Technetium 99m compounds for visualization of body organs

JAMA ◽  
1965 ◽  
Vol 194 (2) ◽  
pp. 152-156 ◽  
Author(s):  
M. K. Loken
Keyword(s):  
2009 ◽  
Vol 29 (03) ◽  
pp. 168-178
Author(s):  
M. Backhaus ◽  
D. Sandrock
Keyword(s):  
Fdg Pet ◽  

ZusammenfassungDie beiden wichtigsten nuklearmedizinischen Verfahren in der Rheumatologie sind die Skelettszintgrafie und die F-18-Fluor-Desoxyglucose-Positronenemissionstomografie (F-18-FDG-PET). Bei der Skelettszintigrafie wird die Anreicherung von i. v.-applizierten Technetium-99m-markierten Phosphonaten mittels einer Gamma-Kamera untersucht. Man unterscheidet Perfusionsphase (0–60 sec p. i.), Blutpoolphase (2–5 min p. i.) und Knochenstoffwechselphase (2–5 h p. i.). Die Blutpoolphase erlaubt Aussagen über die entzündliche (Weichteil-)Komponente („Arthritis“), die Knochenstoffwechselphase über länger dauernde knöcherne Prozesse („Arthrose“). Die Positronenemissionstomografie (PET) mit F-18-Fluor-Desoxyglucose (FDG) eignet sich bei einer Vielzahl von Indikationen in der Onkologie. Bei rheumatologischen Fragestellungen wird nach benignen Prozessen mit gesteigertem Glukosestoffwechsel gesucht. Dabei handelt es sich um Entzündungen in Weichteilgeweben und Gelenken (z. B. Ar-thritiden, Vaskulitiden) und insbesondere zur Diagnostik unklaren Fiebers. Im Regelfall wird eine Ganzkörpertomografie als Aufnahmeverfahren für die Fokussuche unbekannter Lokalisation oder zur Darstellung der Höhe des Glukosestoffwechsels eines oder mehrerer bekannter Herde genutzt. Verlaufsuntersuchungen unter Therapie können durchgeführt werden. Bei der Untersuchung soll der Patient nüchtern sein. Die Aufnahme erfolgt eine Stunde nach FDG-Injektion für eine Dauer von 30–60 min. Die Methode ist sensitiv und kann den Stoffwechsel von Läsionen objektivieren, ist aber nicht spezifisch (FDG reichert sich auch in malignen Veränderungen an). Die technischen Einzelheiten einschließlich Befunddokumentation beider Verfahren sind entsprechend den Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Nuklearmedizin dargestellt (www.nuklearmedizin.de).


1971 ◽  
Vol 10 (02) ◽  
pp. 122-128
Author(s):  
W. H. Blahd ◽  
M. A. Winston ◽  
G. T. Krishnamurthy ◽  
P. B. Thomas ◽  
E. Weiss

SummaryBecause of its speed, accuracy, and reproducibility, radioisotopic angiocardiography appears to be the method of choice for the diagnosis of pericardial effusion. Technetium-99m sulfide is preferable to 99mTc sodium pertechnetate in these studies for the following reasons: (1) its specific uptake by the liver aids both in patient positioning and in the accuracy of diagnosis; and (2), studies can be repeated within 15—20 minutes should there be equiment or technical error.


2004 ◽  
Vol 43 (01) ◽  
pp. 10-15 ◽  
Author(s):  
R. A. Schmid ◽  
C. Kunte ◽  
B. Konz ◽  
K. Hahn ◽  
M. Weiss

Summary Aim of this study was to localize the sentinel lymph node by lymphoscintigraphy using technetium-99m colloidal rhenium sulphide (Nanocis®), a new commercially available radiopharmaceutical. Due to the manufacturers’ instructions it is licensed for lymphoscintigraphy. Patients, methods: 35 consecutive patients with histologically proved malignant melanoma, but without clinical evidence of metastases, were preoperatively examined by injecting 20-40 MBq Nanocis® with (mean particle size: 100 nm; range: 50-200 nm) intradermally around the lesion. Additionally blue dye was injected intaoperatively. A hand-held gamma probe guided sentinel node biopsy. Results: During surgery, the preoperatively scintigraphically detected sentinel lymph nodes were identified in 34/35 (97%) patients. The number of sentinel nodes per patient ranged from one to four (mean: n = 1.8). Histologically, metastatic involvement of the sentinel lymph node was found in 12/35 (34%) patients; the sentinel lymph node positive-rate (14/63 SLN) was 22%. Thus, it is comparable to the findings of SLN-mapping using other technetium-99m-labeled nanocolloides. Conclusion: 99mTc-bound colloidal rhenium sulphide is also suitable for sentinel node mapping.


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