Perkutane, antegrade K-Draht-Osteosynthese bei Fingergrundgliedfrakturen: Vergleich zwischen frühfunktioneller und statischer Nachbehandlung

2021 ◽  
Vol 53 (05) ◽  
pp. 467-474
Author(s):  
Ines Ana Ederer ◽  
Johannes von Fraunberg ◽  
Jonas Kolbenschlag ◽  
Andreas Nusche ◽  
Adrien Daigeler ◽  
...  

Zusammenfassung Ziel Diese retrospektive Studie vergleicht die klinischen Ergebnisse der frühfunktionellen Nachbehandlung mit den Ergebnissen mittels 6-wöchiger Schienenruhigstellung nachbehandelter Fingergrundgliedfrakturen nach perkutaner, antegrader K-Draht-Osteosynthese. Patienten und Methoden Von insgesamt 90 Patienten, die zwischen 2010 und 2017 aufgrund einer isolierten Fingergrundgliedfraktur nach geschlossener Reposition mittels perkutaner, antegrader K-Draht-Osteosynthese operativ versorgt wurden, konnten 46 (17 Frauen und 29 Männer mit einem mittleren Alter von 42,8 Jahren) im Mittel nach 18,5 Monaten nachuntersucht werden. Bei 28 Patienten war eine frühfunktionelle, bei 18 eine statische Nachbehandlung erfolgt. Beide Gruppen unterschieden sich nicht statistisch signifikant bzgl. des Alters, der Geschlechtsverteilung, der Frakturlokalisation und -morphologie, des Unfallmechanismus und der Dauer der Operation. Bei der Nachuntersuchung wurde die aktive und passive Beweglichkeit des operierten Fingers (total active motion [TAM] und total passive motion [TPM], Fingerkuppen-Hohlhand-Abstand [FKHA], Nagelrand-verlängerter-Handrückenebenen-Abstand [NHREA]) und des korrespondierenden, unverletzten Fingers der Gegenseite gemessen und in Relation zueinander gesetzt (TAMrel, TPMrel). Des Weiteren wurde die Kraft bei verschiedenen Griffformen bestimmt und in Relation zur Kraft der unverletzten Gegenseite gesetzt. Intra- und postoperative Komplikationen, der DASH-Score und die Zeit bis zur Wiederaufnahme der Arbeitstätigkeit wurden erfasst. Ergebnisse Keine signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen konnten bzgl. der Häufigkeit von Komplikationen und notwendiger Revisionen, der Fingerbeweglichkeit und Kraft festgestellt werden. Patienten mit aktiver Nachbehandlung kehrten im Vergleich zu Patienten mit statischer Nachbehandlung jedoch signifikant früher an ihre Arbeitsplätze zurück (2,5 vs. 9,0 Wochen nach operativer Versorgung, p = 0,035). Der DASH-Score in der Gruppe mit aktiver Nachbehandlung war mit 1,7 Punkten etwas niedriger als in der Gruppe mit statischer Nachbehandlung mit 2,5 Punkten (p = 0,269). Schlussfolgerung Patienten mit frühfunktioneller Nachbehandlung waren signifikant kürzer arbeitsunfähig. Zum Nachuntersuchungszeitpunkt fand sich kein Unterschied in der globalen Fingerbeweglichkeit beider Gruppen. Bei gegebener Compliance kann auf eine postoperative Ruhigstellung verzichtet werden.

2021 ◽  
pp. 30-32
Author(s):  
Sunil Malhotra ◽  
Mohd. Shifa Hasan ◽  
Arunim Swarup ◽  
Neeraj Kumar Verma

AIMS AND OBJECTIVES: The aim of this study was to evaluate functional outcome of metacarpal fractures managed by percutaneous elastic stable intramedullary nails along with its functional outcome. METHOD: The extra-articular metacarpal fracture were managed by inserting two pre-bent elastic stable nails in antegrade manner after making entry point (dorso-medialy and dorso-lateraly) through base of the metacarpal bone. The nails act as three point xation and provide stable xation. Early mobilisation is commenced for providing early healing and decrease postoperative decreased range of motion at metacarpophalangeal/interphalangeal joints and stiffness. Nails were removed 3 week after radiological sign of union. RESULTS: 32 extra-articular metacarpal fractures treated with percutaneous elastic stable nails were evaluated between 1 2 September 2018 to 31 August 2020. The functional outcome was assessed using disability arm shoulder and hand (DASH) score with mean score th 1 of 2 at 6 month follow-up and total active motion (TAM) score which was excellent in 81.2% of the patients (n=26), good in 9.4% of cases (n=3), fair in 9.4% of the cases (n=3).All fracture proceeded to bony union. CONCLUSIONS: It was concluded that indirect reduction and early xation with percutaneous elastic stable intramedullary nailing with 2 nails is very safe and effective treatment modality for extra-articular metacarpal fracture with excellent functional outcome.


2019 ◽  
Vol 24 (04) ◽  
pp. 405-411
Author(s):  
Mark Henry ◽  
Forrest H. Lundy

Background: The objective was to study the hypotheses that an advanced zone II flexor tendon rehabilitation protocol would avoid rupture, achieve a high range of excursion, and minimize interphalangeal contracture during both the early phases and at the conclusion of healing. We also proposed the null hypothesis of no difference between any two of the zone II subdivisions. Methods: Fifty-one consecutive adult patients with zone II flexor tendon repairs of a single finger were retrospectively evaluated on an active contraction rehabilitation protocol with no splint, no tenodesis protection, and immediate full composite extension. There were 38 males and 13 females with a mean age of 39 years (range 18–69) involving 15 index, 7 long, 6 ring, and 23 small fingers. Repairs were located in flexor subzone IIA for 8 fingers; subzone IIB, 14; subzone IIC, 19; and subzone IID, 10. Differences in outcome between any two subzones were compared by T-test with p < 0.05. Results: Mean active arcs of motion in degrees at 3 weeks post repair were PIP 1-93; DIP 0-44; and total active motion (TAM) 221. At 6 weeks PIP 2–98; DIP 1–51; and TAM 236. At 10–12 weeks PIP 1–101; DIP 1–56; and TAM 246. Final TAM by flexor subzone IIA was 243; IIB, 251; IIC, 246; and IID, 246. There were no significant differences between any two subzones. Mean final DASH score was 5. There were no ruptures. Conclusions: The results support the hypotheses. Outcomes of the therapy protocol demonstrated the lack of interphalangeal joint flexion contractures, high range of total active motion achieved early and sustained, and no ruptures. No differences were identified between and two of the flexor subzones.


2020 ◽  
Vol 48 (10) ◽  
pp. 030006052095503
Author(s):  
Gu Heng Wang ◽  
Tian Mao ◽  
Shu Guo Xing ◽  
Ya Lan Chen ◽  
Yu Xuan Zhang ◽  
...  

Objective To evaluate the effectiveness and safety of allogeneic tendons for functional reconstruction of severe hand injuries. Methods From August 2007 to July 2014, we performed functional reconstruction with tendon allografts for severe hand injuries affecting two or more tendons. At the final follow-up, we assessed total active motion (TAM); pincer pinch strength; grip strength; Disabilities of the Arm, Shoulder, and Hand (DASH) score; degree of satisfaction; and adhesion. We measured the white blood cell count, C-reactive protein concentration, erythrocyte sedimentation rate, total T-cell count, and CD4+T/CD8+T ratio to evaluate the immune response and check for infection. Results Ten patients received 26 allogeneic tendons to reconstruct hand function. The average follow-up period was 50.0 months (range, 24–82 months). The TAM was 126.4° (12°–253°), pincer pinch strength was 0.83 kg (0–4.5 kg), and grip strength was 13.69 kg (4–41.5 kg). The DASH score was 14.25 (3.3–30.8), and seven and three patients were satisfied and partially satisfied, respectively. One patient developed tendon adhesion. All immune and infectious parameters were within the reference range. Conclusion Functional reconstruction using allogeneic tendons for severe hand injuries with multiple tendon defects was effective and safe; however, more research is needed.


2021 ◽  
Vol 53 (01) ◽  
pp. 61-66
Author(s):  
Michael Millrose ◽  
Simon Kim ◽  
Frank Eichenauer ◽  
Markus Gesslein ◽  
Andreas Eisenschenk ◽  
...  

Zusammenfassung Ziel Ziel der Studie war die Auswertung der Ergebnisse einer spezialisierten interdisziplinären Handrehabilitation in Abhängigkeit vom zeitlichen Abstand zwischen der Verletzung und dem Beginn der Rehabilitation. Patienten und Methoden Mit Hilfe von punktebasierten Fragebögen (Disability of the Arm, Shoulder and Hand Score [DASH-Score], European Quality of Life 5 Dimensions [EQ-5D]) und objektiven Messparametern (TAM = Total Active Motion bei Fingerverletzungen, ROM = Range of Motion bei Handgelenksverletzungen, Grobkraft) wurden die Ergebnisse von 76 Patienten mit Verletzungen von Fingern und Handgelenken oder einem komplexen regionalen Schmerzsyndrom (CRPS) zu Beginn, am Ende und bei der Nachuntersuchung 12–16 Wochen nach Ende der semistationären Rehabilitation analysiert. Die Patienten wurden in Gruppen mit einem frühen (< 120 Tage nach Trauma) bzw. späten Beginn der Rehabilitation aufgeteilt. Ergebnisse Patienten mit frühem Beginn der Rehabilitation hatten bei der Nachuntersuchung signifikant bessere Ergebnisse beim DASH-Score als auch beim Bewegungsausmaß des Handgelenkes. Auch waren signifikant mehr Patienten mit frühem Rehabilitationsbeginn zum Ende der Rehabilitation als auch bei der Nachuntersuchung arbeitsfähig als Patienten mit spätem Beginn der Rehabilitation. Insbesondere Patienten mit Fingerverletzungen und CRPS profitierten von einem frühen Beginn der Rehabilitation. Schlussfolgerung Ein früher Beginn der Rehabilitation nach Finger- und Handverletzungen sowie bei einem CRPS führt zu funktionell besseren Ergebnissen, wobei vor allem Patienten mit CRPS von einem frühen Beginn profitieren.


2021 ◽  
Vol 53 (02) ◽  
pp. 144-148
Author(s):  
Philip H. Zeplin

Zusammenfassung Einleitung Minimalinvasive und narbensparende Operationsmethoden gehen in der plastischen Brustchirurgie in Bezug auf die mit der Narbenbildung und Narbensichtbarkeit einhergehende Ästhetik meist mit deutlichen Vorteilen einher. Zudem werden auch Vorteile hinsichtlich Heilung und Erholungszeit beobachtet, weswegen narbensparende Techniken bei der Brustverkleinerung und Mastopexie bereits lange etabliert und gefragt sind. Moderne Weiterentwicklungen von Silikonimplantaten und neue, angepasste chirurgische Techniken können es nun ermöglichen, minimalinvasive und narbensparende Techniken auch bei der Brustvergrößerung mit ähnlichen Vorteilen anzuwenden. Methode In eine retrospektive Studie wurden 252 Patientinnen eingeschlossen, bei welchen in einen Zeitraum von zwei Jahren eine narbensparende Brustvergrößerung über einen inframammären Zugang durchgeführt wurde. Erfasst wurden die Implanttalage, die Größe, die Form und etwaige postoperative Komplikationen. Darüber hinaus wurden alle Patienten anhand des Breast-Q-Fragebogens (Augmentationsmodul) zu ihren Erfahrungen vor und ein Jahr nach der Operation befragt. Der Schwerpunkt lag hierbei auf dem Selbstwertgefühl (prä- und postoperativ) und der Zufriedenheit mit dem Ergebnis einer Brustvergrößerung unter besonderer Berücksichtigung der Narbe. Ergebnisse Die Bewertung des Operationsergebnisses und der Narbe war durchweg positiv. Es gab keine Komplikationen hinsichtlich des chirurgischen Zugangs, der Narbe oder des Implantats. Alle Patientinnen wiesen auf der Breast-Q-Skala von 0–100 eine signifikante Steigerung der Lebensqualität (Psychischen Wohlbefindens: 44 auf 77) auf und waren mit dem Ergebnis der Brustvergrößerung (Zufriedenheit mit den Brüsten: 28 auf 80; Zufriedenheit mit dem Ergebnis: 89 von 100) unter Berücksichtigung der Narbe zufrieden. Schlussfolgerung Die narbensparende (Minimal-Scar) Brustvergrößerung erfordert zwar einen größeren technischen Aufwand und operative Erfahrung, die Ergebnisse sind jedoch sowohl klinisch als auch psychologisch durchweg positiv und vielversprechend.


Life ◽  
2021 ◽  
Vol 11 (8) ◽  
pp. 793
Author(s):  
Devan Rouzie ◽  
Christian Lindensmith ◽  
Jay Nadeau

Digital holographic microscopy provides the ability to observe throughout a volume that is large compared to its resolution without the need to actively refocus to capture the entire volume. This enables simultaneous observations of large numbers of small objects within such a volume. We have constructed a microscope that can observe a volume of 0.4 µm × 0.4 µm × 1.0 µm with submicrometer resolution (in xy) and 2 µm resolution (in z) for observation of microorganisms and minerals in liquid environments on Earth and on potential planetary missions. Because environmental samples are likely to contain mixtures of inorganics and microorganisms of comparable sizes near the resolution limit of the instrument, discrimination between living and non-living objects may be difficult. The active motion of motile organisms can be used to readily distinguish them from non-motile objects (live or inorganic), but additional methods are required to distinguish non-motile organisms and inorganic objects that are of comparable size but different composition and structure. We demonstrate the use of passive motion to make this discrimination by evaluating diffusion and buoyancy characteristics of cells, styrene beads, alumina particles, and gas-filled vesicles of micron scale in the field of view.


1980 ◽  
Vol 1 (2) ◽  
pp. 19-21 ◽  
Author(s):  
Carole Johnson ◽  
Loren H. Engrav ◽  
David M. Heimbach ◽  
Janet A. Marvin

Hand Surgery ◽  
2013 ◽  
Vol 18 (03) ◽  
pp. 375-379 ◽  
Author(s):  
Muntasir Mannan Choudhury ◽  
Shian Chao Tay

Surgical treatment for trigger finger involves division of the A1 pulley. Some surgeons perform an additional step of traction tenolysis by sequentially bringing the flexor digitorum superficialis and flexor digitorum profundus tendons out of the wound gently with a Ragnell retractor. There is currently no study which states whether flexor tendon traction tenolysis should be routinely performed or not. The objective of this study is to compare the outcome in patients who have traction tenolysis performed (A group) versus those who did not have traction tenolysis (B group) performed. It was noted that even though the mean total active motion (TAM) for the B group in our study was lower preoperatively, it was consistently higher than the A group in all the 3 post-operative visits demonstrating a better outcome in the B group. Even though it was not statistically significant, our data also showed that patients with traction tenolysis appeared to have more postoperative pain compared to those without.


2018 ◽  
Vol 04 (01) ◽  
pp. e29-e33 ◽  
Author(s):  
Jose Couceiro ◽  
Higinio Ayala ◽  
Manuel Sanchez ◽  
Maria De la Red ◽  
Olga Velez ◽  
...  

Purpose The purpose of our study is to compare the intramedullary fixation of metacarpal fractures with cannulated headless screws and antegrade Kirschner wires in terms of final total active motion, grip strength, patient-related outcomes, need for casting, and return to work times. Methods The authors performed a retrospective review of the hospital records. Thirty fractures were included in the study, 19 in the screw fixation group, and 11 in the Kirschner wire group. Grip strength, and total active motion, was measured at the latest follow-up for both the injured and contralateral hand. Pain was measured on the visual analog scale. Patients were requested to fill a Quick disabilities of the arm and hand score (DASH) questionnaire at the latest follow-up. Satisfaction was measured on a scale from 0 to 10. The time to return to work was quantified from the accident to the point when the patient was back to active duty. Postoperative casting time was also quantified. Results The authors did not find any differences between the two groups in total active motion, grip strength, pain, satisfaction, or Quick DASH scores. We did find a difference in the return to work and casting times; these appeared to be shorter in the screw group. Conclusion Due to the small number of cases, we have been unable to clearly conclude that there were any benefits in the application of one particular technique when compared with the other.


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