Whole-Transcriptome Brain Expression and Exon-Usage Profiling in Major Depression and Suicide

2021 ◽  
Vol 89 (9) ◽  
pp. S120-S121
Author(s):  
Bharathi Gadad ◽  
Javier-Vargas Medrano ◽  
Valeria Diaz-Pacheco ◽  
Enrique Ramos ◽  
Barbara Yang ◽  
...  
2016 ◽  
Vol 22 (5) ◽  
pp. 760-773 ◽  
Author(s):  
S P Pantazatos ◽  
Y-Y Huang ◽  
G B Rosoklija ◽  
A J Dwork ◽  
V Arango ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 79 ◽  
pp. 123-134 ◽  
Author(s):  
Spiro P. Pantazatos ◽  
Stuart J. Andrews ◽  
Jane Dunning-Broadbent ◽  
Jiuhong Pang ◽  
Yung-yu Huang ◽  
...  

Blood ◽  
2013 ◽  
Vol 122 (21) ◽  
pp. 2772-2772 ◽  
Author(s):  
Sateesh Kunigal ◽  
Jamie Teer ◽  
Jeff Painter ◽  
Sean J Yoder ◽  
Euhnee Kim ◽  
...  

Abstract SRSF2 is a RNA-binding protein frequently mutated in CMML tasked with marking exon-intron boundaries during alternative splicing. SRSF2 contains a domain consisting of serine-arginine repeats that are dynamically phosphorylated and comprise a major regulatory mechanism in RNA capture. It has been previously demonstrated that EGFR signaling can elicit the phosphorylation of SRSF2 in an AKT dependent manner, resulting in functional alterations in exon usage of SRSF2 target genes. We previously reported that GM-CSF hypersensitivity is a reproducible feature of CMML. Because AKT is a known signaling intermediate of GM-CSF, we hypothesize that aberrant GM-CSF signaling could induce mutation-independent splicing abnormalities in CMML via phosphorylation of SRSF2. To test this hypothesis, we selected CMML samples that displayed GM-CSF hypersensitivity but lacked mutations by Sanger sequencing in 5 splicing-related genes commonly mutated in myeloid malignancies (SRSF2, SF3B1,U2AF1, ZRSF2,and PRPF40B) and labeled this group as CMML ‘splicing WT’. A second sample set included CMML specimens with isolated SRSF2 mutation (SRSF2 ‘splicing MT’). Bone marrow mononuclear cells from the SRSF2 ‘splicing WT’ group (n=4), CMML ‘splicing MT’ group (n=4), and normal controls (n=4) were lymphodepleted (CD3 and CD19) to enrich for the clonal myeloid population. RNA was extracted and whole transcriptome RNA sequencing and exon arrays were performed to compare the relative global exon usage of CMML ‘splicing WT’, CMML ‘splicing MT’, and normal controls. Briefly, the human exon 1.0 ST array was used for exon array analysis and splice index was calculated with the Exon/Gene Array Analyzer Web Tool (Gellert Bioinformatics 2009). RNA sequencing data was generated and aligned with TopHat2 (Kim Genome Bio 2013) while read counts and exon usage assignments were made with DexSeq (Anders Genome Res 2012). Splice indices determined by exon array demonstrated statistically significant exon usage differences between CMML ‘splicing MT’ and normal controls consistent with previously published results (Figure 1a). Interestingly, when CMML ‘splicing WT’ was compared to normal controls, a statistically significant difference in exon usage was also identified (Figure 1b). Further, when ‘splicing MT’ and ‘splicing WT’ were compared by splice index, differences in exon usage differences were dramatically reduced indicating similar splicing abnormalities in the CMML ’splicing WT’ group (1c). Euclidian hierarchical clustering at the gene- and exon-level separated normal controls from CMML groups but failed to separate ‘splicing MT’ from ‘splicing WT’, supporting the notion that mutation-independent splicing aberrancy may characterize CMML (1d). Global patterns in exon usage were also tested by whole transcriptome RNA-sequencing and were similar to those described above identified by exon array splice index.Figure 1Figure 1. We first attempted to determine if the transcript levels of core splicing components in CMML ‘splicing WT’ were altered but were unable to identify differences in expression when compared to CMML ’splicing MT’ and controls. Next we explored the possibility that GM-CSF signaling, known to be upregulated in CMML, could post-translationally modify SRSF2. The THP-1 monocytic leukemia cell line was stimulated with 10ng/ml of GM-CSF for 15 minutes. Cell lysates were immediately prepared and western blot analysis was used to assess SRSF2 phosphorylation after stimulation with GM-CSF, demonstrating induction of pSRSF2 at 15 minutes as accompanied by induction of the known GM-CSF signaling intermediates pJAK2, pAKT, and pERK. Pharmacologic inhibition of these intermediates abrogated GM-CSF-induced pSRSF2, whereas only the JAK 1/2 inhibitor ruxolitinib was able to inhibit pSTAT5, pAKT, and pERK, suggesting that JAK2 is a proximal kinase in the signaling cascade. Our results indicate that splicing abnormalities are present in CMML specimens lacking mutations in splicing-related genes. GM-CSF induces phosphorylation of SRSF2 for post-translational regulation of the RS domain. Low dose GM-CSF dependent pSRSF2 and functional splicing analyses are currently underway in primary CMML ‘SRSF2 WT’ samples to directly determine whether GM-CSF hypersensitivity is responsible for mutation-independent splicing aberrancies. Disclosures: List: Celgene: Membership on an entity’s Board of Directors or advisory committees.


2006 ◽  
Vol 40 (7) ◽  
pp. 27
Author(s):  
Heidi Splete
Keyword(s):  

2007 ◽  
Vol 40 (11) ◽  
pp. 26
Author(s):  
BRUCE K. DIXON
Keyword(s):  

1999 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
pp. 55-66 ◽  
Author(s):  
Maria Regina Schröder ◽  
I. Hasse-Sander ◽  
H. Müller ◽  
R. Horn ◽  
H.J. Möller
Keyword(s):  

Zusammenfassung: Zur leichteren Anwendbarkeit des in der Demenzforschung mehrfach und in verschiedener Weise benutzten Uhrzeichen-Tests im Rahmen psychodiagnostischer Verfahren sollten Merkmale gefunden werden, die eine diagnostische Differenzierung zwischen «Alzheimer-Patienten», «Depressiven» und «Gesunden» erlauben. Insgesamt 205 Patienten einer «Gedächtnissprechstunde» mit den Diagnosen Demenz vom Alzheimer-Typ (n = 101), Major Depression (n = 58) nach DSM-III-R und «Gesund» (klinisch unauffällig) (n = 46) wurden gebeten, das Zifferblatt einer Uhr mit einer vorgegebenen Zeit zu zeichnen. Anhand von 18 in diesen Zeichnungen empirisch gefundenen Fehlerkategorien wurde nach Unterschieden in den drei Gruppen gesucht. Dabei ergaben sich hochsignifikante Unterschiede in der Häufigkeit der vorkommenden Merkmale sowohl zwischen Gesunden und Depressiven (p = < .0004) als auch zwischen Depressiven und Alzheimer-Patienten (p = < .0001). Eine Diskriminanzanalyse kennzeichnete sechs Fehlerkategorien als signifikante, nicht redundante Prädiktoren für DAT. Drei von ihnen und noch drei weitere, die nur seltener waren, kamen ausschließlich bei DAT vor. Inhaltlich entsprechen diese Fehlerkategorien Verwirrungstendenzen, Unfähigkeit, konzeptgebunden zu denken, und Verlust der Vorstellung des Geforderten, also Störungen der höheren kortikalen Funktionen. Ferner stellte sich heraus, daß sechs der DAT kennzeichnenden Merkmale bei den Depressiven überhaupt nicht vorkamen.


2000 ◽  
Vol 29 (1) ◽  
pp. 16-23 ◽  
Author(s):  
Bettina M. Pause ◽  
Alejandra Miranda ◽  
Margrete Nysterud ◽  
Roman Ferstl

Zusammenfassung. Die Untersuchung der affektiven Reaktion auf olfaktorische und visuelle Reize bei Patienten mit Major Depression (MD) hatte zum Ziel, aufzuklären, ob eine abweichende Reizbewertung bei MD-Patienten modalitätsspezifisch ist und/oder von der Reiz-Valenz abhängig ist. Es wurden 26 MD-Patienten untersucht und mit einer nach Alter und Geschlecht parallelisierten Kontroll- Stichprobe verglichen. Die Teilnehmer hatten zur Aufgabe, ihre emotionale Reaktion auf 10 Gerüche und 20 Bilder aus dem International Affective Picture System (IAPS) auf drei Dimensionen (Valenz, Arousal, Dominanz) zu beschreiben. Alle Reize wurden entsprechend ihrer Valenz in positive, neutrale und negative klassifiziert. Depressive Patienten reagierten mit stärkerer Erregung auf negative Reize als die nicht-depressiven Kontrollen. Dieser Effekt war unabhängig von der Reizmodalität. Außerdem fühlten sich MD-Patienten bei beiden Reizqualitäten und unabhängig von der Valenz-Klasse submissiver als die Kontrollen. Auf der Valenz-Dimension ergaben sich keine Gruppen-Unterschiede.


2012 ◽  
Vol 21 (4) ◽  
pp. 209-218 ◽  
Author(s):  
Franz Petermann ◽  
Julia Jaščenoka ◽  
Ute Koglin ◽  
Norbert Karpinski ◽  
Ulrike Petermann ◽  
...  

Schon vor einigen Jahren konnte die Bremer Jugendstudie zeigen, dass Affektive Störungen im Jugendalter ein häufiges psychisches Störungsbild darstellen ( Essau, Karpinski, Petermann & Conradt, 1998 ). Aktuell fehlen Studien, die den kategorialen Ansatz zur Messung psychischer Störungen heranziehen und aktuelle Daten für die Verbreitung Affektiver Störungen bei Jugendlichen liefern. Die vorliegende Studie führte mit 333 Jugendlichen zwischen 12 und 17 Jahren vollstandardisierte, klinische Interviews zur Messung von Lebenszeitprävalenzen psychischer Störungen in der Stadt Bremen durch und erhob darüber hinaus mithilfe eines Fragebogenkatalogs umfassende Angaben zum psychischen Funktionsniveau der Jugendlichen. Die ersten Ergebnisse zeigen, dass insgesamt 14.4 % der Jugendlichen von Affektiven Störungen betroffen waren (7.5 % Major Depression, 5.4 % Dysthyme Störung, 1.5 % Bipolare und Hypomane Störungen). Diese Ergebnisse entsprechen Prävalenzschätzungen früherer Studien und betonen die Notwendigkeit einer frühzeitigen Prävention und Behandlung.


2013 ◽  
Vol 42 (1) ◽  
pp. 24-33 ◽  
Author(s):  
Johanna Fiess ◽  
Astrid Steffen ◽  
Christian Pietrek ◽  
Brigitte Rockstroh

Theoretischer Hintergrund: Dissoziative Symptome treten bei verschiedenen psychischen Störungen auf und werden bei einigen Störungen mit traumatischen Erfahrungen assoziiert. Fragestellung: Wird der Zusammenhang zwischen dissoziativer Symptomatik und belastenden Erfahrungen moduliert durch die Art der Erfahrung und das Alter zum Zeitpunkt der Belastung? Methode: Bei 82 Patienten (Borderline-Persönlichkeitsstörung, BPS; Major Depression Disorder, MDD) und 54 gesunden Kontrollpersonen wurden per Interview belastende Erfahrungen während Kindheit und Jugend (3 – 16 Jahre) ermittelt. Zusammenhänge zwischen Belastung und dissoziativer Symptomatik wurden regressionsanalytisch unter Berücksichtigung von Diagnose und komorbider Posttraumatischer Belastungsstörung (PTBS) untersucht. Ergebnisse: Dissoziative Symptomatik korreliert bei BPD und MDD (mit komorbider PTBS) positiv mit emotionalem (neben sexuellem) Missbrauch und mit Belastungen in der Pubertät. Schlussfolgerung: Therapeutische Berücksichtigung emotionaler und pubertärer Belastung könnte die (Behandlung erschwerende) dissoziative Symptomatik reduzieren.


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