Electrophysiologic and pathologic correlations in two cases of chronic 2∘ AV block with left bundle branch block

1975 ◽  
Vol 35 (1) ◽  
pp. 122 ◽  
Author(s):  
Saroja Bharati ◽  
Maurice Lev ◽  
Ramesh C. Dhingra ◽  
Ruben Chuquima ◽  
William D. Towne ◽  
...  
Author(s):  
Pietro Delise

Ventricular pre-excitation (Wolff–Parkinson–White pattern) and conduction abnormalities may be discovered during cardiovascular pre-participation screening in athletes. Their prevalence varies between 0.1% (Wolff–Parkinson–White, left bundle branch block) and 1% (right bundle branch block). Patients with pre-excitation and paroxysmal palpitations need to be treated before considering their eligibility to participate in sport. An electrophysiological study is required in asymptomatic athletes with the Wolff–Parkinson–White pattern. Subjects are considered ineligible for participation in sport if the RR intervals between pre-excited complexes during induced atrial fibrillation are <250ms. Subjects with conduction abnormalities may or may not be affected by heart disease. In the absence of heart disease, athletes with first- or second-degree atrioventricular (AV) block which normalizes during effort are eligible to participate in sport. According to current Italian and US guidelines, athletes with right bundle branch block, left anterior hemiblock, left posterior hemiblock, and left bundle branch block can participate in all sports in the absence of heart disease (including genetic Lenègre disease) and no episodes of AV block.


Praxis ◽  
2020 ◽  
Vol 109 (14) ◽  
pp. 1117-1118
Author(s):  
Luca Oechslin ◽  
Daniel Hofer ◽  
Matthias Hermann

Zusammenfassung. Der Linksschenkelblock (LSB) ist das elektrokardiografische Korrelat einer pathologischen Reizweiterleitung am Herzen, die zu einer dyssynchronen Erregung des Ventrikelmyokards und somit zu einer ineffizienten Kontraktion der Ventrikel führen kann. Meist ist der LSB assoziiert mit einer zugrundeliegenden Kardiopathie und stellt einen unabhängigen Risikofaktor der kardiovaskulären Mortalität dar, weswegen eine weitere Abklärung in jedem Fall indiziert ist. Neben der Behandlung einer möglichen Grunderkrankung steht im Falle einer bestehenden systolischen Herzinsuffizienz seit der Einführung der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) zudem eine spezifische elektrische Therapie zur Verfügung. Ein selteneres Phänomen ist der symptomatische und belastungsabhängige LSB bei strukturell gesundem Herzen.


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