Magnetic nanoparticle technique versus radioisotope technique in detection of sentinel lymph node in early breast cancer: a systematic review and meta-analysis

2021 ◽  
Vol 8 (6) ◽  
pp. 1870
Author(s):  
Muhammad Salman ◽  
Christina Macano ◽  
Rishabha D. Sharma ◽  
Alfonso Antequerra

Sentinel lymph node biopsy is the standard technique to stage the axilla in early breast cancer. The gold standard is the dual technique of radioisotope and blue dye injection. The drawbacks of dual technique include handling and disposal of radioactive material. Equally reliable, user and patient friendly, magnetic tracer super paramagnetic iron oxide, was compared with the radioisotope tracer in detection of Sentinel lymph node in a clinically node negative axilla in early breast cancer in this meta-analysis, with emphasis on the utility and safety of both techniques. PubMed, Medline were searched from April 2015 to October 2019. 1395 patients’ data was included from seven homogenous studies in this meta-analysis. A statistical analysis was performed using STATA 16.1 version for sentinel lymph node detection rate using standard technique, magnetic tracer technique and both techniques. Ratio of successes and failures of the outcomes was measured and analysed. A paired two sample ‘Z’ test was performed to compare between the standard technique and magnetic tracer techniques. The standardised mean difference of ratio of success rate between two techniques was; 1.013334 with a p value of 0.3136.The standardised mean difference of ratio of failure rate between two techniques was 1.016667, with a p value of 0.3132. Success and failure rate showed statistically no significant difference between the two techniques. This two-way analysis with paired two sample ‘Z’ test confirms that neither standard technique nor magnetic tracer techniques are superior or inferior to each other.

2016 ◽  
Vol 23 (5) ◽  
pp. 1508-1514 ◽  
Author(s):  
Mediget Teshome ◽  
Caimiao Wei ◽  
Kelly K. Hunt ◽  
Alastair Thompson ◽  
Kelly Rodriguez ◽  
...  

2019 ◽  
Vol 43 (8) ◽  
pp. 1991-1996 ◽  
Author(s):  
Vivian Man ◽  
Ting Ting Wong ◽  
Michael Co ◽  
Dacita Suen ◽  
Ava Kwong

Swiss Surgery ◽  
2000 ◽  
Vol 6 (3) ◽  
pp. 116-120 ◽  
Author(s):  
Gambazzi ◽  
Zuber ◽  
Oertli ◽  
Marti ◽  
Kocher ◽  
...  

Kleine Mammakarzinome werden häufiger entdeckt. Die nodal positiven Fälle werden seltener. Die sentinel lymph node (SLN) Technik könnte die geeignete Methode sein, unnötige Axilladissektionen zu vermeiden. Wir untersuchten ein Kollektiv von Patientinnen mit pT1 Tumoren in Bezug auf Nodalstatus (pT1a,b und c), auf Axillarezidiv sowie auf das Gesamtüberleben. Von 1983 bis 1997 wurden konsekutiv 185 Frauen mit einem Mammakarzinom </= 20mm Durchmesser behandelt. Die Überlebensdaten nach Kaplan-Meier stützten sich auf eine Kohorte aus 117 Patientinnen mit einer medianen Nachsorge von mindestens sieben Jahren. Es fanden sich sieben Patientinnen mit einem pT1a Karzinom, 30 mit einem pT1b Karzinom und 148 mit einem pT1c Karzinom. Im Mittel wurden 16 axilläre Lymphknoten vom Pathologen gezählt. Der axilläre Lymphknotenbefall zeigte eine erwartete Abhängigkeit von der Tumorgrösse: Kein Axillabefall bei nur sieben pT1a, 10% befallene Lymphknoten bei pT1b und 30% bei pT1c Karzinomen. Kein einziges Axillarezidiv wurde während der Beobachtungszeit entdeckt. Das Gesamtüberleben nach zehn Jahren betrug für Patientinnen mit einem pT1a Karzinom 100%, 91% für pT1b und noch 74% für pT1c Karzinome. Die Screening Mammographie entdeckt vermehrt kleinere Mammakarzinome. Die pN+ Stadien nehmen ab. Hier müssen Nutzen und Risiko der Axilladissektion einander kritisch gegenübergestellt werden. Eine selektive Axilladissektion ermöglicht die sentinel lymph node (SLN) Methode, welche in Verbindung mit aufwendigeren histologischen Nachweismethoden den axillären Nodalstatus realistisch wiedergibt.


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