scholarly journals EBV-positive Diffuse Large B-Cell Lymphoma, NOS in a Filipino Patient: Mimickers and Essential Ancillary Studies

2021 ◽  
Vol 6 (2) ◽  
pp. 47-54
Author(s):  
Katreena Sassis ◽  
◽  
Daphne Lee ◽  
Alejandro Arevalo ◽  
Beatrice Tiangco ◽  
...  
2019 ◽  
Vol 143 (12) ◽  
pp. 1464-1471
Author(s):  
Ashley M. Cunningham ◽  
Alexandra M. Harrington

Context.— Large B-cell lymphoma classification has changed significantly over the decades, evolving from a purely morphologic categorization to one using sophisticated ancillary studies including molecular analysis, immunohistochemistry, and cytogenetics, in addition to morphology and clinical presentation. Objective.— To discuss and interpret the key ancillary studies required for subclassification in 2019 and review the differential diagnosis of diffuse large B-cell lymphoma, not otherwise specified (DLBCL, NOS). Data Sources.— Recent literature on the subcategories of large B-cell lymphoma is reviewed, along with relevant updates from the 2016 World Health Organization Classification of Tumours of Hematopoietic and Lymphoid Tissues, with an emphasis on Epstein-Barr virus–positive lymphoproliferative disorders, high-grade B-cell lymphoma with MYC and BCL2 and/or BCL6 rearrangements, and large B-cell lymphoma with IRF4 rearrangement. Conclusions.— Cases with DLBCL, NOS histology can be further subclassified on the basis of cell of origin studies, Epstein-Barr virus–encoded small RNAs, MYC and BCL2 and/or BCL6 rearrangement studies, and other relevant cytogenetic and immunohistochemical studies. The diagnosis of DLBCL, NOS is therefore a diagnosis of exclusion.


Praxis ◽  
2016 ◽  
Vol 105 (1) ◽  
pp. 47-52 ◽  
Author(s):  
Andreas Lohri

Zusammenfassung. Maligne Lymphome unterteilen sich zwar in über 60 Entitäten, das grosszellige B-Zell-Lymphom, das follikuläre Lymphom, der Hodgkin und das Mantelzell-Lymphom machen aber mehr als die Hälfte aller Lymphome aus. Im revidierten Ann Arbor staging system gelten die Suffixe «A» und «B» nur noch für den Hodgkin. «E» erscheint nur noch bei Stadien I und II. Eine Knochenmarksuntersuchung wird beim Hodgkin nicht mehr verlangt, beim DLBCL (Diffuse large B cell lymphoma) nur, falls das PET keinen Knochenmark-Befall zeigt. Der PET-Untersuchung, speziell dem Interim-PET, kommt eine entscheidende Bedeutung zu. PET-gesteuerte Therapien führen zu weniger Toxizität. Gezielt wirkende Medikamente mit eindrücklicher Wirksamkeit wurden neu zugelassen. Deren Kosten sind hoch. Eine strahlen- und chemotherapiefreie Behandlung maligner Lymphome wird in Zukunft möglich sein.


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