz im Kindes- und Jugendalter beträgt 2–4 %, in Assoziation mit ADHS noch höher. Die Diagnose des RLS beruht auf anamnestischen und somit subjektiv geprägten Aussagen, die bei Kindern mit beschränkten sprachlichen Ausdrucksmöglichkeiten schwierig zu werten sind. Bis zu 75 % der RLS-Betroffenen entwickeln im Schlaf periodische Extremitätenbewegungen, welche die Nachtruhe empfindlich stören können (PLMS, periodic limb movements in sleep). Mitbetroffen sind die kognitive Leistungsfähigkeit, Stimmung und Lebensqualität am Tag. Eisenmangel, Genussmittel und gewisse Medikamente können die Beschwerden verstärken. Im Gegensatz zum RLS können PLMS mit neurophysiologischen Messungen objektiviert werden. Therapeutisch steht an erster Stelle die Behandlung eines allfälligen Eisenmangels. Entwickelt wurden Algorithmen für intravenöse Therapien. Falls angezeigt, kommen L-Dopa oder Dopamin-Agonisten zur Anwendung. Da auch Kinder eine Zunahme der RLS-Symptome unter dieser Therapie erleben (Augmentationen), wird zunehmend eine primäre Gabe von Alpha-2-Liganden bevorzugt.Dieser Artikel möchte auf die wichtige Aufgabe von Kinderärzten und Grundversorgern bei der rechtzeitigen Erkennung und Behandlung von RLS/PLMS hinweisen.


2012 ◽  
Vol 43 (01) ◽  
Author(s):  
C Grefkes ◽  
AS Sarfeld ◽  
EM Pool ◽  
SB Eickhoff ◽  
GR Fink

1988 ◽  
Vol 8 (3) ◽  
pp. 224-236 ◽  
Author(s):  
Kunihiko Endo ◽  
Hideo Makishita ◽  
Yoshio Tanizaki ◽  
Morihiro Sugishita ◽  
Nobuo Yanagisawa
Keyword(s):  

2018 ◽  
Vol 3 (1) ◽  
pp. 36-41
Author(s):  
Júnia Maria SERRA-NEGRA ◽  
Sara Oliveira AGUIAR ◽  
Lucas Guimarães ABREU ◽  
Ivana Meyer PRADO ◽  
Ana Luiza NASCIMENTO ◽  
...  

2019 ◽  
Author(s):  
Friedrich Lersch ◽  
Pascal Jerney ◽  
Heiko Kaiser ◽  
Cédric Willi ◽  
Katharina Steck ◽  
...  

Motor activity during general anesthesia (GA) without curarization is often interpreted as reflecting insufficient analgosedation. Here we present the case of an octogenarian scheduled for deep sclerectomy receiving opioid-sparing electroencephalography-(EEG)-guided anesthesia. Periodic Leg Movements (PLM) made their appearance with ongoing surgery while his raw EEG displayed a pattern of deep GA (burst suppression). To the best of our knowledge, this is the first description of actimetry-documented persisting PLM during EEG-monitored GA. Recognizing PLM in the context of GA is of importance for anesthesiologists, as increasing sedation may increase motor activity.


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