scholarly journals Stroke and status epilepticus: stroke type, type of status epilepticus, and prognosis

Seizure ◽  
2003 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
pp. 23-27 ◽  
Author(s):  
NAZIRE AFSAR ◽  
DILAVER KAYA ◽  
SEVINC AKTAN ◽  
CANAN AYKUT-BINGOL
2021 ◽  
Vol 11 (4) ◽  
pp. 418
Author(s):  
Simona Lattanzi ◽  
Claudia Rinaldi ◽  
Claudia Cagnetti ◽  
Nicoletta Foschi ◽  
Davide Norata ◽  
...  

Objectives: The study aimed to explore the clinical predictors of pharmaco-resistance in patients with post-stroke epilepsy (PSE). Methods: Patients with epilepsy secondary to cerebral infarct or spontaneous intracerebral hemorrhage were included. The study outcome was the occurrence of pharmaco-resistance defined as the failure of adequate trials of two tolerated and appropriately chosen and used antiseizure medication schedules, whether as monotherapies or in combination, to achieve sustained seizure freedom. Results: One-hundred and fifty-nine patients with PSE and a median follow-up of 5 (3–9) years were included. The mean age of the patients at stroke onset was 56.7 (14.9) years, and 104 (65.4%) were males. In the study cohort, 29 participants were pharmaco-resistant. Age at stroke onset [odds ratio (OR) 0.97, 95% confidence interval (CI) 0.93–0.99; p = 0.044], history of intracerebral hemorrhage (OR 2.95, 95% CI 1.06–8.24; p = 0.039), severe stroke (OR 5.43, 95% CI 1.82–16.16; p = 0.002), status epilepticus as initial presentation of PSE (OR 7.90, 1.66–37.55; p = 0.009), and focal to bilateral tonic-clonic seizures (OR 3.19, 95% CI 1.16–8.79; p = 0.025) were independent predictors of treatment refractoriness. Conclusions: Pharmaco-resistance developed in approximately 20% of patients with PSE and was associated with younger age at stroke onset, stroke type and severity, status epilepticus occurrence, and seizure types.


2000 ◽  
Vol 42 (6) ◽  
pp. 428-428 ◽  
Author(s):  
P Grattan-Smith ◽  
I Hopkins ◽  
L Shield ◽  
D Boldt

2019 ◽  
Vol 19 (03) ◽  
pp. 186-193
Author(s):  
Bernhard Schmitt

ZusammenfassungSchlaf und Epilepsie stehen in enger Beziehung zueinander. 20 % der Epilepsiepatienten erleiden Anfälle nur in der Nacht, 40 % nur am Tag und 35 % bei Tag und Nacht. Kinder mit Panayiotopoulos-Syndrom oder Rolando-Epilepsie erleiden ihre Anfälle vorwiegend im Schlaf und zeigen im NREM-Schlaf eine Zunahme der Spike-waves. ESES (elektrischer Status epilepticus im Schlaf) und Landau-Kleffner-Syndrom sind epileptische Enzephalopathien mit ausgeprägten kognitiven Einbrüchen, Verhaltensauffälligkeiten und Anfällen. Kennzeichnend ist eine kontinuierliche Spike-wave-Aktivität im NREM-Schlaf. Patienten mit juveniler Myoklonusepilepsie oder Aufwach-Grand-Mal-Epilepsie haben ihre Anfälle nach dem Aufwachen, nicht selten nach vorausgehendem Schlafentzug. Nächtliche Frontallappen-Anfälle werden oft mit Parasomnien verwechselt. Für eine korrekte Zuordnung ist es hilfreich, die klinische Symptomatik und die Häufigkeit pro Nacht und Monat in die Beurteilung mit einzubeziehen. Nächtliche Anfälle und Antikonvulsiva wirken sich auf den Schlaf aus. Schlafstörungen sollten erkannt und behandelt werden, da dies die Anfallskontrolle und Lebensqualität verbessern kann. Bei Verdacht auf Epilepsie und nicht schlüssigem Wach-EEG können Schlaf-EEGs hilfreich sein. Abhängig von der Fragestellung kann das EEG im Mittagsschlaf (natürlicher Schlaf oder medikamentös induziert), während der Nacht oder nach vorausgehendem Schlafentzug stattfinden.


2008 ◽  
Vol 9 (03) ◽  
Author(s):  
S Lorenzl ◽  
S Mayer ◽  
R Jox ◽  
S Noachtar ◽  
GD Borasio
Keyword(s):  

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