Differenzialdiagnose rasch progredienter Demenzen

2007 ◽  
Vol 20 (1) ◽  
pp. 17-26 ◽  
Author(s):  
Uta Heinemann ◽  
Friderike Gloeckner ◽  
Daniela Varges ◽  
Bettina Meissner ◽  
Anna Krasnianski ◽  
...  

Zusammenfassung: Die Symptomatik “Demenz” kann durch eine Vielzahl zugrunde liegender Erkrankungen begründet sein. Dabei ist es von besonderer Bedeutung, potenziell reversible Erkrankungen zu erkennen. In dieser Arbeit werden Patienten mit einer rasch progredienten Demenz analysiert, die dem Nationalen Referenzzentrum für Spongiforme Enzephalopathien in Göttingen gemeldet worden sind. Ein hoher Anteil von 35 % litt an potenziell reversiblen Erkrankungen, insbesondere entzündlichen und autoimmunen Erkrankungen. Unter den nicht-reversiblen Erkrankungen stand der M. Alzheimer erwartungsgemäß im Vordergrund. Potenziell reversible Erkrankungen wiesen ein jüngeres Alter bei Erkrankungsbeginn und eine tendenziell kürzere Krankheitsdauer auf. Unter den neurodegenerativen Erkrankungen waren die Patienten vorwiegend homozygot für Methionin in Bezug auf den Polymorphismus am Codon 129 des Prionprotein Gens (PRNP). Dieser Befund ist in der Literatur als Risikofaktor für die Creutzfeldt-Jakob-Erkrankung und den M. Alzheimer beschrieben. Die Studie umfasste ebenfalls ein Analyse der gängigsten neurodegenerativen Marker Gesamttau, β-Amyloid1-42, neuronenspezifische Enolase (NSE) und S100B. Dabei zeigten sich Unterschiede zwischen den Krankheitsgruppen für Tau und S100B, während β-Amyloid1-42 bei allen erniedrigt und NSE bei allen Patienten im Normbereich war. Daneben wurde ein innovativer Marker zur Verbesserung der Liquordiagnostik untersucht. Erniedrigte Transthyretin-Werte halfen bei der Differenzierung zwischen M. Alzheimer und gesunden Kontrollen, aber auch in Abgrenzung zu anderen neurodegenerativen Erkrankungen. Zusammenfassend kann die Darstellung klinischer Daten und etablierter und innovativer Liquormarker die Differenzialdiagnostik von Demenzen verbessern. Daneben werden seltene behandelbare Demenzursachen, die Hashimoto-Encephalopathie und die progressive Encephalopathie mit Rigor und Myoklonien (PERM), sowie ein Vorschlag zur Differenzialdiagnostik rasch progredienter Demenzen dargestellt.

2002 ◽  
Vol 144 (12) ◽  
pp. 685-690
Author(s):  
C. Rogivue ◽  
J. Gottwein ◽  
A. Aguzzi ◽  
M. Glatzel

2002 ◽  
Vol 144 (12) ◽  
pp. 675-683
Author(s):  
D. Heim ◽  
E. Maurer ◽  
M.G. Doherr

2003 ◽  
Vol 01 (01) ◽  
pp. 24-29
Author(s):  
H. Wormstall ◽  
M. Bartels ◽  
G.W. Eschweiler
Keyword(s):  
T2 Mri ◽  

ZusammenfassungSeit dem Nachweis boviner spongiformer Enzephalopathie (BSE) unter Rindern in Deutschland im November 2000 ist die Gefahr, an der neuen Variante der Creutzfeld-Jakob-Krankheit (vCJD) zu erkranken, auch hierzulande größer geworden. Diese Übersicht schildert die Differenzialdiagnostik von Demenzerkrankungen mit initialen psychiatrischen Auffälligkeiten im jüngeren und höheren Alter. Besonderer Wert wird auf die Unterschiede zwischen der sporadischen Creutzfeld-Jakob-Krankheit (sCJD) und der vCJD gelegt. Neben den klinischen und initial meist psychiatrisch geprägten Verläufen werden neuere laborchemische, molekulargenetische und neuroradiologische Aspekte dieser beiden Prionkrankheiten dargestellt. Der Liquor ist in den meisten Fällen positiv für Protein 14-3-3, Tau-Protein und Neuron-spezifische Enolase (NSE). Nur bei bestimmten molekulargenetisch am Codon 129 des Prionproteins determinierten Subgruppen der sCJD-Patienten, nicht aber bei vCJD-Patienten, finden sich im EEG periodische scharfe Wellen. In der Frühdiagnostik der sCJD kann vor allem die diffusionsgewichtete MRI eingesetzt werden. Bei den jüngeren vCJD-Patienten findet man neben den psychiatrischen Symptomen Parästhesien, erst später eine Demenz und Ataxie von mehr als 6 Monaten Dauer sowie T2-MRI-Signalhyperintensitäten im Pulvinar. Als weitere Differenzialdiagnosen der verschiedenen CJD-Subtypen wird auch die wenig bekannte Hashimoto-Enzephalopathie näher beschrieben.


2021 ◽  
Vol 22 (4) ◽  
pp. 2099
Author(s):  
Nikol Jankovska ◽  
Tomas Olejar ◽  
Radoslav Matej

Alzheimer’s disease (AD) and sporadic Creutzfeldt–Jakob disease (sCJD) are both characterized by extracellular pathologically conformed aggregates of amyloid proteins—amyloid β-protein (Aβ) and prion protein (PrPSc), respectively. To investigate the potential morphological colocalization of Aβ and PrPSc aggregates, we examined the hippocampal regions (archicortex and neocortex) of 20 subjects with confirmed comorbid AD and sCJD using neurohistopathological analyses, immunohistochemical methods, and confocal fluorescent microscopy. Our data showed that extracellular Aβ and PrPSc aggregates tended to be, in most cases, located separately, and “compound” plaques were relatively rare. We observed PrPSc plaque-like structures in the periphery of the non-compact parts of Aβ plaques, as well as in tau protein-positive dystrophic structures. The AD ABC score according to the NIA-Alzheimer’s association guidelines, and prion protein subtype with codon 129 methionine–valine (M/V) polymorphisms in sCJD, while representing key characteristics of these diseases, did not correlate with the morphology of the Aβ/PrPSc co-aggregates. However, our data showed that PrPSc aggregation could dominate during co-aggregation with non-compact Aβ in the periphery of Aβ plaques.


2011 ◽  
Vol 2011 ◽  
pp. 1-3 ◽  
Author(s):  
Iria Grande ◽  
Juan Fortea ◽  
Ellen Gelpi ◽  
Itziar Flamarique ◽  
Marc Udina ◽  
...  

We describe a case report of an 80-year-old woman who presented with symptomatology compatible with an episode of major depression with catatonia. After psychiatric admission, electroconvulsive therapy (ECT) was applied, but symptoms progressed with cognitive impairment, bradykinesia, widespread stiffness, postural tremor, and gait disturbance. After compatible magnetic resonance imaging (MRI), diffusion changes, and electroencephalogram (EEG) findings the case was reoriented to Creutzfeldt-Jakob disease (CJD). The genetic study found a methionine/valine heterozygosity at codon 129 of the prion protein gene PrPSc. On followup, a significant clinical recovery turned out. For this reason, EEG and MRI were repeated and confirmed the findings. The patient subsequently demonstrated progressive clinical deterioration and died 21 months later. The diagnosis was verified postmortem by neuropathology. The vCJD subtype MV2 is indeed characterized by early and prominent psychiatric symptoms and a prolonged disease duration however no frank clinical recovery has before been reported.


2013 ◽  
Vol 09 (12) ◽  
pp. 1343-1345 ◽  
Author(s):  
Sven Rupprecht ◽  
Alexander Grimm ◽  
Torsten Schultze ◽  
Jan Zinke ◽  
Panagiota Karvouniari ◽  
...  

2010 ◽  
Vol 9 (11) ◽  
pp. 5646-5657 ◽  
Author(s):  
Joanna Gawinecka ◽  
Jana Dieks ◽  
Abdul R. Asif ◽  
Julie Carimalo ◽  
Uta Heinemann ◽  
...  

HNO ◽  
2002 ◽  
Vol 50 (4) ◽  
pp. 316-326
Author(s):  
P. Federspil ◽  
P. A. Federspil

2003 ◽  
Vol 77 (7) ◽  
pp. 4415-4422 ◽  
Author(s):  
Kimberly D. Erickson ◽  
Christoph Berger ◽  
William F. Coffin ◽  
Edwin Schiff ◽  
Dennis M. Walling ◽  
...  

ABSTRACT The lytic cycle-associated lytic latent membrane protein-1 (lyLMP-1) of Epstein-Barr virus (EBV) is an amino-terminally truncated form of the oncogenic LMP-1. Although lyLMP-1 shares none of LMP-1's transforming and signal transducing activities, we recently reported that lyLMP-1 can negatively regulate LMP-1-stimulated NF-κB activation. The lyLMP-1 protein encoded by the B95-8 strain of EBV initiates from methionine 129 (Met129) of the LMP-1 open reading frame (ORF). The recent report that Met129 in the B95-8 LMP-1 ORF is not conserved in the Akata strain of EBV prompted us to screen a panel of EBV-positive cell lines for conservation of Met129 and lyLMP-1 expression. We found that 15 out of 16 tumor-associated virus isolates sequenced encoded an ATT or ACC codon in place of ATG in the LMP-1 ORF at position 129, and tumor cell lines harboring isolates lacking an ATG at codon 129 did not express the lyLMP-1 protein. In contrast, we found that EBV DNA from 22 out of 37 healthy seropositive donors retained the Met129 codon. Finally, the lyLMP-1 initiator occurs variably within distinct EBV strains and its presence cannot be predicted by EBV strain identity. Thus, Met129 is not peculiar to the B95-8 strain of EBV, but rather can be found in the background of several evolutionarily distinct EBV strains. Its absence from EBV isolates from tumors raises the possibility of selective pressure on Met129 in EBV-dependent tumors.


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