Gibt es unterschiedliche Phänotypen bei der geografischen Atrophie der AMD? – Pilotstudie zur Differenzierung mittels multimodaler Bildgebung

Author(s):  
Ioannis Papapostolou ◽  
Albrecht Peter Lommatzsch ◽  
Marie-Louise Farecki ◽  
Martin Ziegler ◽  
Matthias Gutfleisch ◽  
...  

Zusammenfassung Hintergrund Bei der geografischen Atrophie (GA) im Rahmen einer altersabhängigen Makuladegeneration (AMD) entwickelt sich ein Verlust an Photorezeptoren (PR), retinalem Pigmentepithel (RPE) und Choriokapillaris (CC). Für therapeutische Ansätze ist es entscheidend, welche morphologische Struktur bei einem individuellen Patienten primär geschädigt ist und dann sekundäre Schädigungsprozesse initiiert. Wurde bisher das RPE mit seiner Lipofuszinakkumulation als primär geschädigte und zum Untergang „verdammte“ Struktur bei der Entwicklung einer GA angesehen, so zeigte sich in histologischen Studien, dass bei einigen Patienten primär die Photorezeptoren untergehen mit sekundärem Verlust an RPE und CC oder aber auch primär eine CC-Regression vorliegen kann. Ziel der vorliegenden Studie war es, mittels multimodaler Bildgebung das Ausmaß der Schädigung auf der Ebene der PR, des RPE und der CC zu bestimmen, individuelle phänotypische Variationen der GA zu charakterisieren und die korrespondierenden funktionellen Veränderungen zu untersuchen. Patienten und Methode Bei 20 Augen von 20 Patienten (mittleres Alter 78 Jahre; 14 weiblich, 6 männlich) mit der klinischen Diagnose einer GA wurden Fundusautofluoreszenzaufnahmen (FAF-Aufnahmen) zur Beurteilung des RPE-Schadens, SD-OCT-En-face-Aufnahmen auf der Ebene der PR zur Charakterisierung des PR-Schadens und eine OCT-Angiografie (OCT-A) AngioVue, Optovue, 50 µm CC-Segmentierung mit Lokalisation unterhalb des RPE zur Beurteilung einer Regression der Choriokapillaris vorgenommen. Die entsprechenden Flächen des veränderten Areals wurden in den entsprechenden Schichten vermessen. Bei allen Patienten wurde zudem der Visus bestimmt und eine automatische standardisierte 10°-Mikroperimetrie (MAIA-Mikroperimeter, CENTERVUE; 4-2-Strategie, 68 Untersuchungspunkte) durchgeführt. Die Ergebnisse dieser Untersuchungen wurden evaluiert und miteinander korreliert. Ergebnisse Alle Augen zeigten eine unterschiedliche Ausdehnung der jeweils atrophen Areale im Bereich der PR, des RPE und der CC. Bei einer Differenzierung der Gesamtgruppe in Bezug auf das jeweils größte atrophe Areal war bei 13 Augen (65%) das größte atrophe Areal auf Ebene des RPE zu beobachten. Bei 3 Augen (15%) war das größte atrophe Areal in der PR-Schicht und bei 4 Augen (20%) auf Ebene der CC zu finden. Während die Visusminderung allein vom Vorhandensein einer fovealen Restinsel abhing, wiesen die mikroperimetrischen Ergebnisse eine Korrelation zwischen dem Ausmaß des nachweisbaren funktionellen Defizits und dem jeweils größten atrophen Areal auf. Schlussfolgerungen Die multimodale Bildgebung mittels FAF, En-face-OCT, OCT-A und die Korrelation mit der Mikroperimetrie als funktioneller Parameter ermöglichen klinisch eine phänotypische Differenzierung der GA sowie eine präzisere Charakterisierung der funktionellen Auswirkungen. Sie bestätigt klinisch die histologisch aufgezeigten Unterschiede der am „intensivsten“ geschädigten Struktur (PR, RPE oder CC) bei der klinischen Diagnose GA. Die in dieser Pilotstudie aufgezeigten Unterschiede müssen allerdings in Reading-Center-basierten größeren Kohorten bestätigt werden. Sie hätten allerdings zentrale Auswirkungen für die Ansatzpunkte, Patientenselektion und klinische Outcome Measures für zukünftige Behandlungsstudien bei der GA.

2014 ◽  
Vol 2014 ◽  
pp. 1-6 ◽  
Author(s):  
Flore De bats ◽  
Benjamin Wolff ◽  
Vivien Vasseur ◽  
Aude Affortit ◽  
Laurent Kodjikian ◽  
...  

Purpose. The recent use of “en-face” enhanced-depth imaging spectral-domain optical coherence tomography (EDI SD-OCT) helps distinguish the retinal layers involved in the physiopathology of multiple evanescent white dot syndrome (MEWDS).Methods. Four patients presenting with MEWDS underwent a comprehensive ocular examination including C-scan (“en-face”) EDI SD-OCT at the initial visit and during follow-up.Results. C-scans combined with the other multimodal imaging enabled the visualization of retinal damage. Acute lesions appeared as diffuse and focal disruptions occurring in the ellipsoid and interdigitation zones. The match between autofluorescence imaging, indocyanine green angiography, and “en-face” OCT helped identify the acute microstructural damages in the outer retina further than the choroid. Follow-up using “en-face” EDI-OCT revealed progressive and complete recovery of the central outer retinal layers.Conclusion. “En-face” EDI SD-OCT identified the site of initial damage in MEWDS as the photoreceptors and the interdigitation layers rather than the choroid. Moreover, “en-face” OCT is helpful in the follow-up of these lesions by being able to show the recovery of the outer retinal layers.


2013 ◽  
Vol 2013 ◽  
pp. 1-7 ◽  
Author(s):  
Flore De Bats ◽  
Benjamin Wolff ◽  
Martine Mauget-Faÿsse ◽  
Claire Scemama ◽  
Laurent Kodjikian

Purpose. To report B-scan and “En-face” spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) findings in acute retinal pigment epitheliitis (ARPE).Methods. Two patients (3 eyes) with ARPE were examined. Fluorescein and indocyanine green (ICGA) angiography, B-scan, and “En-face” SD-OCT were performed in each patient at initial and follow-up visits.Results. Both patients presented with acute onset of blurred vision, and one with bilateral involvement. B-can OCT revealed disruption of the macular retinal pigment epithelial (RPE) inner band layer and photoreceptors’ inner and outer segment (IS-OS) junction. Hyperreflective dots were observed in the outer nuclear layer (ONL) above the RPE/IS-OS disruption. Just around these hyperreflective dots, slight thickening of the hyperreflective IS/OS junction was observed. During the late phase, indocyanine green angiography (ICGA) showed a macular cockade-like hyperfluorescent halo. “En-face” OCT showed the same cockade-like appearance with a hyporeflective center and a hyperreflective border matching the pattern observed on ICGA. At followup, as vision improved without treatment, B-scan OCT demonstrated progressive resolution of the hyperreflective and disrupted lesions; “en-face” OCT also showed disappearance of the macular cockade-like halo with a transient discrete hyperreflective macular star at the RPE level in one eye.Conclusion. “En-face” OCT associated with B-scan SD-OCT analysis appears to be very helpful in the diagnosis and followup of ARPE. The pathophysiology of ARPE remains complex and still poorly understood. These techniques help define the location and extent of structural damage occurring in this disease.


2018 ◽  
Vol 136 (2) ◽  
pp. 97-111 ◽  
Author(s):  
Carl Arndt ◽  
Mathieu Costantini ◽  
Christophe Chiquet ◽  
Mickael Afriat ◽  
Sylvie Berthemy ◽  
...  

2019 ◽  
Vol 2019 ◽  
pp. 1-8
Author(s):  
Jeanne M. Gunzinger ◽  
Katrin Fasler ◽  
Daniel Barthelmes ◽  
Peter Maloca ◽  
Pascal W. Hasler ◽  
...  

The purpose of the study was to analyze imaging findings in spectral domain en face optical coherence tomography (SD OCT) in patients with laser‐induced and solar maculopathies focusing on the possible regeneration of the ellipsoid zone. In a retrospective case series of 3 patients (4 eyes) with solar maculopathy and 2 patients (3 eyes) with laser‐induced maculopathy who underwent a comprehensive ocular examination, ellipsoid zone (EZ) was segmented from SD OCT data. Evaluation of EZ in en face OCT revealed a hyporeflective lesion surrounded by a hyperreflective border. The area of EZ alteration was measured manually in en face OCT. All patients showed partial EZ regeneration. Mean EZ alteration decreased from 0.12 mm2 (range: 0.05–0.32) at baseline to 0.07 mm2 (range: 0.01–0.22) at last follow‐up (p=0.018, mean follow‐up: 372 days; range: 115–592). Mean best visual acuity (BVA) improved from 20/36 at baseline to 20/30 (p=0.018). In conclusion, en face OCT imaging clearly delineated the area of EZ alteration in patients with laser‐induced and solar maculopathies. Follow-up showed significant reformation of the EZ as well as improvement of BVA.


2021 ◽  
Vol 21 ◽  
pp. 101012
Author(s):  
Carlos A. Moreira-Neto ◽  
Luiz H. Lima ◽  
Claudio Zett ◽  
Raphael Pereira ◽  
Carlos Moreira
Keyword(s):  

2021 ◽  
Author(s):  
M. Giray Ersoz ◽  
Mumin Hocaoglu ◽  
Isil Sayman Muslubas ◽  
Serra Arf ◽  
Erdost Yildiz ◽  
...  

Abstract Purpose: To investigate choriocapillaris flow voids (FV) with a new optical coherence tomography angiography (OCTA) image processing strategy to exclude artifacts due to vitreous opacities, subretinal pigment epithelium (sub-RPE) fluid and deposits, and subretinal fluid (SRF) by thresholding the en-face OCT image of the outer retina.Methods: This retrospective study included 15 eyes with drusen and 15 eyes with SRF. Number (FVn), average area (FVav), and maximum area (FVmax) of FV and the percentage of the nonperfused choriocapillaris area (PNPCA) obtained using the proposed strategy were compared with those obtained by removing only artifacts due to superficial capillary plexus (SCP).Results: There were three eyes with autosomal dominant drusen and 12 eyes with drusen secondary to non-exudative AMD in the drusen group. SRF group included 15 eyes with active central serous chorioretinopathy. PNPCA, FVav, FVmax, and FVn obtained using the algorithm were significantly lower than those obtained by removing only SCP in both groups (all p< 0.05). The algorithm was able to remove 94.7% of artifacts secondary to vitreous opacities and all artifacts secondary to serous pigment epithelial detachments. Conclusion: Nonperfusion areas of choriocapillaris may be overestimated in eyes with RPE abnormalities and SRF. These areas can be removed using thresholded images of the outer retina en-face OCT scans.


2016 ◽  
Vol 7 (2) ◽  
pp. 354-358
Author(s):  
Yu Ichioka ◽  
Akihito Uji ◽  
Nagahisa Yoshimura

Background: To present an intraoperative acute Descemet’s fold formation using swept-source optical coherence tomography (SS-OCT) imaging. Case Report: A 67-year-old man complaining of reduced visual acuity in the left eye. A 25-gauge pars plana vitrectomy combined with phacoemulsification cataract surgery was performed to remove the vitreomacular traction. When hydro-sealing was performed, striae rapidly spread in the cornea. SS-OCT B-scan images performed on postoperative day 1 revealed a wavy Descemet’s membrane that might correspond to Descemet’s folds. Pairs of hypo- and hyperreflective narrow lesions running from the wavy Descemet’s membrane to almost half of the thickness of the whole cornea were observed. En face OCT imaging clearly showed the stromal fold, which continuously spread from the Descemet’s fold. Conclusion: The stromal fold might be due to the focal bulge of the stroma posteriorly caused by the rapid volume increase of the stroma which could push Descemet’s membrane posteriorly, thereby forming a wavy Descemet’s membrane layer.


2018 ◽  
Author(s):  
Κωνσταντίνα Γιαννούλη

Να μελετηθεί η στιβάδα των φωτοϋποδοχέων, σε οφθαλμούς με κλαδική απόφραξη φλέβας αμφιβληστροειδούς και ισχαιμία ωχράς, χρησιμοποιώντας μία μέθοδο en face optical coherence tomography (OCT) απεικόνισης της ελλειψοειδούς ζώνης.Μέθοδος: Προσαρμοσμένα OCT scans ωχράς, από 9 ασθενείς (10 οφθαλμοί) με κλαδική απόφραξη φλέβας αμφιβληστροειδούς και ισχαιμία ωχράς , εξήχθησαν και επεξεργάστηκαν (αφαίρεση σκιών προερχόμενων από αγγεία και κυστικούς χώρους, διαχωρισμός στιβάδων και ευθειασμός στο επίπεδο του μελάγχρου επιθηλίου). Η ελλειψοειδής ζώνη διαχωρίστηκε, ευθειάστηκε και χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία της en face OCT εικόνας. Έγινε σύγκριση μεταξύ των υποανακλαστικών περιοχών απώλειας φωτοϋποδοχέων και των ισχαιμικών περιοχών, όπως οι τελευταίες καταγράφηκαν στις πρώιμες φάσεις της φλουοροαγγειογραφίας.Αποτελέσματα: Οι περιοχές απώλειας του τριχοειδικού δικτύου (στη φλουοραγγειογραφία), παρουσίασαν σαφή συσχέτιση με τις περιοχές διαταραχής της ελλειψοειδούς ζώνης (στην en face OCT απεικόνιση). Οι περιοχές διαταραχής της ελλειψοειδούς ζώνης είχαν ανομοιόμορφη εικόνα, και σαφή ή ασαφή όρια, ανάλογα με τη βαρύτητα της βλάβης.Συμπέρασμα: Η en face OCT απεικόνιση της ελλειψοειδούς ζώνης ανέδειξε μία σαφή συσχέτιση μεταξύ της απώλειας του τριχοειδικού δικτύου και των διαταραχών της ελλειψοειδούς ζώνης σε οφθαλμούς με κλαδική απόφραξη φλέβας αμφιβληστροειδούς. Το εν τω βάθει τριχοειδικό δίκτυο προφανώς συμβάλλει σημαντικά στις μεταβολικές ανάγκες του έξω αμφιβληστροειδούς και, κατά συνέπεια, ισχαιμία στο επίπεδο του εν τω βάθει τριχοειδικού δικτύου έχει σοβαρό αντίκτυπο στην ακεραιότητα των φωτοϋποδοχέων.


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