scholarly journals Evaluating the South Oaks Gambling Screen With DSM-IV and DSM-5 Criteria

Assessment ◽  
2013 ◽  
Vol 20 (5) ◽  
pp. 523-531 ◽  
Author(s):  
Adam S. Goodie ◽  
James MacKillop ◽  
Joshua D. Miller ◽  
Erica E. Fortune ◽  
Jessica Maples ◽  
...  
Author(s):  
Christine M. Freitag
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  
Icd 10 ◽  

Die Autismus-Spektrum Störung (ASS) wird in DSM-5 als eine Erkrankung aus den ICD-10 bzw. DSM-IV TR-Diagnosen frühkindlicher Autismus, Asperger Syndrom und atypischer Autismus/PDD-nos zusammengefasst und weist entsprechend revidierte Kriterien auf. In dem vorliegenden Artikel werden diese Kriterien vergleichend dargestellt, Studien zu Validität und Reliabilität der neuen ASS-Diagnose präsentiert und offene Fragen diskutiert. Ein Ausblick auf die klinische und wissenschaftliche Bedeutung wird gegeben.


Suchttherapie ◽  
2015 ◽  
Vol 16 (S 01) ◽  
Author(s):  
D Piontek ◽  
E Gomes de Matos ◽  
L Kraus
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  

2015 ◽  
Vol 12 (02) ◽  
pp. 110-117
Author(s):  
O. Pogarell ◽  
G. Koller
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  
Icd 10 ◽  

Zusammenfassung Hintergrund: Im Jahr 2014 wurde das DSM-IV durch die fünfte Version des Diagnostischen und Statistischen Manuals Psychischer Störungen (DSM-5) abgelöst. In der vorliegenden Übersicht soll auf die Darstellung der Abhängigkeitserkrankungen im DSM-5 (Kapitel: Substance Related and Addictive Disorders, in der Übersetzung: Störungen im Zusammenhang mit psychotropen Substanzen und abhängige Verhaltensweisen) eingegangen werden. Ziel: Nach einem Überblick über die neue Systematik werden die entsprechenden Änderungen und Besonderheiten gegenüber DSM-IV und ICD-10 erläutert, sowie die Rezeption im deutschsprachigen Raum dargestellt.


2014 ◽  
Vol 11 (03) ◽  
pp. 149-155
Author(s):  
M. Zaudig

ZusammenfassungDer vorliegende Artikel beschreibt die aktuellen diagnostischen Entwicklungen im Bereich der Somatoformen Störung unter Zugrundelegung der aktuellen S3-Leitlinien für „Nichtspezifische funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden“ und der historischen Entwicklung der Somatoformen Störungen (einschließlich der Hypochondrie). Neben einem Vergleich von ICD-10 mit DSM-IV-TR und DSM-5 werden die neuen Kriterien für Somatic Symptom Disorder und Illness Anxiety Disorder (vormals Hypochondrie) nach DSM-5 vorgestellt und diskutiert.


2021 ◽  
Vol 9 (1) ◽  
Author(s):  
Mette U. Fredskild ◽  
Sharleny Stanislaus ◽  
Klara Coello ◽  
Sigurd A. Melbye ◽  
Hanne Lie Kjærstad ◽  
...  

Abstract Background DSM-IV states that criterion A for diagnosing hypomania/mania is mood change. The revised DSM-5 now states that increased energy or activity must be present alongside mood changes to diagnose hypomania/mania, thus raising energy/activity to criterion A. We set out to investigate how the change in criterion A affects the diagnosis of hypomanic/manic visits in patients with a newly diagnosed bipolar disorder. Results In this prospective cohort study, 373 patients were included (median age = 32; IQR, 27–40). Women constituted 66% (n = 245) of the cohort and 68% of the cohort (n = 253) met criteria for bipolar type II, the remaining patients were diagnosed bipolar type I. Median number of contributed visits was 2 per subject (IQR, 1–3) and median follow-up time was 3 years (IQR, 2–4). During follow-up, 127 patients had at least one visit with fulfilled DSM-IV criterion A. Applying DSM-5 criterion A reduced the number of patients experiencing a hypomanic/manic visit by 62% at baseline and by 50% during longitudinal follow-up, compared with DSM-IV criterion A. Fulfilling DSM-5 criterion A during follow-up was associated with higher modified young mania rating scale score (OR = 1.51, CL [1.34, 1.71], p < 0.0001) and increased number of visits contributed (OR = 1.86, CL [1.52, 2.29], p < 0.0001). Conclusion Applying the stricter DSM-5 criterion A in a cohort of newly diagnosed bipolar patients reduced the number of patients experiencing a hypomanic/manic visit substantially, and was associated with higher overall young mania rating scale scores, compared with DSM-IV criterion A. Consequently, fewer hypomanic/manic visits may be detected in newly diagnosed bipolar patients with applied DSM-5 criterion A, and the upcoming ICD-11, which may possibly result in longer diagnostic delay of BD as compared with the DSM-IV.


2013 ◽  
Vol 34 (4) ◽  
pp. 221-224
Author(s):  
Jarymke Maljaars
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  

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