scholarly journals Infection for Mycobacterium tuberculosis and Nontuberculous Mycobacteria in the HIV/AIDS Patients

10.5772/21713 ◽  
2011 ◽  
Author(s):  
Lilian Maria Mederos Cuervo
2008 ◽  
Vol 12 ◽  
pp. e480
Author(s):  
S. Jam ◽  
M. Mohraz ◽  
D. Sabzvari ◽  
M. Hajiabdolbaghi ◽  
H. Jabbari ◽  
...  

Pflege ◽  
2002 ◽  
Vol 15 (6) ◽  
pp. 293-299 ◽  
Author(s):  
Rebecca Spirig ◽  
Dunja Nicca ◽  
V. Werder ◽  
J. Voggensperger ◽  
Miriam Unger ◽  
...  

Die Entwicklung und Etablierung einer erweiterten und vertieften Pflegepraxis («Advanced Nursing Practice») ist ein wichtiger Schritt in Richtung einer zukunftsorientierten Pflege. An der HIV-Sprechstunde der Medizinischen Universitätspoliklinik des Kantonsspitals Basel, wo akut- und chronischkranke PatientInnen mit HIV/Aids medizinisch und pflegerisch behandelt werden, wurde deshalb ein Aktionsforschungsprojekt in Gang gesetzt mit dem Ziel, PatientInnen kompetentere Dienstleistungen anzubieten. Partizipative Aktionsforschung ist ein Prozess, mit dem gleichzeitig Wissen über ein System generiert und dieses System verändert wird. Im Mittelpunkt des Prozesses steht die kontinuierliche Analyse, Verbesserung und Evaluation der Pflege zugunsten von Patienten und Angehörigen. Eine erweiterte und vertiefte HIV/Aids-Pflegepraxis erfordert solides Grundlagenwissen über die Krankheit und über die aktuelle Behandlung. Patientenpräferenzen, Caring, Erfahrungswissen und Evidenz sind wesentliche konzeptuelle Grundpfeiler. Neben der Aneignung von neuen Kenntnissen spezialisierten sich die Pflegenden in einem von ihnen gewählten Gebiet der HIV/Aids-Pflege, z.B. im Umgang mit Medikamenten und der Bedeutung der Therapietreue, Gesundheitsförderung und Prävention oder im Umgang mit Symptomen, um Beratungen und Schulungen für PatientInnen und Angehörige anzubieten. Mit einer erweiterten und vertieften Pflegepraxis werden Pflegende befähigt, den sich abzeichnenden Veränderungen im Gesundheitswesen zukünftig proaktiv begegnen zu können.


Author(s):  
Daniel Sagebiel

<span class="fett">Allgemeine Problemstellung:</span> Die Tuberkulose (TB) ist neben HIV/AIDS und Malaria die weltweit häufigste Infektionskrankheit. Etwa ein Drittel der Weltbevölkerung ist mit Mycobacterium tuberculosis (M. tuberculosis) infiziert, wobei 5–10 % der Betroffenen im Laufe ihres Lebens eine TB entwickeln. TB ist global weiter auf dem Vormarsch und bei HIV-Infizierten die Todesursache Nummer eins. Alle 15 Sekunden stirbt ein Mensch an TB und über 95 % der neuen TB-Fälle treten in Entwicklungsländern auf. </p><p> <span class="fett">Aktuelle Relevanz:</span> Bei abnehmender Erkrankungshäufigkeit in Deutschland und in vergleichbaren Industrieländern begegnet die Tuberkulose dem praktizierenden Mediziner hierzulande zunehmend seltener. So wurden im Jahr 2005 insgesamt nur noch 6.057 Tuberkuloseerkrankungen an das Robert-Koch-Institut (RKI) gemeldet (Robert-Koch-Institut, 2006).1995 waren in Deutschland noch doppelt so viele (n= 12.198) und 1985 dreimal so viele (n=20.074) Menschen erkrankt (WHO, 2006a). </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> Als Folge mangelnder Erfahrung wird im klinischen Alltag häufig erst spät an eine TB gedacht. Die dadurch verzögerte Diagnose und Therapie gefährdet den Therapieerfolg und kann somit zu einer Zunahme von Mortalität und Transmission führen.


2012 ◽  
Vol 3 (6) ◽  
pp. 426-428
Author(s):  
T. Jayanthi T. Jayanthi ◽  
◽  
Dr. V. Srikanth Reddy
Keyword(s):  

2019 ◽  
Vol 17 (3) ◽  
pp. 161-172 ◽  
Author(s):  
Nuredin Nassir Azmach ◽  
Temam Abrar Hamza ◽  
Awel Abdella Husen

Background: Socioeconomic and demographic statuses are associated with adherence to the treatment of patients with several chronic diseases. However, there is a controversy regarding their impact on adherence among HIV/AIDS patients. Thus, we performed a systematic review of the evidence regarding the association of socioeconomic and demographic statuses with adherence to antiretroviral therapy (ART) among HIV/AIDS patients. Methods: The PubMed database was used to search and identify studies concerning about socioeconomic and demographic statuses and HIV/AIDS patients. Data were collected on the association between adherence to ART and varies determinants factors of socioeconomic (income, education, and employment/occupation) and socio-demographic (sex and age). Findings: From 393 potentially-relevant articles initially identified, 35 original studies were reviewed in detail, which contained data that were helpful in evaluating the association between socioeconomic/ demographic statuses and adherence to ART among HIV patients. Two original research study has specifically focused on the possible association between socioeconomic status and adherence to ART. Income, level of education, and employment/occupational status were significantly and positively associated with the level of adherence in 7 studies (36.8%), 7 studies (28.0%), and 4 studies (23.5%) respectively out of 19, 25, and 17 studies reviewed. Sex (being male), and age (per year increasing) were significantly and positively associated with the level of adherence in 5 studies (14.3%), and 9 studies (25.7%) respectively out of 35 studies reviewed. However, the determinant of socioeconomic and demographic statuses was not found to be significantly associated with adherence in studies related to income 9(47.4%), education 17(68.0%), employment/ occupational 10(58.8%), sex 27(77.1%), and age 25(71.4%). Conclusion: The majority of the reviewed studies reported that there is no association between socio- demographic and economic variables and adherence to therapy. Whereas, some studies show that age of HIV patients (per year increasing) and sex (being male) were positively associated with adherence to ART. Among socio-economic factors, the available evidence does not provide conclusive support for the existence of a clear association with adherence to ART among HIV patients. There seems to be a positive trend between socioeconomic factors and adherence to ART in some of the reviewed studies.


2021 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Sabelo Bonginkosi Dlamini ◽  
Hans-Uwe Dahms ◽  
Ming-Tsang Wu

AbstractNon-communicable diseases are increasing faster in HIV/AIDS patients than in the general population. We studied the association between hypertension and other possible confounding factors on viral load and CD4-cell counts in hypertensive and non-hypertensive HIV/AIDS patients receiving antiretroviral therapy (ART) at a large hospital in Eswatini over a 4-year period. We performed a retrospective longitudinal review of the medical records of 560 ART patients divided into non-hypertension and hypertension groups (n = 325 and n = 235) from July 27 to September 8, 2018. Generalized Estimated Equation was used to analyze the longitudinal data. Hypertensive patients were more likely to have improved CD4-cell counts than non-hypertensive patients (OR = 1.83, [1.37–2.44]). ART patients with hypertension were more likely to have detectable viral loads, though not significant (OR = 1.37 [0.77–2.43]). In non-hypertensive patients, second line ART was significantly associated with viral load (OR = 8.61 [2.93–25.34]) and adverse side effects (OR = 3.50 [1.06–11.54]), while isoniazid preventive therapy was significantly associated with CD4-cell counts (OR = 1.68 [1.16–2.45]). In hypertensive patients, factors associated with viral load were WHO HIV stage (OR = 2.84 [1.03–7.85]) and adherence (OR = 8.08 [1.33–49.04]). In both groups, CD4-cell counts significantly and steadily increased over time (p-value < 0.001). Results show a significant association between hypertension and CD4 cell counts but not viral load. In ART patients with and without hypertension, the factors associated with prognostic markers were different. More attention may need to be paid to ART patients with well controlled HIV status to monitoring and controlling of hypertension status.


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