Methadone Maintenance and the Likelihood of Risky Needle-Sharing

1995 ◽  
Vol 30 (6) ◽  
pp. 685-698 ◽  
Author(s):  
John R. M. Caplehorn ◽  
Michael W. Ross
1991 ◽  
Vol 4 (6) ◽  
pp. 357-361
Author(s):  
Anthony C. Tommasello

Despite numerous studies documenting its success, methadone maintenance is an often misunderstood and frequently maligned treatment approach for heroin addiction. By taking 40 to 60 mg of methadone orally every day, heroin addicts are able to achieve a degree of stability in their lives allowing them to pursue productive goals while decreasing risky behaviors such as needle sharing and street drug use. Strict admission criteria for methadone maintenance are spelled out in Food and Drug Administration regulations, and those ineligible for methadone maintenance must avail themselves of other forms of treatment. The emergence of Narcotics Anonymous is an encouraging development for heroin addicts who achieve abstinence through a variety of new pharmacotherapeutic options.


1997 ◽  
Vol 27 (2) ◽  
pp. 225-238 ◽  
Author(s):  
James F. Maddux ◽  
David P. Desmond

The authors followed a cohort of 610 opioid users for 1 year after admission to methadone maintenance. At the end of the year, 52% were on methadone and 48% were off methadone. Among subjects on methadone, days of intravenous drug use, crime, and needle-sharing decreased markedly from the month preceding admission to the month preceding the first anniversary of admission. Among subjects off methadone, days of these activities also decreased, but the decreases appeared in large part to be an effect of increased days of incarceration. Among those on methadone, days of productive activity increased markedly. Subjects with more years of intravenous drug use were more likely to be on methadone at the end of the year, and subjects under compulsory supervision were less likely to be on methadone. The findings confirm previous reports of decreased illicit opioid use, decreased crime, and decreased needle risk for infection with the human immunodeficiency virus among opioid users who remain on methadone.


Author(s):  
Axel Heinemann ◽  
Ulrike Gross

Fragestellung: Machbarkeit,Effizienz und Akzeptanz eines Pilotprojektes zur automatengestützten Vergabe von sterilen Einmalspritzen an intravenös drogenkonsumierende Insassen der Anstalt des offenen Vollzuges in Hamburg-Vierlande wurden untersucht. </P><P>Methodik: Insassen- wie Mitarbeiterperspektive wurden mittels quantitativ und qualitativ ausgerichteter sozialwissenschaftlicher und medizinischer Begleitforschung analysiert. </P><P> Ergebnisse: In einer retrospektiven Analyse vor Projektbeginn fanden sich im Gesamtkollektiv (nur bei i. v. Konsumenten) 5 (2) Hep. B- sowie 2 (0) Hep. C-Serokonversionen, die sich mit hoher Wahrscheinlichkeit in Haft ereignet hatten. Während des Pilotprojektes wurden Neuinfektionen von Teilnehmern nicht beobachtet. In der sozialwissenschaftlichen Begleitforschung berichteten viele Insassen über anhaltend praktiziertes Needle-Sharing, wenn auch im medizinisch untersuchten Studienkollektiv zumindest die angegebene Frequenz dieses Risikoverhaltens bei vielen Insassen deutlich sank. Hauptgrund waren häufige Automatendefekte. Bei den Vollzugsmitarbeitern stellte sich im Verlauf keine Verbesserung der Projektakzeptanz dar. Ein Sonderproblem war im Anstieg polyvalenten Beikonsums von Methadon-Substituierten zu sehen. </P><P> Schlussfolgerungen: Bei Ausweitung des Konzeptes auf andere, vergleichbare Anstalten sollte die Option der Handvergabe von Spritzen z. B. durch Drogenberater oder medizinisches Personal auch unter dem Gesichtspunkt der für einen Projekterfolg unabdingbaren Mitarbeiterakzeptanz aufgrund möglicher Vorteile der Selektivität und Kontrollierbarkeit bevorzugt wahrgenommen werden, auch unter Aufgabe des Vorteils der Anonymität eines automatengestützten Tauschprinzips.


1988 ◽  
Author(s):  
Emst C. Buning ◽  
◽  
Giel H.A. van Brussel ◽  
Gerrit van Santen
Keyword(s):  

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