Sicherer Babyschlaf: Europäische Empfehlungen auf dem Prüfstand

2021 ◽  
Vol 225 (05) ◽  
pp. 385-385
Author(s):  
Dominique Singer

Liebe Leserinnen und Leserdas „Bed-sharing“, mitunter auch als „Co-sleeping“ bezeichnet, also der gemeinsame Schlaf von Mutter/Vater und Kind (<1 Jahr) im gleichen Bett, gilt – unter anderem wegen der drohenden Behinderung der freien Atmung – als Risikofaktor für den plötzlichen Säuglingstod, sodass in vielen Empfehlungen zum „sicheren Babyschlaf“ mehr oder weniger pauschal davon abgeraten wird. Dies steht in gewissem Kontrast zu der Tatsache, dass das Bed-sharing weltweit enorm verbreitet ist, und lässt vielleicht auch andere Faktoren, wie die Rolle des kindlichen Alters oder die Auswirkungen auf die mütterliche Stillbereitschaft, zu sehr außer Acht. In einer interessanten Übersichtsarbeit im „Fokus Hebammenwissenschaft“ dieser Zeitschrift werden daher die Empfehlungen zur Prophylaxe des Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) in Europäischen Ländern mit besonders niedriger (Griechenland, Italien, Niederlande) und besonders hoher SIDS-Inzidenz (UK, Österreich, Frankreich) analysiert und der aktuellen Evidenzlage gegenübergestellt. Es zeigt sich, dass, was empfohlen bzw. nicht empfohlen wird, nicht immer der wissenschaftlichen Evidenz entspricht, und dass ein sorgfältigerer Abgleich, so zumindest die Folgerung der Autorinnen, auch differenziertere Empfehlungen gerade zum Thema Bed-sharing erlauben würde.

PEDIATRICS ◽  
2003 ◽  
Vol 111 (Supplement_1) ◽  
pp. 1207-1214 ◽  
Author(s):  
Fern R. Hauck ◽  
Stanislaw M. Herman ◽  
Mark Donovan ◽  
Solomon Iyasu ◽  
Cathryn Merrick Moore ◽  
...  

Objective. To examine risk factors for sudden infant death syndrome (SIDS) with the goal of reducing SIDS mortality among blacks, which continues to affect this group at twice the rate of whites. Methods. We analyzed data from a population-based case-control study of 260 SIDS deaths that occurred in Chicago between 1993 and 1996 and an equal number of matched living controls to determine the association between SIDS and factors in the sleep environment and other variables related to infant care. Results. The racial/ethnic composition of the study groups was 75.0% black; 13.1% Hispanic white; and 11.9% non-Hispanic white. Several factors related to the sleep environment during last sleep were associated with higher risk of SIDS: placement in the prone position (unadjusted odds ratio [OR]: 2.4; 95% confidence interval [CI]: 1.7–3.4), soft surface (OR: 5.1; 95% CI: 3.1–8.3), pillow use (OR: 2.5; 95% CI: 1.5–4.2), face and/or head covered with bedding (OR: 2.5; 95% CI: 1.3–4.6), bed sharing overall (OR: 2.7; 95% CI: 1.8–4.2), bed sharing with parent(s) alone (OR: 1.9; 95% CI: 1.2–3.1), and bed sharing in other combinations (OR: 5.4; 95% CI: 2.8–10.2). Pacifier use was associated with decreased risk (unadjusted OR: 0.3; 95% CI: 0.2–0.5), as was breastfeeding either ever (OR: 0.2; 95% CI: 0.1–0.3) or currently (OR: 0.2; 95% CI: 0.1–0.4). In a multivariate model, several factors remained significant: prone sleep position, soft surface, pillow use, bed sharing other than with parent(s) alone, and not using a pacifier. Conclusions. To lower further the SIDS rate among black and other racial/ethnic groups, prone sleeping, the use of soft bedding and pillows, and some types of bed sharing should be reduced.


2015 ◽  
Vol 104 (8) ◽  
pp. 777-783 ◽  
Author(s):  
Per Möllborg ◽  
Göran Wennergren ◽  
Petra Almqvist ◽  
Bernt Alm

2021 ◽  
pp. 57-75
Author(s):  
David Rettew

This chapter will describe the long and fascinating battle over sleep training. It covers topics like “Ferberization” and other sleep training techniques and how to use them. Data on both the effectiveness of these methods and whether or not they can cause long-term harm will be presented. The chapter will also outline and explain the official position against infant bed-sharing, not from a focus on attachment but based on the prevention of sudden infant death syndrome. The “it depends” aspect of this chapter will explain that children have different innate sleeping abilities and how differences in child temperament and history of trauma may require parents to consider alternate sleep approaches.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document