scholarly journals Neuropsychologische und Magnetresonanztomographie(MRT)-Diagnostik bei sekundär progredienter Multipler Sklerose

2021 ◽  
Author(s):  
I.-K. Penner ◽  
A. Gass ◽  
H. Schreiber ◽  
M. P. Wattjes

Zusammenfassung Hintergrund Die Multiple Sklerose ist im longitudinalen Verlauf oft ein Krankheitskontinuum mit initial schubförmig-remittierender Phase (RRMS) und späterer sekundärer Progredienz (SPMS). Die meisten bisher zugelassenen Therapien sind bei SPMS nicht ausreichend wirksam. Die frühe Erkennung der SPMS-Konversion ist daher entscheidend für die Therapiewahl. Wichtige Entscheidungshilfen können dabei die Testung kognitiver Teilleistungen und die Magnetresonanztomographie (MRT) sein. Ziel der Arbeit Darstellung der Bedeutung kognitiver Testungen und von MRT-Untersuchungen für Prädiktion und Erfassung der SPMS-Konversion. Ausarbeitung von Strategien der Verlaufsbeobachtung und Therapiesteuerung in der Praxis, insbesondere in der ambulanten Versorgung. Material und Methoden Übersichtsarbeit auf Basis einer unsystematischen Literaturrecherche. Ergebnisse Standardisierte kognitive Testung kann für die frühe SPMS-Diagnose hilfreich sein und die Verlaufsbewertung erleichtern. Eine jährliche Anwendung sensitiver Screeningtests wie Symbol Digit Modalities Test (SDMT) und Brief Visual Memory Test-Revised (BVMT‑R) oder der Brief International Cognitive Assessment for MS (BICAMS)-Testbatterie ist empfehlenswert. Persistierende inflammatorische Aktivität im MRT in den ersten drei Jahren der Erkrankung sowie das Vorhandensein kortikaler Läsionen sind prädiktiv für eine SPMS-Konversion. Ein standardisiertes MRT-Monitoring auf Merkmale einer progressiven MS kann den klinisch und neurokognitiv begründeten SPMS-Verdacht stützen. Diskussion Die interdisziplinäre Versorgung von MS-Patienten durch klinisch versierte Neurologen, unterstützt durch neuropsychologische Testung und MRT, hat einen hohen Stellenwert für die SPMS-Prädiktion und Diagnose. Letztere erlaubt eine frühe Umstellung auf geeignete Therapien, da bei SPMS andere Interventionen als für die RRMS notwendig sind. Nach erfolgter medikamentöser Umstellung erlaubt die klinische, neuropsychologische und bildgebende Vigilanz ein stringentes Monitoring auf neuroinflammatorische und -degenerative Aktivität sowie Therapiekomplikationen.

2021 ◽  
pp. 135245852110540
Author(s):  
Nicolas Maubeuge ◽  
Mathilde SA Deloire ◽  
Bruno Brochet ◽  
Julie Charré-Morin ◽  
Aurore Saubusse ◽  
...  

Background: The Brief Computerized Cognitive Assessment in Multiple Sclerosis (BCCAMS) is a short neuropsychological battery for persons with multiple sclerosis (PwMS). Objectives: The main objective of the study is to validate the BCCAMS. Methods: PwMS and healthy subjects (HS) were evaluated using the BCCAMS which include two computerized tests, the Computerized Speed Cognitive Test and the Computerized Episodic Visual Memory Test (CEVMT), a newly developed visuospatial memory test, and the French learning test. The Minimal Assessment of Cognitive Function in MS (MACFIMS), including the Brief International Cognitive Assessment for Multiple Sclerosis (BICAMS) tests, was also administered. Regression-based norms of the BCCAMS were calculated in 276 HS. BCCAMS was compared with BICAMS and MACFIMS for detection of cognitive impairment (CI). Results: Out of 120 PwMS, CI was detected using the BCCAMS, BICAMS (one impaired test), and MACFIMS (two impaired tests) in 59.1%, 50%, and 37.9%, respectively. The BCCAMS produced the same predictive value as that of the BICAMS battery for detecting CI in the MACFIMS. Conclusion: This study validated the BCCAMS as a validated computerized short assessment for information processing speed and learning in MS.


1993 ◽  
Vol 76 (3_suppl) ◽  
pp. 1331-1334 ◽  
Author(s):  
J. Ray Hays ◽  
Judith Emmons ◽  
Karen A. Lawson

The 15-item Visual Memory Test was proposed by Rey in 1964 as a measure of malingering of visual memory. Among psychiatric patients the task has a significant cognitive component, with IQ accounting for 37% of the variance in scores ( r = .60). Any interpretation of scores on this task should be ability-based. Such ability-based norms are provided in this study of psychiatric patients ( N = 300). Use of a single cut-off score to indicate malingering or any other interpretation is inappropriate given the psychometric properties of the task. In the assessment of immediate visual memory the task has some utility, which is greatly enhanced with the use of ability-based norms.


2001 ◽  
Vol 15 (4) ◽  
pp. 551-555 ◽  
Author(s):  
H. James Baños ◽  
Andrew L. Dickson ◽  
Tammy Greer

2021 ◽  
Vol 36 (6) ◽  
pp. 1139-1139
Author(s):  
Kristina E Smith ◽  
Daniel W Lopez-Hernandez ◽  
Alexis Bueno ◽  
Rachel A Rugh-Fraser ◽  
Bethany A Nordberg ◽  
...  

Abstract Objective We examined perceived workload as it is related to Brief Visual Memory Test-Revised (BVMT-R) short-delay and long-delay performance in traumatic brain injury (TBI) and healthy comparison (HC) participants. Method The sample consisted of 39 TBI participants and 54 HC participants. Demographically corrected BVMT-R scores were used to evaluate short-delay and long-delay performances. The perceived workload was measured using the NASA-TLX. Results ANOVA revealed that the HC group outperformed the TBI group on the BVMT-R short-delay and long-delay score, p < 05, η p 2 = 0.05. ANCOVAs controlling for age were used to evaluate NASA-TLX group differences. In regards to the NASA-TLX, TBI participants reported higher levels of physical demand, effort, frustration and overall subjective workload on the BVMT-R short-delay compared to HC participants, p < 05, η p 2 = 0.01–0.09. Furthermore, on the long-delay of the BVMT-R, the NASA-TLX revealed that the TBI group reported higher levels of temporal demand, effort, frustration and overall subjective workload compared to the HC group, p < 0.05, η p 2 = 0.05–0.14. Conclusions Results revealed that TBI participants demonstrated worse BVMT-R performances than HC participants. However, TBI survivors reported higher perceived workload demands compared to the HC group in both short-delay and long-delay of the BVMT-R. Our findings suggest that TBI impacts non-verbal memory performance in both BVMT-R short-delay and long-delay. Also, brain injury may be impacting TBI survivors’ awareness of their non-verbal memory performance. Further work is required to determine what drives the impaired perception of non-verbal memory performance among TBI survivors.


1996 ◽  
Vol 10 (1) ◽  
pp. 73-79 ◽  
Author(s):  
Donald E. Trahan ◽  
Glenn J. Larrabee ◽  
Barbara Fritzsche ◽  
Glenn Curtiss

1999 ◽  
Vol 14 (1) ◽  
pp. 89-90
Author(s):  
M. O. Ponton ◽  
S. E. Stewart ◽  
K. P. Rankin ◽  
S. M. Pucci ◽  
T. F. Locke

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