scholarly journals Temperature responsive chromatography for therapeutic drug monitoring with an aqueous mobile phase

2021 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Kenichi Nagase ◽  
Teruno Nishiyama ◽  
Masakazu Inoue ◽  
Hideko Kanazawa

AbstractTherapeutic drug monitoring is a key technology for effective pharmacological treatment. In the present study, a temperature-responsive chromatography column was developed for safe and simple therapeutic drug monitoring without the use of organic solvents. Poly(N-isopropylacrylamide) (PNIPAAm) hydrogel-modified silica beads were prepared via a condensation reaction and radical polymerization. The temperature-dependent elution behavior of the drugs was observed using a PNIPAAm-modified silica-bead packed column and an all-aqueous mobile phase. Sharp peaks with reproducible retention times were observed at temperatures of 30 °C or 40 °C because the PNIPAAm hydrogel on the silica beads shrinks at these temperatures, limiting drug diffusion into the PNIPAAm hydrogel layer. The elution behavior of the sample from the prepared column was examined using a mixture of serum and model drugs. The serum and drugs were separated on the column at 30 °C or 40 °C, and the concentration of the eluted drug was obtained using the calibration curve. The results show that the prepared chromatography column would be useful for therapeutic drug monitoring because the drug concentration in serum can be measured without using organic solvents in the mobile phase and without any need for sample preparation.

1982 ◽  
Vol 28 (10) ◽  
pp. 2157-2160 ◽  
Author(s):  
C N Ou ◽  
V L Frawley

Abstract We describe a single set of liquid-chromatographic conditions for assay of theophylline, dyphylline, caffeine, acetaminophen, salicylate, acetylsalicylate, procainamide, and N-acetylprocainamide in serum. The chromatographic system includes a Waters Associates mu-Bondapak C18 column and acetonitrile in 0.1 mol/L potassium phosphate buffer, pH 4.0 (9.75/90.25 by vol), as the mobile phase. Only 50 microL of serum is required, and drug concentrations as low as 0.5 mg/L can be detected. Absolute and relative analytical recoveries range from 95 to 101%. Day-to-day variation of the method is less than 6% for each drug. Linearity extends to 1 g/L for all drugs. Recycling of the mobile phase under pressure eliminates the need to prepare and de-gas solvents. The use of the single stationary and mobile phase provides a practical and economical approach to routine and urgent therapeutic drug monitoring.


2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
L Mercolini ◽  
G Fulgenzi ◽  
M Melis ◽  
G Boncompagni ◽  
LJ Albers ◽  
...  

2011 ◽  
Vol 44 (06) ◽  
Author(s):  
R Mandrioli ◽  
L Mercolini ◽  
N Ghedini ◽  
M Amore ◽  
E Kenndler ◽  
...  

2012 ◽  
Vol 45 (06) ◽  
Author(s):  
D Hansen ◽  
R Taurines ◽  
C Wewetzer ◽  
B Pfuhlmann ◽  
P Plener ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 46 (06) ◽  
Author(s):  
G Hefner ◽  
A Brueckner ◽  
K Geschke ◽  
C Hiemke ◽  
A Fellgiebel

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