scholarly journals Bedeutung der Desorientierung bei der Delireinschätzung

Author(s):  
Ulf Guenther ◽  
Mirko Wolke ◽  
Hans-Christian Hansen ◽  
Nicole Feldmann ◽  
Anja Diers ◽  
...  

ZusammenfassungDesorientierung kann ein frühes Merkmal eines Delirs sein. Für die Überwachung eines Delirs testet die im deutschsprachigen Raum weit verbreitete „Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit“ (CAM-ICU) die Orientierung nicht, da intubierte Intensivpatienten sich nicht verbal äußern können. Die Mehrheit der Patienten auf deutschen Intensivstationen ist aber nicht beatmet, sie könnten hinsichtlich ihrer Orientiertheit befragt werden. Die vorliegende Studie untersuchte, ob sich durch das Kriterium „Desorientierung“ bei extubierten Patienten im Vergleich zur CAM-ICU divergierende Befunde ergeben und ob sich die Sensitivität der CAM-ICU durch Kombination mit dem Merkmal „Desorientierung“ („CAM-IMC“) erhöhen lassen. Insgesamt 86 gepaarte Untersuchungen fanden bei 50 extubierten Patienten statt. Ein Delir fand sich bei 19,8 % (n = 17) aller Untersuchungen. Die CAM-ICU hatte eine Sensitivität von 71 % (95%-KI: 44–90 %) und eine Spezifität von 100 % (95–100 %). Für „Desorientierung“ als alleiniges Delir-Merkmal fand sich eine Sensitivität von 77 % (50–93 %) und eine Spezifität von 93 % (89–100 %). Die CAM-IMC erreichte eine Sensitivität von 88 % (64–99 %) bei einer Spezifität von 100 % (95–100 %). Die „Receiver-Operating-Characteristics(ROC)-Analyse“ fand mit einer „area under the curve“ (AUC) von 0,941 (95%-KI: 0,851–1,000) für die CAM-IMC den höchsten Wert im Vergleich zu den anderen Delir-Tests (CAM-ICU, AUC 0,853 [0,720–0,986]; Desorientierung, AUC 0,868 [0,745–0,991]). Diese Arbeit unterstreicht die Wertigkeit des Merkmals „Desorientierung“ für Delir-Tests bei verbal kommunikationsfähigen Patienten und erklärt einige diskrepante Beurteilungen schwierig einzuschätzender Patienten in der täglichen Praxis. Die CAM-IMC scheint als Delir-Test für extubierte Patienten günstigere Eigenschaften als die CAM-ICU zu haben und sollte eingehender überprüft werden.

Author(s):  
Andrea Kirfel ◽  
Jan Menzenbach ◽  
Vera Guttenthaler ◽  
Johanna Feggeler ◽  
Andreas Mayr ◽  
...  

Abstract Background Postoperative delirium (POD) is a relevant and underdiagnosed complication after cardiac surgery that is associated with increased intensive care unit (ICU) and hospital length of stay (LOS). The aim of this subgroup study was to compare the frequency of tested POD versus the coded International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD) diagnosis of POD and to evaluate the influence of POD on LOS in ICU and hospital. Methods 254 elective cardiac surgery patients (mean age, 70.5 ± 6.4 years) at the University Hospital Bonn between September 2018 and October 2019 were evaluated. The endpoint tested POD was considered positive, if one of the tests Confusion Assessment Method for ICU (CAM-ICU) or Confusion Assessment Method (CAM), 4 'A's Test (4AT) or Delirium Observation Scale (DOS) was positive on one day. Results POD occurred in 127 patients (50.0%). LOS in ICU and hospital were significantly different based on presence (ICU 165.0 ± 362.7 h; Hospital 26.5 ± 26.1 days) or absence (ICU 64.5 ± 79.4 h; Hospital 14.6 ± 6.7 days) of POD (p < 0.001). The multiple linear regression showed POD as an independent predictor for a prolonged LOS in ICU (48%; 95%CI 31–67%) and in hospital (64%; 95%CI 27–110%) (p < 0.001). The frequency of POD in the study participants that was coded with the ICD F05.0 and F05.8 by hospital staff was considerably lower than tests revealed by the study personnel. Conclusion Approximately 50% of elderly patients who underwent cardiac surgery developed POD, which is associated with an increased ICU and hospital LOS. Furthermore, POD is highly underdiagnosed in clinical routine.


2001 ◽  
Author(s):  
E. Wesley Ely ◽  
Sharon K. Inouye ◽  
Gordon R. Bernard ◽  
Joseph Francis ◽  
Lisa May ◽  
...  

Author(s):  
Layth Al Tmimi ◽  
Marc Van de Velde ◽  
Bart Meyns ◽  
Bart Meuris ◽  
Paul Sergeant ◽  
...  

AbstractBackground:To investigate the predictive value of S100 (biochemical marker of neuroglial injury) for the occurrence of postoperative delirium (POD) in patients undergoing off-pump coronary artery bypass (OPCAB)-surgery.Methods:We enrolled 92 patients older than 18 years undergoing elective OPCAB-surgery. Serum-levels of S100 were determined at baseline (BL), end of surgery (EOS) and on the first postoperative day (PD1). Postoperatively, all-patients were evaluated daily until PD5 for the presence of POD using the confusion assessment method (CAM) or the confusion assessment method for the intensive care unit (CAM-ICU) for patients in the intensive care unit (ICU).Results:The overall incidence of POD was 21%. S100-values on PD1 significantly predicted the occurrence of POD during the later hospital stay [area under the curve (AUC)=0.724 (95% confidence interval (CI): 0.619–0.814); p=0.0001] with an optimal cut-off level of 123 pg mLConclusions:S100-levels <123 pg mL


2014 ◽  
pp. 879 ◽  
Author(s):  
Tanyong Pipanmekaporn ◽  
Nahathai Wongpakaran ◽  
Sirirat Mueankwan ◽  
Piyawat Dendumrongkul ◽  
Kaweesak Chittawatanarat ◽  
...  

2014 ◽  
Vol 21 (2) ◽  
pp. 180-187 ◽  
Author(s):  
Jin H. Han ◽  
Amanda Wilson ◽  
Amy J. Graves ◽  
Ayumi Shintani ◽  
John F. Schnelle ◽  
...  

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