Evidence-Based Medicine

2019 ◽  
pp. 131-156
Author(s):  
Alex Broadbent

This chapter marks a turn away from asking what medicine is, and toward asking what we should think of it. Evidence-Based Medicine (EBM) is the most influential development in thinking about attitudes to medicine in recent times. EBM has a prescription for medicine: make clinical decisions on the basis of “best evidence,” which is defined in a specific way. We should think more highly of interventions whose use is supported by better evidence. EBM also has a prescription for patients: hold your doctor to account, asking her to justify her proposed intervention in these terms. The chapter evaluates both prescriptions, and argues that, while both have their place, neither is a panacea.

Author(s):  
Mike Parker ◽  
Mehrunisha Suleman ◽  
Tony Hope

Medicine is both a scientific and a moral enterprise. It is as important to give reasons for the ethical aspects of clinical decisions as it is for the scientific aspects. The corollary of evidence-based medicine is reason-based ethics. Two concepts central to many ethical aspects of clinical practice are autonomy and best interests. Evidence-based medicine emphasizes the importance of critical assessment: interventions should be evaluated on the basis of evidence, not tradition. Critical skills are therefore crucial to modern scientific medicine. Importantly, medicine is a moral enterprise as well as a scientific one. Many clinical decisions involve a combination of factual and ethical aspects. It is as important to be able to give good reasons for the ethical aspects of clinical decisions as it is for the science. Society increasingly expects this from doctors as part of transparent decision-making.


2003 ◽  
Vol 12 (3) ◽  
pp. 154-159 ◽  
Author(s):  
Corrado Barbui ◽  
Matthew Hotopf

In psichiatria, ormai da alcuni anni, accanto alle revisioni classiche della letteratura, le cosiddette revisioni narrative, gli articoli cioè in cui gli esperti di ciascun settore passano in rassegna le conoscenze riguardanti un determinato argomento per trarne conclusioni utili alia pratica clinica, si è progressivamente affermato un nuovo tipo di rassegna della letteratura, denominato revisione sistematica. Questo è avvenuto a seguito dell'altrettanto forte affermazione dell'idea secondo cui le decisioni in medicina devono basarsi sulle evidenze scientifiche a nostra disposizione. Le evidenze scientifiche sono meglio dette prove di efficacia, e il termine che descrive questo movimento è medicina basata sulle prove di efficacia (Barbui et al, 2002). Secondo il paradigma della medicina basata sulle prove di efficacia (o evidence-based medicine, da cui la sigla EBM) le revisioni sistematiche rappresentano lo strumento piu idoneo per riassumere le prove di efficacia esistenti per ogni argomento. Scopo di questo editoriale è chiarire che cosa sono le prove di efficacia in medicina ed esemplificare come queste ultime vengono correntemente utilizzate nella preparazione e nel mantenimento delle revisioni sistematiche. Obiettivo ultimo è discutere il possibile ruolo delle revisioni sistematiche nel supportare il processo di acquisizione di competenze che permettano di prendere decisioni in ambito psichiatrico.


2017 ◽  
Vol 2 (4) ◽  
Author(s):  
Mariska Leeflang

<p>While textbooks on evidence-based medicine still mainly focus on accuracy studies as most appropriate level of evidence for diagnostic questions, the guideline developers have moved forward to patient important outcomes. In other words, a perfect test may still be useless if it does not change clinical decisions and outcomes for patients. What is the current state of evidence-based diagnostics and how can this be translated to different veterinary situations?</p><br /> <img src="https://www.veterinaryevidence.org/rcvskmod/icons/oa-icon.jpg" alt="Open Access" />


Praxis ◽  
2002 ◽  
Vol 91 (34) ◽  
pp. 1352-1356
Author(s):  
Harder ◽  
Blum

Cholangiokarzinome oder cholangiozelluläre Karzinome (CCC) sind seltene Tumoren des biliären Systems mit einer Inzidenz von 2–4/100000 pro Jahr. Zu ihnen zählen die perihilären Gallengangskarzinome (Klatskin-Tumore), mit ca. 60% das häufigste CCC, die peripheren (intrahepatischen) Cholangiokarzinome, das Gallenblasenkarzinom, die Karzinome der extrahepatischen Gallengänge und das periampulläre Karzinom. Zum Zeitpunkt der Diagnose ist nur bei etwa 20% eine chirurgische Resektion als einzige kurative Therapieoption möglich. Die Lebertransplantation ist wegen der hohen Rezidivrate derzeit nicht indiziert. Die Prognose von nicht resektablen Cholangiokarzinomen ist mit einer mittleren Überlebenszeit von sechs bis acht Monaten schlecht. Eine wirksame Therapie zur Verlängerung der Überlebenszeit existiert aktuell nicht. Die wichtigste Massnahme im Rahmen der «best supportive care» ist die Beseitigung der Cholestase (endoskopisch, perkutan oder chirurgisch), um einer Cholangitis oder Cholangiosepsis vorzubeugen. Durch eine systemische Chemotherapie lassen sich Ansprechraten von ca. 20% erreichen. 5-FU und Gemcitabine sind die derzeit am häufigsten eingesetzten Substanzen, die mit einer perkutanen oder endoluminalen Bestrahlung kombiniert werden können. Multimodale Therapiekonzepte können im Einzellfall erfolgreich sein, müssen jedoch erst in Evidence-Based-Medicine-gerechten Studien evaluiert werden, bevor Therapieempfehlungen für die Praxis formuliert werden können.


Swiss Surgery ◽  
1999 ◽  
Vol 5 (4) ◽  
pp. 183-185
Author(s):  
Bleuer

Die mit dem Aufkommen der elektronischen Medien einhergehende Informationsflut hat die Erwartungen an den Dokumentationsdienst (DOKDI) der Schweizerischen Akademie der Medizinischen Wissenschaften verändert: Insbesondere Evidence Based Medicine (EBM) verlangt nicht nur die Beschaffung von Information, sondern auch eine Selektion hinsichtlich Qualität und Relevanz: Die sich aus der klinischen Situation ergebende Frage fordert eine Antwort, die inhaltlich richtig ist und in der konkreten Situation auch weiterhilft. Dem Ideal, sich durch kritische Lektüre der Originalarbeiten ein Bild über die vorhandene Evidenz für die Richtigkeit eines bestimmten Prozederes zu verschaffen, stehen in der Praxis meist Zeitmangel und methodische Schwierigkeiten im Weg; man wird sich deshalb oft auf die durch andere erarbeitete Evidenz abstützen müssen und z.B. die Cochrane Library konsultieren. Der DOKDI engagiert sich sowohl bei der Erarbeitung von systematischen Übersichtsarbeiten als auch bei der Dissemination der gefundenen Evidenz, indem er seine Erfahrung in der Dokumentation mit elektronischen Medien und die entsprechende Infrastruktur zur Verfügung stellt. Als Ergänzung zu diesen Aktivitäten hat die Akademie einen Grant zur Ausbildung von EBM-Tutoren gesprochen. In einem einwöchigen Kurs in Oxford werden Kliniker zu EBM-Tutoren ausgebildet: Dies wird zukünftig ermöglichen, vermehrt EBM-Workshops in der Schweiz durchzuführen.


2003 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
pp. 3-11 ◽  
Author(s):  
Ingrid Müller

Zusammenfassung. Die kinderneurologische Begleitung erfüllt zwei wesentliche Aufgaben innerhalb des interdisziplinären Konzepts der Frühförderung. Sie ist zum einen Teil des Diagnostik- und Therapieprozesses; dieser orientiert sich an der neurophysiologischen Erkenntnis, dass das Gehirn ein sich selbst organisierendes System ist und seine Funktionalität in der Interaktion mit dem Umfeld entwickelt. Heutige kinderneurologische Diagnostik basiert daher auf einem systemisch-ökologischen Ansatz. Zum anderen tragen entwicklungsneurologische Befunde, die sich zur prognostischen Beurteilung therapeutischer Maßnahmen eignen, wesentlich zur Qualitätssicherung und -kontrolle in der Frühförderung bei. In den letzten Jahren ist eine Inflation bei der Verordnung entwicklungsfördernder Maßnahmen zu beobachten. Um eine Explosion der Kosten im Gesundheitswesen zu verhindern, werden sich in Zukunft Kriterien der evidence-based medicine auch in der Frühförderung durchsetzen müssen.


2015 ◽  
Vol 26 (4) ◽  
pp. 207-221
Author(s):  
Wolfgang Mastnak

Abstract. Five overlapping eras or stages can be distinguished in the evolution of music therapy. The first one refers to the historical roots and ethnological sources that have influenced modern meta-theoretical perspectives and practices. The next stage marks the heterogeneous origins of modern music therapy in the 20th century that mirror psychological positions and novel clinical ideas about the healing power of music. The subsequent heyday of music therapeutic models and schools of thought yielded an enormous variety of concepts and methods such as Nordoff–Robbins music therapy, Orff music therapy, analytic music therapy, regulatory music therapy, guided imagery and music, sound work, etc. As music therapy gained in international importance, clinical applications required research on its therapeutic efficacy. According to standards of evidence-based medicine and with regard to clearly defined diagnoses, research on music therapeutic practice was the core of the fourth stage of evolution. The current stage is characterized by the emerging epistemological dissatisfaction with the paradigmatic reductionism of evidence-based medicine and by the strong will to discover the true healing nature of music. This trend has given birth to a wide spectrum of interdisciplinary hermeneutics for novel foundations of music therapy. Epigenetics, neuroplasticity, regulatory and chronobiological sciences, quantum physical philosophies, universal harmonies, spiritual and religious views, and the cultural anthropological phenomenon of esthetics and creativity have become guiding principles. This article should not be regarded as a historical treatise but rather as an attempt to identify theoretical landmarks in the evolution of modern music therapy and to elucidate the evolution of its spirit.


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