Die En bloc-Resektion von Blasentumoren (ERBT) – eine Bestandsaufnahme

2017 ◽  
Vol 48 (04) ◽  
pp. 306-313 ◽  
Author(s):  
J. Struck ◽  
M. Kramer ◽  
A. Merseburger ◽  
A. Hartmann ◽  
T. Herrmann

Zusammenfassung Hintergrund Als Limitationen der konventionellen transurethralen Resektion von Harnblasentumoren (cTURB) als Standardverfahren zur Detektion und Behandlung von nicht muskelinvasivem Blasenkrebs (NMIBC) sind Stagingfehler aufgrund unzureichender Resektionstiefe ebenso wie die intravesikale Fragmentierung der Proben, die eine histopathologische Begutachtung erschweren, bekannt. Diese Übersichtsarbeit soll die aktuelle Datenlage zur En bloc-Resektion von Harnblasentumoren (ERBT) beleuchten und das große Potenzial der Technik hervorheben. Patienten/Material und Methoden Auswertung der relevanten, PubMed-gelisteten Originalartikel, Übersichtsarbeiten und Metaanalysen zu den Suchbegriffen „bladder cancer” und „en bloc”. Ergebnisse Die ERBT bietet eine durchgängig hochwertige Resektionsqualität mit wechselnden Nachweisraten von Tunica muscularis in den Resektionsproben. Diese ist der Surrogatmarker der Resektionsqualität in Hinblick auf muskelinvasive Tumoren. Die ERBT kann mit allen Energiequellen, auch in Kombination (Hybridverfahren), sicher durchgeführt werden. Die aktuellen Daten zeigen, dass kein signifikanter Unterschied in Bezug auf die perioperative Morbidität im Vergleich zur cTURB besteht. In Bezug auf die Rezidivraten kann noch keine abschließende Beurteilung getroffen werden, da hier die Datenlage zum Teil kontrovers ist. Schlussfolgerung Die ERBT hat in den letzten Jahren an Bedeutung gewonnen. Die vermuteten Vorteile gegenüber der cTURB wie bessere Probenqualität und bessere histopathologische Beurteilbarkeit und damit verbessertes Staging scheinen sich für Tumoren mit einer Größe bis zu 4 cm zu bestätigen. Die Auswirkungen auf die Tumorrezidivrate bleibt Gegenstand zukünftiger Studien auf diesem Gebiet.

2021 ◽  
pp. 205141582199373
Author(s):  
Jonathan Kopel ◽  
Pranav Sharma

Bladder cancer remains one of the most common malignancies of the genitourinary tract. Transurethral resection of the bladder tumor (TURBT) via cystoscopy with examination under anesthesia remains the primary method for determining the diagnosis and clinical stage of bladder cancer. Given the substantial cost of treatment and risk of bladder cancer recurrence after TURBT, novel approaches to transurethral resection, such as the en bloc technique, have been developed in an attempt to address these limitations. In this review, we examined the postoperative and oncological outcomes of en bloc TURBT compared to traditional resection techniques. Further prospective clinical studies, however, are still necessary to determine whether these alternative technologies or surgical techniques may improve treatment in bladder cancer patients. Level of evidence: Not applicable.


2021 ◽  
pp. 15-16
Author(s):  
Neeraj Agarwal ◽  
Bhuwan kumar ◽  
Prashant Gupta ◽  
Govind Sharma ◽  
Shivam Priyadarshi

Bladder cancer is a growing health problem with the second most common urological malignancy. It accounts for around 7% of a new cancer diagnosis. Tobacco smoking is the most important risk factor accounting for around 50% of cases. Tobacco smokes contain aromatic amines and polycyclic hydrocarbons which are excreted through kidneys. The goal of transurethral biopsy in NMIBC(non-muscle invasive bladder cancer) is to make the correct diagnosis and completely remove all visible lesions which can be either resected piecemeal or en bloc. The presence of detrusor muscle in the specimen is an important factor for planning treatment and prognosis. Here we share our experience of EBRT using monopolar cautery describing the feasibility, safety, and adequacy of the procedure in the management of small urinary bladder tumors. The study was conducted in the Department of Urology, SMS Medical College, and attached hospitals. All the patients with clinical NMIBC during study duration were admitted and a total of 25 patients above the age of 18yrs, having papillary bladder tumors less than 3 cm were included in the study. Complete resection by the en bloc technique was achieved in all 25 cases with no requirement of conversion to conventional TURBT. Our study also shows the presence of detrusor muscle in 22 specimens out of 25. And only two patients developed severe bleeding which needed a blood transfusion. Thus, ERBT using monopolar cautery is safe and feasible for the complete resection of NMIBCs with a high rate of detrusor-positive specimens in the selected patient population.


2020 ◽  
Vol 30 (1) ◽  
pp. 41-47 ◽  
Author(s):  
Keiichiro Mori ◽  
David D’Andrea ◽  
Dmitry V. Enikeev ◽  
Shin Egawa ◽  
Shahrokh F. Shariat

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