Die Bedeutung von Gamma-glutamyltransferase (GGT) als Prognosefaktoren für das primär metastasierte Mammakarzinom

2015 ◽  
Vol 75 (03) ◽  
Author(s):  
C Staudigl ◽  
N Concin ◽  
C Grimm ◽  
G Pfeiler ◽  
R Nehoda ◽  
...  
2017 ◽  
Vol 74 (3) ◽  
pp. 79-86
Author(s):  
Leona von Köckritz ◽  
Andrea De Gottardi

Zusammenfassung. Im klinischen Alltag werden häufig erhöhte Leberwerte beobachtet. In der Regel erfordern sie weitere Abklärungen bezüglich der möglichen Ätiologie und des Schweregrad einer akuten oder chronischen Lebererkrankung. Die Abklärung sollte dabei neben einer gezielten Anamnese und sorgfältigen klinischen Untersuchung, auch die Bestimmung von laborchemischen Markern für Cholestase und Leberfunktionsstörungen (wie Alkalische Phosphatase, gamma-Glutamyltransferase, Bilirubin, Albumin und Gerinnungsfaktoren) umfassen. Die Bestimmung weiterer Parameter wie Ferritin und Transferrinsättigung, Autoimmunantikörper, Virusserologien, alpha-1 Antitrypsin und Coerulolasmin können weitere Hinweise für die kausalen Zusammenhänge der Leberfunktionsstörung liefern. Bei Patienten mit Lebererkrankungen ist eine sonografische Beurteilung der Leber obligat. Ergänzend zur Sonografie werden heute weitere nicht-invasive Methoden wie Fibroscan, Acoustic Radiation Force Impulse Elastometrie und Magnet-Resonanz-Elastografie zur Beurteilung der Leberfibrose eingesetzt. In ausgewählten Fällen ist eine Leberbiopsie notwendig, um den Grad der Fibrose und die Ätiologie der Lebererkrankung zu eruieren. Mithilfe eines Fallbeispiels, diskutieren die Autoren im Folgenden die rationale Anwendung diagnostischer Tests und deren korrekte Interpretation und schlagen eine Orientierungshilfe zur rationalen Abklärung von Patienten mit Lebererkrankungen vor.


2016 ◽  
Vol 76 (03) ◽  
Author(s):  
R Schwameis ◽  
C Grimm ◽  
C Staudigl ◽  
E Petru ◽  
G Heinze ◽  
...  

1986 ◽  
Vol 32 (3) ◽  
pp. 529-532 ◽  
Author(s):  
K Jung ◽  
G Schulze ◽  
C Reinholdt

Abstract We studied how much of the lysosomal enzyme N-acetyl-beta-D-glucosaminidase (EC 3.2.1.30) and of the brush-border enzymes alanine aminopeptidase (EC 3.4.11.2), alkaline phosphatase (EC 3.1.3.1), and gamma-glutamyltransferase (EC 2.3.2.2) was excreted in urine over 8 h after a high intake of fluid (22 mL per kilogram of body weight). The hourly excretion of all four enzymes increased with the increasing urine flow rate. The excretion rate of the brush-border enzymes was more markedly influenced than that of N-acetyl-beta-D-glucosaminidase. By relating the enzyme excretion to urinary creatinine we could reduce the variability of brush-border enzyme output and could completely compensate for the effect of diuresis on the excretion of N-acetyl-beta-D-glucosaminidase.


2021 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Ji Hye Jeong ◽  
Susie Jung ◽  
Kyu-Nam Kim

AbstractEmerging data suggest that an increase in serum alanine aminotransferase (ALT) and gamma-glutamyltransferase (GGT) as biomarkers of oxidative stress are associated with increased risk of impaired fasting glucose (IFG). The present study was an investigation of whether an increase in serum ALT and GGT had a combined effect on increasing IFG risk through cross-sectional and longitudinal studies. In the cross-sectional study, data were analyzed from 9937 subjects without diabetes who underwent health check-ups between 1999 and 2001 (baseline data). In the longitudinal study, 6390 subjects were analyzed who had been rechecked between 2009 and 2014, excluding IFG patients from baseline data. In cross-sectional analysis, adjusted odds ratio (OR) of IFG in the fourth quartile of both ALT and GGT was 1.829 (95% confidence interval [CI] 1.545–2.164) compared with the reference group (1st and 2nd quartiles of ALT and GGT). In longitudinal analysis, IFG probability increased gradually with an increase in the circulating levels of ALT and GGT. Adjusted hazard ratios for developing IFG in the fourth quartile of both ALT and GGT was 1.625 (95% CI 1.263–2.091) compared with the reference group (1st and 2nd quartiles). Increased serum ALT and GGT levels are well associated with IFG after potential confounders are adjusted for, and elevated ALT and GGT at the same time can have a combined effect in predicting the development of IFG.


2008 ◽  
Vol 9 (1) ◽  
pp. 220-221 ◽  
Author(s):  
M. Franzini ◽  
A. Corti ◽  
B. Martinelli ◽  
A. DelCorso ◽  
M. Emdin ◽  
...  

Enzyme ◽  
1992 ◽  
Vol 46 (4-5) ◽  
pp. 234-238 ◽  
Author(s):  
Elena Matteucci ◽  
Luisa Pellegrini ◽  
Christina Uncini-Manganelli ◽  
Renzo Navalesi ◽  
Ottavio Giampietro

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