Elective Cesarean section – method of delivery of the future or social misconception?

2002 ◽  
Vol 59 (12) ◽  
pp. 660-666 ◽  
Author(s):  
Husslein ◽  
Wertaschnigg

Die Sectiorate ist in den letzten 20 Jahren weltweit deutlich angestiegen, wobei abzusehen ist, dass dieser Trend weitergehen wird. Im Zuge dieser Diskussion ist verstärkt auch die Frage einer elektiven Sectio nach unkomplizierter Schwangerschaft ohne Vorliegen medizinischer Indikation thematisiert worden. Nachdem die Mortalität des gut geplanten Eingriffs in den letzten Jahren deutlich abgefallen ist und die Morbidität durch Veränderungen der Sectiotechnik ebenfalls günstig beeinflusst werden konnte, wurde der Blick naturgemäß verstärkt auf bisher weniger beachtete mütterliche und kindliche Risiken der vaginalen Geburt gerichtet. Sowohl mögliche Schäden des Beckenbodens nach der Geburt, als auch ungünstige Einflüsse einer solchen Schädigung auf die Sexualität haben zusammen mit seltenen, aber eben nicht vollständig vermeidbaren kindlichen Risiken der vaginalen Geburt dazu geführt, dass die Ausgangssituation für eine Abwägung vaginale Geburt versus Sectio immer schwieriger geworden ist. Als bedeutendstes Argument für die vaginale Geburt wird weiterhin das intakte Geburtserlebnis angesehen, das allerdings nicht von allen Frauen als wichtig eingestuft wird. Der zunehmenden Bedeutung des Patientenwillens für die Entscheidungsfindung entsprechend stehen die Autoren auf dem Standpunkt, dass es heute für eine Schwangere möglich sein muss, zwischen den Risiken, die sie bereit ist zu tragen, zu wählen und dementsprechend auch den Wunsch nach einer Sectio zu äußern. Dass dabei zwangsläufig eine besonders aufwändige Aufklärung und entsprechende Dokumentation notwendig sind, soll deutlich hervorgehoben werden.

2019 ◽  
Vol 8 (1) ◽  
Author(s):  
Danielle Levin

We would like to present the first report of severe acute dystonic reaction after a single administration of metoclopramide during cesarean section under combined spinal-epidural anesthesia.  During elective cesarean section, a 30-year-old female vomited four times and was treated with 10mg intravenous metoclopramide and 8mg intravenous ondansetron.  Nausea subsided with the antiemetic treatment, but two minutes later, patient had rapid eye blinking, uncontrollable head movement, and became unresponsive.  Bolus of 50mg intravenous diphenhydramine resolved the acute dystonic symptoms within seconds.  Patient was again oriented times three, with no recollection of symptoms, and remained symptom free for the rest of admission. 


2021 ◽  
Vol 21 (1) ◽  
Author(s):  
Myriam de Loenzien ◽  
Quoc Nhu Hung Mac ◽  
Alexandre Dumont

Abstract Background Women’s empowerment, and maternal and neonatal health are important targets of the Sustainable Development Goals. Our objective is to examine the relationship between women’s empowerment and elective cesarean section (ECS), focusing on Vietnam, a country where the use of CS has increased rapidly in recent decades, which raises public health concerns. Methods We hypothesized that in the context of the developing biomedicalization of childbirth, women’s empowerment increases the use of ECS due to a woman’s enhanced ability to decide her mode of delivery. By using microdata from the 2013–2014 Multiple Indicator Clusters Survey, we conducted a multivariate analysis of the correlates of ECS. We studied a representative sample of 1343 institutional single birth deliveries. Due to higher ECS rates among multiparous (18.4%) than primiparous women (10.1%) and the potential interaction between parity and other correlates, we used separate models for primiparous and multiparous women. Results Among the indicators of women’s external resources, which include a higher level of education, having worked during the previous 12 months, and having one’s own mobile phone, only education differed between primiparous and multiparous women, with a higher level among primiparous women. Among primiparous women, no resource indicator was significantly linked to ECS. However, considering women’s empowerment facilitated the identification of the negative impact of having had fewer than 3 antenatal care visits on the use of ECS. Among multiparous women, disapproval of intimate partner violence (IPV) was associated with a doubled likelihood of undergoing ECS (odds ratio = 2.415), and living in an urban area also doubled the likelihood of ECS. The positive association with living in the richest household quintile was no longer significant when attitude towards IPV was included in the model. In both groups, being aged 35 or older increased the likelihood of undergoing ECS, and this impact was stronger in primiparous women. Conclusions These results underline the multidimensionality of empowerment, its links to other correlates and its contribution to clarifying the influence of these correlates, particularly for distinguishing between medical and sociocultural determinants. The results advocate for the integration of women's empowerment into policies aimed at reducing ECS rates.


2007 ◽  
Vol 62 (8) ◽  
pp. 501-502
Author(s):  
Vincenzo Zanardo ◽  
Ezio Padovani ◽  
Carla Pittini ◽  
Nicoletta Doglioni ◽  
Anna Ferrante ◽  
...  

Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document