Accessing multi-level consciousness: The team approach

1992 ◽  
Author(s):  
Erin Fisher ◽  
Margaret Tucker
Keyword(s):  
Author(s):  
Angel L. Ball ◽  
Adina S. Gray

Pharmacological intervention for depressive symptoms in institutionalized elderly is higher than the population average. Among the patients on such medications are those with a puzzling mix of symptoms, diagnosed as “dementia syndrome of depression,” formerly termed “pseudodementia”. Cognitive-communicative changes, potentially due to medications, complicate the diagnosis even further. This discussion paper reviews the history of the terminology of “pseudodementia,” and examines the pharmacology given as treatment for depressive symptoms in the elderly population that can affect cognition and communication. Clinicians can reduce the risk of misdiagnosis or inappropriate treatment by having an awareness of potential side effects, including decreased attention, memory, and reasoning capacities, particularly due to some anticholinergic medications. A team approach to care should include a cohesive effort directed at caution against over-medication, informed management of polypharmacology, enhancement of environmental/communication supports and quality of life, and recognizing the typical nature of some depressive signs in elderly institutionalized individuals.


2009 ◽  
Vol 19 (3) ◽  
pp. 105-112 ◽  
Author(s):  
Geralyn Harvey Woodnorth ◽  
Roger C. Nuss

Abstract Many children with dysphonia present with benign vocal fold lesions, including bilateral vocal fold nodules, cysts, vocal fold varices, and scarring. Evaluation and treatment of these children are best undertaken in a thoughtful and coordinated manner involving both the speech-language pathologist and the otolaryngologist. The goals of this article are (a) to describe the team evaluation process based on a “whole system” approach; (b) to discuss etiological factors and diagnosis; and (c) to review current medical, behavioral, and surgical treatments for children with different types of dysphonia.


2009 ◽  
Vol 18 (1) ◽  
pp. 34-40
Author(s):  
Karen J. Dikeman ◽  
Marta S. Kazandjian ◽  
Elbert Tun ◽  
Panina Niyazova ◽  
Tien-Tsai Tsai ◽  
...  

Abstract Patients who are dependent upon tracheostomy and/or ventilator use present a particular challenge to health-care providers. The interaction of pulmonary physiology and deglutition is complex, as illustrated in the course of patients who are in the weaning process. Speech language pathologists (SLPs) should work closely with their physician colleagues to understand the influence of multiple medical co-morbidities on intervention. In traditional medicine, the clinician's objective is to connect a patient's many symptoms and complaints to a single disease entity. However, in caring for the ventilator dependent geriatric population, a symptom such as dysphagia typically results from the interplay of various, multi-organ symptoms, and conditions. This article strives to demonstrate the “juggling act” that the physician and SLP must balance between the patient's current medical condition, pulmonary dysfunction, and disordered swallowing. Clinical case studies illustrate the benefit of swallowing intervention on quality of life. While the care of patients with tracheostomy and ventilator dependence requires a team approach, with respiratory therapy and nursing vital members, this article emphasizes the roles of the SLP and physician.


1989 ◽  
Vol 1 (3) ◽  
pp. 479-484 ◽  
Author(s):  
Marc T. Swartz ◽  
Shelly A. Ruzevich ◽  
Jane E. Reedy ◽  
David F. Termuhlen ◽  
D. Glenn Pennington

2007 ◽  
Vol 40 (18) ◽  
pp. 34
Author(s):  
MARY ELLEN SCHNEIDER

Author(s):  
Ferdinand Keller ◽  
Tatjana Stadnitski ◽  
Jakob Nützel ◽  
Renate Schepker
Keyword(s):  

Zusammenfassung. Fragestellung: Über Veränderungen in der emotionalen Befindlichkeit von Jugendlichen während einer Suchttherapie ist wenig bekannt. Methode: Die Jugendlichen füllten wöchentlich einen entsprechenden Fragebogen aus, analog ihre Bezugsbetreuer eine parallelisierte Kurzfassung. Von 42 Jugendlichen liegen insgesamt 853 Bogen und von den Bezugsbetreuern 708 Bogen vor. Die Fragebogen wurden zunächst faktorenanalytisch hinsichtlich ihrer Dimensionalität ausgewertet, anschließend wurden gruppenbezogene Verlaufsanalysen (Multi-Level-Modelle) und Abhängigkeitsanalysen auf Einzelfallebene (Zeitreihenanalysen) durchgeführt. Ergebnisse: Im Jugendlichenfragebogen ergaben sich vier Faktoren: negative Befindlichkeit, Wertschätzung von Therapie/Betreuung, Motivation und Suchtdynamik. Die Übereinstimmung zwischen den Jugendlichen- und der (einfaktoriellen) Betreuereinschätzung fiel insgesamt niedrig bis mäßig aus, brachte aber auf Einzelfallebene differenziertere Ergebnisse. Im Verlauf nahmen die Werte auf allen vier Jugendlichenskalen ab. Einzig der Verlauf der Wertschätzung in der Eingewöhnungsphase war prädiktiv für den späteren Abbruch der Maßnahme: Bei den Abbrechern nahm die Wertschätzung ab, während sie bei den Beendern initial stieg. Schlussfolgerungen: Der bedeutsamste Faktor in Bezug auf die Therapiebeendigung suchtkranker Jugendlicher scheint die Wertschätzung von Therapie/Betreuung zu sein, während die Motivation jugendtypische Schwankungen aufweist. Der Suchtdynamik kam eine deutlich weniger bedeutende Rolle zu als allgemein angenommen. Programme in der Langzeittherapie sollten die Wertschätzung von Therapie/Betreuung künftig mehr fokussieren als die Suchtdynamik.


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