Is maximal diaphragm tissue velocity suited for assessment of diaphragm contractility?

2021 ◽  
Vol 599 (8) ◽  
pp. 2341-2342 ◽  
Author(s):  
Fernando Gabe Beltrami
Keyword(s):  
2011 ◽  
Vol 39 (02) ◽  
pp. 69-78 ◽  
Author(s):  
M. Killich ◽  
K. Hartmann ◽  
G. Wess

Zusammenfassung Ziele der Studie waren die Evaluierung der myokardialen Gewebegeschwindigkeit mittels Gewebe-Doppler (Tissue Velocity Imaging, TVI) hinsichtlich der Reproduzierbarkeit sowie die Erstellung von Referenzwerten für die systolische und diastolische longitudinale Myokardbewegung. Weiterhin wurde der Einfluss von Geschlecht, Herzfrequenz, Alter, Gewicht und Rasse untersucht. Material und Methoden: Das Probandenkollektiv umfasste 199 gesunde Hunde. Systolische und diastolische longitudinale TVI wurden mittels Farb-Gewebe-Doppler im linksapikalen Vierkammerblick für rechte freie Wand, Septum und linke freie Wand einzeln aufgezeichnet und ausgewertet. Ergebnisse: Die Variationskoeffizienten für die Intrareader-Variabilität lagen alle unter 10%. Die Variationskoeffizienten für die Interreader-Variabilität unterschritten 12,4%. Das TVI wies eine heterogene Verteilung im Myokard mit einem apikobasalen Geschwindigkeitsgradienten für systolische und diastolische Parameter auf. Es zeigte keine Abhängigkeit vom Geschlecht. Dagegen beeinflussten Herzfrequenz, Alter, Gewicht und Rasse das TVI signifikant. Schlussfolgerung und klinische Relevanz: Das TVI stellt eine Technik mit guter Reproduzierbarkeit dar. Nachteil des Verfahrens ist die Abhängigkeit von Herzfrequenz, Alter, Gewicht und Rasse der Hunde. Die Studie belegt, dass das TVI beim Hund als neue Methode in der Echokardiographie eingesetzt werden kann. Diese Arbeit stellt eine Grundlage für weitere Studien auf dem Gebiet der Gewebe-Dopplertechnik dar und liefert für den klinischen Einsatz Referenzwerte für Hunde verschiedener Gewichtsgruppen.


2001 ◽  
Author(s):  
Andres Santos ◽  
Maria J. Ledesma-Carbayo ◽  
Norberto Malpica ◽  
Manuel Desco ◽  
Jose C. Antoranz ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Nina NE Elmstedt ◽  
Jonas JJ Johnson ◽  
Britta BL Lind ◽  
Kjerstin KFW Ferm-Widlund ◽  
Lotta LH Herling ◽  
...  

Circulation ◽  
2008 ◽  
Vol 118 (suppl_18) ◽  
Author(s):  
Jun Tanaka ◽  
Satoshi Nakatani ◽  
Makoto Amaki ◽  
Hideaki Kanzaki ◽  
Shuji Hashimoto ◽  
...  

Dilated cardiomyopathy (DCM) is histologically characterized by myocardial fibrosis and cellular hypertrophy. These myocardial changes may affect timing of regional peak contraction. We investigated whether there was a correlation between intraventricular septal (IVS) intramural asynchrony based on tissue velocity imaging and the histologic changes. We obtained apical 4-chamber tissue velocity images in 27 normal subjects and 22 patients with DCM undergoing myocardial biopsy using Vivid 7 (GE). We set 6 tandem regions of interest (ROIs) on the mid level of the IVS and measured the time to peak myocardial contraction (Ts) from the QRS onset at each ROI. We defined the standard deviation of Ts (Ts-SD) as an index of IVS asynchrony. Further, we analyzed a correlation between Ts-SD and the degree of myocardial fibrosis and cellular hypertrophy. The degree of myocardial fibrosis and cellular hypertrophy was graded qualitatively (0 to 3 scale) according to the percent of fibrosis occupied of the tissue sample and cell size. Ts-SD was larger in patients with DCM compared with normal subjects (13.9±12.3 vs. 6.2±4.0 ms, p<0.05), suggesting asynchronous contraction of IVS in DCM. Ts-SD showed a significant correlation with the degree of myocardial fibrosis (grade 1, 6.9±3.5 ms; grade 2, 15.7±3.5 ms; grade 3, 25.9±5.3 ms; p<0.05), while not with that of cellular hypertrophy (p=0.50). There was intramural asynchrony in IVS in DCM. This method could predict the degree of myocardial fibrosis noninvasively. Because myocardial fibrosis is the substrate for heart failure in DCM, the present method should provide clinically important information.


2015 ◽  
Vol 15 (06) ◽  
pp. 1540057
Author(s):  
XIAO-YONG ZHANG ◽  
XUE-MEI ZHANG ◽  
YU-ZENG DING ◽  
XIU-HUA LV

This study aims to explore the biomechanics of positive intrathoracic pressure and its effects on left ventricle (LV) filling in healthy subjects. 30 healthy subjects were enlisted to perform a Valsalva maneuver (VM) with a load of 40[Formula: see text]mmHg lasted 10[Formula: see text]s. LV filling parameters were measured by echocardiography at rest and at 10[Formula: see text]s during the VM. Compared with the at rest values, LV early inflow velocity (E) decreased significantly ([Formula: see text]), late inflow velocity (A) decreased insignificantly ([Formula: see text]), while the E/A ratio decreased significantly ([Formula: see text]) after 10[Formula: see text]s of the strain phase of the VM. LV septal early tissue velocity ([Formula: see text]) and lateral early tissue velocity ([Formula: see text]) of the mitral did not change ([Formula: see text]), while the [Formula: see text] ratio and the [Formula: see text] ratio decreased significantly ([Formula: see text] after 10[Formula: see text]s during the VM. Based on these results, biomechanical analysis suggests that the effects of positive intrathoracic pressure on the LV free wall impede LV diastolic motion, which may be one of the factors contributing to a decrease in E and the E/A ratio. Positive intrathoracic pressure also increases the flow resistance of the LV and pulmonary vasculature, which may contribute to a decrease in E, the [Formula: see text] ratio, and the [Formula: see text] ratio.


EP Europace ◽  
2014 ◽  
Vol 16 (11) ◽  
pp. 1546-1553 ◽  
Author(s):  
I. Limantoro ◽  
C. B. de Vos ◽  
T. Delhaas ◽  
B. Weijs ◽  
Y. Blaauw ◽  
...  

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