scholarly journals Evaluating Topic Modeling Interpretability Using Topic Labeled Gold Standard Sets

2020 ◽  
Vol 47 ◽  
pp. 433-451
Author(s):  
Biagio Palese ◽  
◽  
Gabriele Piccoli ◽  
2021 ◽  
Vol 109 (4) ◽  
Author(s):  
Lynda Ayiku ◽  
Thomas Hudson ◽  
Ceri Williams ◽  
Paul Levay ◽  
Catherine Jacob

Objective: We previously developed draft MEDLINE and Embase (Ovid) geographic search filters for Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) countries to assess their feasibility for finding evidence about the countries. Here, we describe the validation of these search filters.Methods: We identified OECD country references from thirty National Institute for Health and Care Excellence (NICE) guidelines to generate gold standard sets for MEDLINE (n=2,065) and Embase (n=2,023). We validated the filters by calculating their recall against these sets. We then applied the filters to existing search strategies for three OECD-focused NICE guideline reviews (NG103 on flu vaccination, NG140 on abortion care, and NG146 on workplace health) to calculate the filters’ impact on the number needed to read (NNR) of the searches.Results: The filters both achieved 99.95% recall against the gold standard sets. Both filters achieved 100% recall for the three NICE guideline reviews. The MEDLINE filter reduced NNR from 256 to 232 for the NG103 review, from 38 to 27 for the NG140 review, and from 631 to 591 for the NG146 review. The Embase filter reduced NNR from 373 to 341 for the NG103 review, from 101 to 76 for the NG140 review, and from 989 to 925 for the NG146 review.Conclusion: The NICE OECD countries’ search filters are the first validated filters for the countries. They can save time for research topics about OECD countries by finding the majority of evidence about OECD countries while reducing search result volumes in comparison to no filter use.


2021 ◽  
Author(s):  
Yuri Ahuja ◽  
Yuesong Zou ◽  
Aman Verma ◽  
David Buckeridge ◽  
Yue Li

Electronic Health Records (EHRs) contain rich clinical data collected at the point of the care, and their increasing adoption offers exciting opportunities for clinical informatics, disease risk prediction, and personalized treatment recommendation. However, effective use of EHR data for research and clinical decision support is often hampered by a lack of reliable disease labels. To compile gold-standard labels, researchers often rely on clinical experts to develop rule-based phenotyping algorithms from billing codes and other surrogate features. This process is tedious and error-prone due to recall and observer biases in how codes and measures are selected, and some phenotypes are incompletely captured by a handful of surrogate features. To address this challenge, we present a novel automatic phenotyping model called MixEHR-Guided (MixEHR-G), a multimodal hierarchical Bayesian topic model that efficiently models the EHR generative process by identifying latent phenotype structure in the data. Unlike existing topic modeling algorithms wherein, the inferred topics are not identifiable, MixEHR-G uses prior information from informative surrogate features to align topics with known phenotypes. We applied MixEHR-G to an openly available EHR dataset of 38,597 intensive care patients (MIMIC-III) in Boston, USA and to administrative claims data for a population-based cohort (PopHR) of 1.3 million people in Quebec, Canada. Qualitatively, we demonstrate that MixEHR-G learns interpretable phenotypes and yields meaningful insights about phenotype similarities, comorbidities, and epidemiological associations. Quantitatively, MixEHR-G outperforms existing unsupervised phenotyping methods on a phenotype label annotation task, and it can accurately estimate relative phenotype prevalence functions without gold-standard phenotype information. Altogether, MixEHR-G is an important step towards building an interpretable and automated phenotyping system using EHR data.


2005 ◽  
Vol 173 (4S) ◽  
pp. 378-378
Author(s):  
Arthur C. Pinto
Keyword(s):  

2004 ◽  
Vol 171 (4S) ◽  
pp. 469-469 ◽  
Author(s):  
John S. Lam ◽  
Oleg Shvarts ◽  
Mehrdad Alemozaffarder ◽  
Hyung L. Kim ◽  
He-jing Wang ◽  
...  

2005 ◽  
Vol 62 (2) ◽  
pp. 65-68 ◽  
Author(s):  
Holzinger ◽  
Klaiber

Die laparoskopische Cholezystektomie hat sich in weniger als zehn Jahren seit ihrer Einführung im Jahre 1986 zum Gold-Standard in der Behandlung des unkomplizierten und komplizierten Gallensteinleidens entwickelt. Aufgrund ihres durchschlagenden Erfolges ist sie zum Trendsetter der minimal-invasiven Chirurgie geworden, die auf allen Gebieten der Chirurgie die Behandlungsmethoden revolutioniert hat. Obwohl für uns heute selbstverständlich, blickt die minimal-invasive Chirurgie auf eine langwierige und hindernisreiche Entwicklungsgeschichte zurück. Ziel dieser Arbeit ist es, einen kurzen Überblick über die Geschichte der Laparoskopie und der laparoskopischen Cholezystektomie sowie deren Auswirkung auf die Entwicklung der minimal-invasiven Chirurgie zu geben.


VASA ◽  
2019 ◽  
Vol 48 (1) ◽  
pp. 65-71 ◽  
Author(s):  
Cheong J. Lee ◽  
Rory Loo ◽  
Max V. Wohlauer ◽  
Parag J. Patel

Abstract. Although management paradigms for certain arterial trauma, such as aortic injuries, have moved towards an endovascular approach, the application of endovascular techniques for the treatment of peripheral arterial injuries continues to be debated. In the realm of peripheral vascular trauma, popliteal arterial injuries remain a devastating condition with significant rates of limb loss. Expedient management is essential and surgical revascularization has been the gold standard. Initial clinical assessment of vascular injury is aided by readily available imaging techniques such as duplex ultrasonography and high resolution computed tomographic angiography. Conventional catheter based angiography, however, remain the gold standard in the determination of vascular injury. There are limited data examining the outcomes of endovascular techniques to address popliteal arterial injuries. In this review, we examine the imaging modalities and current approaches and data regarding endovascular techniques for the management popliteal arterial trauma.


Swiss Surgery ◽  
2000 ◽  
Vol 6 (5) ◽  
pp. 220-226
Author(s):  
Vock

Die Pankreasdiagnostik mittels CT und MRI wurde in den vergangenen Jahren wesentlich verfeinert und verbessert. Die Computertomographie liefert die höchste, fast isotrope 3D-Auflösung, ist sehr empfindlich für Verkalkungen und bei Trauma- und Intensivpatienten sowie Mehrregionenuntersuchungen vorzuziehen. Die MRI bietet dank höherem Kontrast eine feinere Differenzierung und ein etwas besseres Staging; nicht-invasiv gestattet sie eine gleichzeitige Mitdarstellung der Blutgefässe, des Pankreasgangs und der Gallenwege. Die modernen Untersuchungstechniken beider Verfahren, ihre Vor- und Nachteile sowie die klinischen Resultate bei verschiedenen Pathologien werden dargestellt.


Author(s):  
Kilian Pankert ◽  
Azarakhsh Pankert ◽  
Leon David Lotter ◽  
Beate Herpertz-Dahlmann ◽  
Kerstin Konrad

Zusammenfassung. Fragestellung: Kinder mit Beeinträchtigungen des Sehens (BS) zeigten in einigen Untersuchungen autismusähnliche Verhaltensweisen. Die Anwendung vorhandener diagnostischer Screening-Instrumente für Autismus-Spektrum-Störungen (ASS) ist problematisch, da diese in der Regel ein intaktes Sehvermögen voraussetzen. Ziel dieser explorativen Studie war es, die prinzipielle Anwendbarkeit von drei ASS-Screening-Fragebögen bei Kindern mit Geburtsblindheit zu überprüfen. Methodik: 15 Kinder mit Geburtsblindheit, 15 Kinder mit ASS (ohne BS) und 20 Kontrollprobandinnen und –probanden wurden mittels des „Fragebogens zur Sozialen Kommunikation“ (FSK), der „Marburger Beurteilungsskala zum Asperger-Syndrom“ (MBAS) und der „Social Responsiveness Scale“ (SRS) untersucht. Ergebnisse: Items, die motorische oder mimisch-gestische Auffälligkeiten und geteilte Aufmerksamkeit erfassten, wurden bei Kindern mit Geburtsblindheit häufig als auffällig beschrieben. Insgesamt zeigten diese Kinder in den ASS-Screening-Instrumenten höhere Werte als Kontrollpersonen, aber meist niedrigere Werte als sehende Kinder mit ASS. Je nach Fragebogen erreichten zwischen 23 und 67 % der Stichprobe mit Geburtsblindheit den klinischen Cut-Off-Wert für ASS. In dieser Gruppe korrelierte der SRS-Gesamtwert negativ mit der kognitiven Empathie und der verbalen Intelligenz. Schlussfolgerungen: Mütter von Kindern mit BS beschreiben in ASS-Screening-Instrumenten vermehrt ASS-Symptome. Dies könnte auf einer ausgeprägten Symptomüberschneidung von ASS und Blindheit beruhen. ASS-Screeningverfahren sollten zukünftig an die spezifischen Besonderheiten von Personen mit beeinträchtigten visuellen Fähigkeiten angepasst und mit Gold-Standard-Methoden validiert werden.


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