scholarly journals P577Relationship between rs1805124 polymorphism of SCN5A gene and primary left bundle branch block:

2014 ◽  
Vol 103 (suppl 1) ◽  
pp. S104.5-S104
Author(s):  
A Chernova ◽  
S YU Nikulina
Author(s):  
Eduardo Arana-Rueda ◽  
Rosa Pezzotti ◽  
Alonso Pedrote ◽  
Juan Acosta ◽  
Manuel Frutos-López ◽  
...  

SCN5A gene variants are associated with both Brugada syndrome and conduction disturbances, sometimes expressing an overlapping phenotype. Functional consequences of SCN5A variants assessed by patch clamp electrophysiology are particularly beneficial for a correct pathogenic classification and are related to disease penetrance and severity. Here, we identify a novel SCN5A loss of function variant, p.1449Y>H, which presented with high penetrance and complete left bundle branch block, totally masking the typical findings on the electrocardiogram. We highlight the possibility of this overlap combination that makes impossible an electrocardiographic diagnosis and, through a functional analysis, associate the p.1449Y>H variant to SCN5A pathogenicity.


Praxis ◽  
2020 ◽  
Vol 109 (14) ◽  
pp. 1117-1118
Author(s):  
Luca Oechslin ◽  
Daniel Hofer ◽  
Matthias Hermann

Zusammenfassung. Der Linksschenkelblock (LSB) ist das elektrokardiografische Korrelat einer pathologischen Reizweiterleitung am Herzen, die zu einer dyssynchronen Erregung des Ventrikelmyokards und somit zu einer ineffizienten Kontraktion der Ventrikel führen kann. Meist ist der LSB assoziiert mit einer zugrundeliegenden Kardiopathie und stellt einen unabhängigen Risikofaktor der kardiovaskulären Mortalität dar, weswegen eine weitere Abklärung in jedem Fall indiziert ist. Neben der Behandlung einer möglichen Grunderkrankung steht im Falle einer bestehenden systolischen Herzinsuffizienz seit der Einführung der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) zudem eine spezifische elektrische Therapie zur Verfügung. Ein selteneres Phänomen ist der symptomatische und belastungsabhängige LSB bei strukturell gesundem Herzen.


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