Substance use disorder in the elderly and specified DSM-5 criteria

2020 ◽  
Vol 18 (2) ◽  
pp. 197-204
Author(s):  
Juliette Salles ◽  
Nathalie Mariaux ◽  
Nicolas Franchitto ◽  
Sandrine Sourdet ◽  
Christophe Arbus
2021 ◽  
pp. 1-15
Author(s):  
D. Shmulewitz ◽  
M. Stohl ◽  
E. Greenstein ◽  
S. Roncone ◽  
C. Walsh ◽  
...  

Abstract Background Although the DSM-5 was adopted in 2013, the validity of the new substance use disorder (SUD) diagnosis and craving criterion has not been investigated systematically across substances. Methods Adults (N = 588) who engaged in binge drinking or illicit drug use and endorsed at least one DSM-5 SUD criterion were included. DSM-5 SUD criteria were assessed for alcohol, tobacco, cannabis, cocaine, heroin, and opioids. Craving was considered positive if “wanted to use so badly that could not think of anything else” (severe craving) or “felt a very strong desire or urge to use” (moderate craving) was endorsed. Baseline information on substance-related variables and psychopathology was collected, and electronic daily assessment queried substance use for the following 90 days. For each substance, logistic regression estimated the association between craving and validators, i.e. variables expected to be related to craving/SUD, and whether association with the validators differed for DSM-5 SUD diagnosed with craving as a criterion v. without. Results Across substances, craving was associated with most baseline validators (p values<0.05); neither moderate nor severe craving consistently showed greater associations. Baseline craving predicted subsequent use [odds ratios (OR): 4.2 (alcohol) – 234.3 (heroin); p's ⩽ 0.0001], with stronger associations for moderate than severe craving (p's < 0.05). Baseline DSM-5 SUD showed stronger associations with subsequent use when diagnosed with craving than without (p's < 0.05). Conclusion The DSM-5 craving criterion as operationalized in this study is valid. Including craving improves the validity of DSM-5 SUD diagnoses, and clinical relevance, since craving may cause impaired control over use and development and maintenance of SUD.


2020 ◽  
Vol 212 ◽  
pp. 108036
Author(s):  
Charlotte Kervran ◽  
Dvora Shmulewitz ◽  
Fuschia Serre ◽  
Malki Stohl ◽  
Cécile Denis ◽  
...  

Author(s):  
Rainer Thomasius ◽  
Peter-Michael Sack ◽  
Esther Strittmatter ◽  
Michael Kaess

Der Beitrag informiert über die Eingliederung der Suchtstörungen in die Fünfte Auflage des Diagnostischen und statistischen Manuals psychischer Störungen (DSM-5) der American Psychiatric Association (APA). Eine DSM-5-Diagnose wird entlang einer Schweregrads-Dimension «Substanzgebrauchsstörung» (Substance Use Disorder) gestellt, wofür explizit operationalisierte diagnostische Kriterien vorgegeben sind. Als einzige «Verhaltenssucht» wurde die «Glücksspielstörung» (Gambling Disorder) in das DSM-5 aufgenommen, zusätzlich wurden vorläufige Kriterien für eine «Koffeingebrauchsstörung» (Caffeine Use Disorder) sowie für eine «Internetspielstörung» (Internet Gaming Disorder) definiert und in das Kapitel III (Störungsbilder, die weiterer Forschung bedürfen) integriert. Für die Versorgung suchtgefährdeter und süchtiger Kinder und Jugendlicher in Deutschland hätte eine Übernahme des Kriterienkataloges des DSM-5 weitreichende Folgen. Da die diagnostische Schwelle niedriger ist, würden mehr Patienten einen Behandlungsanspruch erhalten. Aus kinder- und jugendpsychiatrischer Sicht ist die damit verbundene Stärkung von Frühinterventionen bei den Suchtstörungen zu begrüßen. Die neuen Kapitel III-Diagnosen werden durch die erstmals vereinheitlichte Definition von diagnostischen Kriterien international vergleichbare Forschung stimulieren.


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