Facial emotion recognition in alcohol and substance use disorders: A meta-analysis

2015 ◽  
Vol 59 ◽  
pp. 147-154 ◽  
Author(s):  
Filippo Castellano ◽  
Francesco Bartoli ◽  
Cristina Crocamo ◽  
Giulia Gamba ◽  
Martina Tremolada ◽  
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2015 ◽  
Vol 5 (2) ◽  
pp. 154-162 ◽  
Author(s):  
Michael F. Wagner ◽  
Joel S. Milner ◽  
Randy J. McCarthy ◽  
Julie L. Crouch ◽  
Thomas R. McCanne ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 30 ◽  
pp. 1232
Author(s):  
F. Castellano ◽  
A. Lax ◽  
G. Gamba ◽  
J. Santambrogio ◽  
M. Tremolada ◽  
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2010 ◽  
Vol 35 (3) ◽  
pp. 286-289 ◽  
Author(s):  
Monique Ernst ◽  
David A. Luckenbaugh ◽  
Eric T. Moolchan ◽  
Veronica A. Temple ◽  
Jessica Jenness ◽  
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PeerJ ◽  
2021 ◽  
Vol 9 ◽  
pp. e12545
Author(s):  
Roy La Touche ◽  
Alberto García-Salgado ◽  
Ferran Cuenca-Martínez ◽  
Santiago Angulo-Díaz-Parreño ◽  
Alba Paris-Alemany ◽  
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Background We aimed to determine the presence of alexithymia in patients with craniofacial pain (CFP) compared with asymptomatic individuals. Our secondary aims were to assess the relationship of alexithymia with anxiety and depression levels, as well as to assess the presence of facial emotion recognition deficit. Methods Medline, Scielo and Google Scholar were searched, with the last search performed in 8 September 2021. Standardized mean differences (SMDs) and 95% CIs were calculated for relevant outcomes and were pooled in a meta-analysis using the random effects model. In addition, meta-analyses of correlations and a meta-regression of alexithymia with depression and anxiety were performed. Results Regarding alexithymia, assessed through the Toronto Alexithymia Scale (TAS), the results showed significant differences, with higher values in patients compared with asymptomatic individuals, with a large clinical effect (SMD 0.46; 95% CI [0.22–0.71]; heterogeneity-Q 66.86; p < 0.001; inconsistency (I2) = 81%). We found statistically significant correlations with a small clinical effect of alexithymia with anxiety and depression. The meta-regression showed no significant association between the TAS and anxiety or depression. With respect to facial emotion recognition, the results showed statistically significant differences, with greater recognition difficulty in patients compared with asymptomatic individuals, with a large clinical effect (SMD −1.17; 95% CI [−2.01 to −0.33]; heterogeneity-Q 2.97; p = 0.080; I2 = 66%). Conclusions Patients with CFP showed alexithymia with moderate evidence. There was also moderate evidence indicating that these patients had significant deficits in facial emotion recognition compared with asymptomatic individuals. Furthermore, alexithymia showed statistically significant correlations with anxiety and depression levels.


2020 ◽  
Vol 218 ◽  
pp. 7-13
Author(s):  
David Martin ◽  
Jazz Croft ◽  
Alice Pitt ◽  
Daniela Strelchuk ◽  
Sarah Sullivan ◽  
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2013 ◽  
Vol 61 (1) ◽  
pp. 7-15 ◽  
Author(s):  
Daniel Dittrich ◽  
Gregor Domes ◽  
Susi Loebel ◽  
Christoph Berger ◽  
Carsten Spitzer ◽  
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Die vorliegende Studie untersucht die Hypothese eines mit Alexithymie assoziierten Defizits beim Erkennen emotionaler Gesichtsaudrücke an einer klinischen Population. Darüber hinaus werden Hypothesen zur Bedeutung spezifischer Emotionsqualitäten sowie zu Gender-Unterschieden getestet. 68 ambulante und stationäre psychiatrische Patienten (44 Frauen und 24 Männer) wurden mit der Toronto-Alexithymie-Skala (TAS-20), der Montgomery-Åsberg Depression Scale (MADRS), der Symptom-Check-List (SCL-90-R) und der Emotional Expression Multimorph Task (EEMT) untersucht. Als Stimuli des Gesichtererkennungsparadigmas dienten Gesichtsausdrücke von Basisemotionen nach Ekman und Friesen, die zu Sequenzen mit sich graduell steigernder Ausdrucksstärke angeordnet waren. Mittels multipler Regressionsanalyse untersuchten wir die Assoziation von TAS-20 Punktzahl und facial emotion recognition (FER). Während sich für die Gesamtstichprobe und den männlichen Stichprobenteil kein signifikanter Zusammenhang zwischen TAS-20-Punktzahl und FER zeigte, sahen wir im weiblichen Stichprobenteil durch die TAS-20 Punktzahl eine signifikante Prädiktion der Gesamtfehlerzahl (β = .38, t = 2.055, p < 0.05) und den Fehlern im Erkennen der Emotionen Wut und Ekel (Wut: β = .40, t = 2.240, p < 0.05, Ekel: β = .41, t = 2.214, p < 0.05). Für wütende Gesichter betrug die Varianzaufklärung durch die TAS-20-Punktzahl 13.3 %, für angeekelte Gesichter 19.7 %. Kein Zusammenhang bestand zwischen der Zeit, nach der die Probanden die emotionalen Sequenzen stoppten, um ihre Bewertung abzugeben (Antwortlatenz) und Alexithymie. Die Ergebnisse der Arbeit unterstützen das Vorliegen eines mit Alexithymie assoziierten Defizits im Erkennen emotionaler Gesichtsausdrücke bei weiblchen Probanden in einer heterogenen, klinischen Stichprobe. Dieses Defizit könnte die Schwierigkeiten Hochalexithymer im Bereich sozialer Interaktionen zumindest teilweise begründen und so eine Prädisposition für psychische sowie psychosomatische Erkrankungen erklären.


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