Anwendung des European Addiction Severity Index (EuropASI) im Rahmen einer ambulanten Behandlung von Drogenabhängigen

Author(s):  
Detlef Weiler ◽  
Michaela Vogt ◽  
Heinrich Küfner

Der European Addiction Severity Index (EuropASI) ist ein semi-strukturiertes Interview, welches Daten von Personen mit Suchtproblemen in sieben voneinander unabhängigen Problembereichen erfasst: körperlicher Zustand, Arbeits- und Unterhaltssituation, Alkoholgebrauch, Drogengebrauch, rechtliche Situation, Familie und Sozialbeziehungen sowie psychischer Status. Mit den Interviewer Schweregrad-Ratings und den Composite Scores stellt der EuropASI zwei verschiedene zusammenfassende Maße über Störungen in den einzelnen Lebensbereichen zur Verfügung. Es werden die psychometrischen Eigenschaften des EuropASI bei Klienten einer ambulanten medizinischen Rehabilitation unter Methadon-Substitution überprüft. Außerdem werden Veränderungsprozesse während der Behandlung mit Hilfe der Composite Scores untersucht. Bei der Untersuchung der internen Konsistenz der Composite Scores zeigen sich befriedigende Cronbach’s Alpha-Werte. Die Interkorrelationen zwischen Interviewer-Schweregrad-Ratings und Composite Scores weisen auf eine gute Übereinstimmung der beiden zusammenfassenden Maße hin. Hinsichtlich der inhaltlichen Validität der Composite Scores werden Bedenken geäußert und Alternativvorschläge gemacht. Bei den Klienten der ambulanten medizinischen Rehabilitation zeigen sich beim Drogengebrauch und bei der rechtlichen Situation positive Veränderungen.

2006 ◽  
Vol 31 (1) ◽  
pp. 17-24 ◽  
Author(s):  
Samuel H. Rikoon ◽  
John S. Cacciola ◽  
Deni Carise ◽  
Arthur I. Alterman ◽  
A. Thomas McLellan

2004 ◽  
Vol 9 (3-4) ◽  
pp. 185-191 ◽  
Author(s):  
József Gerevich ◽  
Erika Bácskai ◽  
Sándor Rózsa

2003 ◽  
Vol 30 (1-2) ◽  
pp. 169-193 ◽  
Author(s):  
Joseph Guydish ◽  
Claudia Ponath ◽  
Alan Bostrom ◽  
Kevin Campbell ◽  
Nancy Barron

P.L. 104–121 eliminated drug addiction and alcoholism (DA&A) as an impairment category for Supplemental Security Income (SSI), allowing a six-month period for DA&A recipients to request an eligibility redetermination, and terminating all SSI DA&A benefits on January 1, 1997, In a multi-site cohort study of persons affected by this change, participants were interviewed prior to the benefits termination date and reinterviewed over a two-year follow-up period. We assessed the impact of loss of SSI DA&A benefits on Addiction Severity Index (ASI) composite scores, which are often used to reflect treatment outcomes in seven areas (psychological, social, alcohol, drug, legal, employment, and medical). We classified participants as either on SSI or off SSI (n=1,670) during follow-up and analyzed ASI composite scores treating time as a linear effect, including baseline composite scores as covariates. The dependent variable in each analysis was the ASI composite score, dichotomized into high and low categories. We hypothesized that those who lost SSI benefits would experience poorer outcomes than those who requalified for benefits. In the context of the limitations discussed, the results do not support this hypothesis. Participants in both groups showed either improvement or no change over time, and patterns of change did not differ by SSI status.


2015 ◽  
Vol 18 ◽  
Author(s):  
José J. López-Goñi ◽  
Javier Fernández-Montalvo ◽  
Alfonso Arteaga

AbstractThis study explored the characteristics of a representative sample of patients who were addicted to either alcohol or cocaine, comparing the profiles of both types of drug users. A sample of 234 addicted patients (109 alcoholics and 125 cocaine addicts) who sought outpatient treatment in a Spanish clinical centre was assessed. Data on socio-demographic, consumption, psychopathological and maladjustment characteristics were collected using the European Addiction Severity Index (EuropASI), the Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R) and the Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI-II). Demographically, differences were observed with regard to age (alcoholics were older than cocaine addicts; t = 12.2, p = .001), employment (the alcoholic group had more labor problems; χ2= 6.2, p = .045) and family consequences (worse in alcoholics; t = 2.3, p = .025). The EuropASI results showed statistically significant differences in addiction severity, with alcoholics showing a greater severity than cocaine addicts. In terms of psychopathology, alcoholics presented more associated symptomatology than cocaine addicts. According to these results, patients with alcohol dependence have a different profile from patients with cocaine dependence, resulting in different repercussions for important areas of their lives. These differences should be taken into account when standard treatments for addiction are implemented.


2000 ◽  
Vol 61 (6) ◽  
pp. 916-919 ◽  
Author(s):  
A Scheurich ◽  
M J Müller ◽  
H Wetzel ◽  
I Anghelescu ◽  
C Klawe ◽  
...  

2003 ◽  
Vol 18 (7) ◽  
pp. 760-780 ◽  
Author(s):  
Deborah L. Haller ◽  
Donna R. Miles

This study examined associations between demographic, psychiatric, substance abuse, and childhood abuse variables and past 30-day victimization and perpetration among 77 perinatal substance abusers. Victimization rates were 70% emotional, 34% physical, 29% sexual, and 42% personal freedom violations. For perpetration, incidence was 71% emotional, 25% physical, 5% sexual, and 9% personal freedom violations. Through univariate regression, Addiction Severity Index (ASI) psychiatric and drug composite scores, childhood physical abuse, borderline personality disorder (BPD) and post-traumatic stress disorder (PTSD) were found to significantly predict victimization. In contrast, ASI psychiatric and drug composite scores, BPD, PTSD, and aggressive-sadistic and antisocial personality disorders were found to significantly predict perpetration. In multiple regression models, ASI drug and psychiatric composite scores accounted for the majority of the variance for both victimization and perpetration, suggesting that women with high ASI scores should be queried about their involvement in abusive acts at time of admission to drug treatment.


2016 ◽  
Vol 80 (07) ◽  
pp. 606-612
Author(s):  
A. Wehrwein ◽  
G. Schröder ◽  
J. Lindert

Zusammenfassung Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, Gesundheit, gesundheitsbezogene Lebensqualität und den Wohn-, Hilfe- und Pflegebedarf älterer (ehemals) Drogenabhängiger zu erfassen sowie zu untersuchen, ob der Gesundheitszustand mit dem Wohn-, Unterstützungs- und Pflegebedarf assoziiert ist. Methode: Zunächst wurde die Grundgesamtheit mittels capture-recapture Verfahren erhoben. Im zweiten Schritt wurde eine Einrichtungen-basierte Querschnittserhebung in Stuttgart (2014) durchgeführt. Erfasst wurden soziodemografische Daten, gesundheitsbezogene Lebensqualität (SF-36) sowie Erkrankungen, derzeitiger Wohn-, Unterstützungs- und Pflegebedarf (Fragebogen 50plushiv), und Substanzkonsum („European Addiction Severity Index“). Die Daten wurden uni-, bi- und multivariat analysiert. Ergebnisse: N=37 Personen (30% Frauen) nahmen an der Studie teil (Responserate: 10,5%). 89% leiden an mindestens einer Erkrankung. Werte der allgemeinen Gesundheit (p=0,011), der Vitalität (p<0,001), der sozialen Funktionsfähigkeit (p<0,001), des psychischen Wohlbefindens (p<0,001) sowie der körperlichen Summenskala (p=0,007) und der psychischen Summenskala (p<0,001) liegen signifikant unter den Werten der altersspezifischen Normpopulation (51–60 Jahre). 54% haben derzeit einen Unterstützungsbedarf. Selbstständigkeit sowie fortgesetzter Substanzkonsum im Alter ist den Teilnehmerinnen am wichtigsten. Schlussfolgerung: Gesundheitsbezogene Lebensqualität und insbesondere soziale Funktionsfähigkeit scheint bei älteren (ehemals) Drogenabhängigen reduziert zu sein. Dies zeigt die Notwendigkeit spezifische Versorgungskonzepte für ältere Drogenabhängige entsprechend dieser Ergebnisse zu gestalten. Zur Replizierung der Ergebnisse wäre eine repräsentative Langzeitstudie zur Erfassung des medizinischen und psychosozialen Versorgungsbedarfes älterer Drogenabhängiger notwendig.


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