Comparing DSM-IV Substance Abuse and ICD-10 Harmful Use

2009 ◽  
Author(s):  
Meyer D. Glantz
Keyword(s):  
Icd 10 ◽  
2013 ◽  
pp. 1023-1042

F00-F09 Organic, including symptomatic mental disorders F10–F19 Mental and behavioural disorders due to psychoactive substance abuse F20–F29 Schizophrenia, schizotypal, and delusional disorders F30–F39 Mood (affective) disorders F40–F49 Neurotic, stress-related, and somatoform disorders F50–F59 Behavioural syndromes associated with physiological disturbance and physical factors F60–F69 Disorders of adult personality and behaviour...


1999 ◽  
Vol 175 (3) ◽  
pp. 205-209 ◽  
Author(s):  
Michael B. First ◽  
Harold Alan Pincus

The editorial by Andrews et al (1999) usefully calls attention to issues of compatibility between diagnostic classification systems but we believe that the editorial greatly overstates the compatibility problem as well as its implications. The article begins with the suggestion that the DSM–IV authors' position is to downplay the differences between DSM–IV and ICD–10. After stating that the American Psychiatric Association “felt sufficiently confident to publish a DSM–IV International Version in which the DSM–IV criteria are listed against the ICD–10 codes”, the authors go on to report concordances between the classifications for the main mental disorders as ranging from a low of 33% (for substance harmful use or abuse) to 87% (for dysthymia), with an overall concordance of only 68%. The authors conclude that if this “unnecessary dissonance between the classification systems continues, patients, researchers and clinicians will be all the poorer”. Although we acknowledge that there are a number of differences between the two systems, the authors fail to assess fully the sources, significance and solutions for this compatibility problem.


Author(s):  
Tilman Wetterling ◽  
Klaus Junghanns

Abstract. Aim: This study investigates the characteristics of older patients with substance abuse disorders admitted to a psychiatric department serving about 250.000 inhabitants. Methods: The clinical diagnoses were made according to ICD-10. The data of the patients with substance abuse were compared to a matched sample of psychiatric inpatients without substance abuse as well as to a group of former substance abusers with long-term abstinence. Results: 19.3 % of the 941 patients aged > 65 years showed current substance abuse, 9.4 % consumed alcohol, 7.9 % took benzodiazepines or z-drugs (zolpidem and zopiclone), and 7.0 % smoked tobacco. Multiple substance abuse was rather common (30.8 %). About 85 % of the substance abusers had psychiatric comorbidity, and about 30 % showed severe withdrawal symptoms. As with the rest of the patients, somatic multimorbidity was present in about 70 % of the substance abusers. Remarkable was the lower rate of dementia in current substance abusers. Conclusion: These results underscore that substance abuse is still a challenge in the psychiatric inpatient treatment of older people.


Author(s):  
Christine M. Freitag
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  
Icd 10 ◽  

Die Autismus-Spektrum Störung (ASS) wird in DSM-5 als eine Erkrankung aus den ICD-10 bzw. DSM-IV TR-Diagnosen frühkindlicher Autismus, Asperger Syndrom und atypischer Autismus/PDD-nos zusammengefasst und weist entsprechend revidierte Kriterien auf. In dem vorliegenden Artikel werden diese Kriterien vergleichend dargestellt, Studien zu Validität und Reliabilität der neuen ASS-Diagnose präsentiert und offene Fragen diskutiert. Ein Ausblick auf die klinische und wissenschaftliche Bedeutung wird gegeben.


Author(s):  
Inge Kamp-Becker ◽  
Klaus Baumann ◽  
Linda Sprenger ◽  
Katja Becker

Fragestellung: Die «Multiple complex developmental disorder» (MCDD) ist ein wenig bekanntes Störungsbild, das durch Auffälligkeiten in der Emotionsregulation, der sozialen Interaktion und Denkstörungen gekennzeichnet ist. Weder im Klassifikationssystem des ICD-10, noch im DSM-IV kommt diese Diagnose vor. Methodik: In der vorliegenden Arbeit wird eine Übersicht über die diagnostischen Kriterien und den aktuellen Forschungsstand zum Konzept der MCDD gegeben und anhand einer Kasuistik eines 17-jährigen Jugendlichen illustriert. Ergebnis: Das Störungsbild der MCDD weist Überschneidungen zu autistischen Störungen, aber auch zu Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis auf. Eine klare Abgrenzung bzw. Zuordnung ist bisher nicht eindeutig möglich. Schlussfolgerungen: Viele Fragen bezüglich des Störungsbildes bleiben offen, weitere Forschung ist hier vonnöten.


Author(s):  
Christina Stadler

Dieser Beitrag diskutiert die prädiktive Validität der allgemeinen Diagnosekriterien von Störungen des Sozialverhaltens nach ICD-10 und DSM-IV-TR. Dabei wird Bezug genommen auf aktuelle Befunde, die eine Phänotypisierung früh beginnender Störungen des Sozialverhaltens auf der Basis neurobiologischer und persönlichkeitsspezifischer Faktoren nahelegen. Untersuchungsergebnisse, die auf defizitäre neurobiologische Mechanismen aggressiven Verhaltens in Bezug auf Prozesse der Emotionswahrnehmung und Emotionsregulation hinweisen, werden dargestellt, wobei auch die Bedeutung möglicher mediierender Einflüsse früher psychosozialer Erfahrungen auf neurobiologische Funktionen erörtert wird. Die klinischen Implikationen für die Klassifikation, den Verlauf und die Behandlung von Störungen des Sozialverhaltens werden abschließend diskutiert.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document